وزارت آموزش و پرورش به دنبال تغییر در آموزش ابتدایی است؟-راهبرد معاصر
فراهم شدن امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نوبت دی ماه آموزش و پرورش شرور مسلح شمیران دستگیر شد پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری براساس جداول جدید متناسب سازی از ۲۸ آذر / واریز حقوق در دو بخش ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست

وزارت آموزش و پرورش به دنبال تغییر در آموزش ابتدایی است؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش ابتدایی خیلی درگیر کلیشه‌ها است و همچنان روش تدریس معلم روش سخنرانی است، گفت: روش آموزشی باید از این حالت سنتی جدا شود و به سمت شایسته‌محوری پیش برود و در این خصوص معلم باید آموزش ببیند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 06
کد خبر: ۲۱۷۲۶۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ معصومه نجفی پازوکی در حاشیه نشست با معاونان آموزشی آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۱۵ آذرماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان خوزستان یکی از استان‌های پهناور با ۴۰ منطقه آموزشی است و قطعا پیچیدگی خودش را دارد و اگر بخواهیم نتیجه برنامه‌های خود را در استان ببینیم باید به صورت میدانی با همکاران گفتگو و چالش‌ها را بررسی کنیم و آن‌ها را برطرف و در جهت اشاعه رویکرد آموزش ابتدایی، جلساتی را برگزار کنیم.

 وی افزود: امروز برنامه روز بدون کیف در استان خوزستان اجرا شد؛ این طرح موضوع مهم و قطعه‌ای از پازل تغییر رویکرد در آموزش و پرورش است تا معلمان یاد بگیرند که اگر کتاب هم نباشد چگونه موقعیت یادگیری را خلق کنند.

نجفی پازوکی گفت: با معاونان آموزش ابتدایی جلسه‌ای برگزار شد. متاسفانه آموزش ابتدایی خیلی درگیر کلیشه‌ها است و همچنان روش تدریس معلم روش سخنرانی است و با اینکه صحبت شده که حافظه‌محوری و دانش‌محوری نباشد، اما همچنان فضای آموزشی به شیوه قبل اداره می‌شود بنابراین باید جریان‌سازی کرد و در این خصوص، گفتگو به صورت حضوری با همکاران می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خوزستان ۱۰ هزار معلم شبکه‌سازی شده‌اند و گفت‌وگوی آموزشی جدیدی را مطرح می‌کنند. در مناطق آموزشی استان خوزستان از ۲ هزار دانش‌آموز تا ۵۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در هر منطقه داشته‌ایم و این تنوع، چالش‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در خصوص دانش‌آموزان کوچ‌رو از استان همدان که حدود یک هزار نفر هستند، گویی استان خوزستان باید همه مشکلات آن دانش‌آموزان را از تامین نیروی انسانی تا دیگر چالش‌ها بر عهده بگیرد. بر اساس آیین‌نامه کلاس‌های عشایری، آن‌ها در آمار دانش‌آموزان همدان هستند بنابراین همدان باید همراه با دانش‌آموزان معلم بفرستد، زیرا آغاز آموزش نیز در استان همدان است و بعد به خوزستان کوچ می‌کنند. ظاهر این مسأله به مدت چندین سال چالش بوده است.

نجفی پازوکی گفت: سند راهبردی آموزش ابتدایی مربوط به سال ۹۰ بود و سال ۹۴ ویرایش جدیدی داشت، اما اکنون سند جدیدی به عنوان نقشه راه داریم. در این سند سعی کرده‌ایم نظام آموزشی عملیاتی و واقعی برای آموزش ابتدایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: روش آموزشی باید از این حالت سنتی جدا شود و به سمت شایسته‌محوری پیش برود و در این خصوص معلم باید آموزش ببیند. در ارزشیابی و استفاده از فناوری باید مسیر خود را به روز کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: برنامه‌ها براساس این نقشه راه است و بخش عمده آن توانمندسازی و شبکه‌سازی معلمان است البته منظور این نیست که دوره آموزشی ۱۰، ۲۰ ساعته ارایه دهیم بلکه معلم دایم وارد حلقه‌های گفتگو می‌شود. پیشنهاد نشست‌های ماهانه داده‌ایم و در صورت اجرا، می‌توانیم از کلیشه‌های آموزش ابتدایی که سال‌ها عادت رایج غلط شده است، جدا شویم. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده