پیش بینی بورس یکشنبه 20 خرداد 1403-راهبرد معاصر

پیش بینی بورس یکشنبه 20 خرداد 1403

بازار سهام دومین هفته خردادماه را با تنها سه روز معاملاتی پشت سر گذاشت و با شاخص‌های سراسر منفی در مسیر ورود به راند سوم دادوستدهای خرداد قرار گرفت. این افت و ریزش در حالی رقم خورد که دامنه دو درصدی برای نوسانات قیمتی سهام همچنان باپرجا بوده و ترمز معاملات را به‌شدت کشیده است. این سیاست سبب شد آغاز هفته سوم خردادماه نیز در مسیر نزولی رقم بخورد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 08
کد خبر: ۲۴۴۴۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛  بازار سهام سومین هفته خردادماه را در حالی آغاز می‌کند که از ابتدای این ماه، ریزش‌های پیاپی شاخص کل، خروج مداوم پول حقیقی و افت جدی حجم و ارزش معاملات خرد را سپری کرده است.

آغاز خردادماه با سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و جان‌باختن وی در این سانحه مصادف شد که یک روز تعطیلی معاملات و سپس محدودیت دو درصدی دامنه نوسان را برای بازار سرمایه در پی داشت. محدودیتی که البته هنوز هم با وجود عبور از بحران فوت رئیس‌جمهوری کشور پابرجاست.

 
هنوز مشخص نیست سازمان بورس برای هفته پیش رو دامنه نوسان را به حالت قبل بازمی‌گرداند یا مانند تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، دوباره این محدودیت را تمدید می‌کند اما آنچه باید در مرکز توجه قرار گیرد، ضربه‌ای‌ است که تداوم این محدودیت دامنه به معاملات زده و بازار را از رونق و رمق انداخته است.

 
در حالی سازمان بورس از ابتدای خردادماه محدودیت دو درصدی دامنه نوسان قیمت‌ها را به بازار سهام تحمیل کرده که پیشتر، دعوای این سازمان با بانک مرکزی بر سر افزایش سود سپرده‌های بانکی و رشد سود تضمینی اخزا بالا گرفته بود. سازمان بورس حتی از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری هم شکایت کرد تا مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی غیرقانونی اعلام شود.

پس از رسانه‌ای شدن این دعوا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به طور تلویحی اعلام کرد این بانک قصد صدمه زدن به بورس را ندارد و از سیاست‌های خود قدری عقب‌نشینی کرد. نشانه آن هم اولتیماتوم به بانک‌ها برای پایان‌ بخشیدن به پرداخت سودهای بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار بود.

 
ادامه این ماجرا نیز با یک جلسه کاری مشترک میان رئیس سازمان بورس و رئیس کل بانک مرکزی همراه شد و دو طرف بر همکاری و همفکری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و مدیریت بازار پول تاکید کردند و عکس یادگاری گرفتند.

با این حال اما اگرچه بانک مرکزی به بانک‌ها اولتیماتوم داده است اما هنوز خبری از توقف عملی سودهای بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار نیست و از سوی دیگر، سازمان بورس همچنان با استفاده از ابزار محدودیت دامنه نوسان، گلوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سهام را می‌فشارد.

آیا این دو نهاد دولتی به قیمت کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام به نفع بازار پول، سرکوب قیمت‌ها برای کنترل اسمی تورم و کاهش چرخش نقدینگی، همدست شده‌اند؟


در راستای پیش بینی بورس روز یکشنبه می‌توان همچنان گزاره محدودیت دو درصدی دامنه نوسان سهام و چهار درصدی دامنه نوسان صندوق‌ها را محور توجه قرار داد.

در صورتی که سازمان بورس همچنان به این سیاست ادامه دهد و پیش از شروع معاملات روز یکشنبه دامنه را به حالت عادی بازنگرداند نمی‌توان امید زیادی به رونق معاملات داشت. بر همین اساس، انتظار می‌رود بازار سهام همچنان با افت و خیز و کم‌رمق در کمای معاملاتی دست و پا بزند.

اما در صورتی که این محدودیت برداشته شود می‌توان امید داشت به‌تدریج و در طول هفته، بازار سهام به حالت عادی بازگردد و معاملات روندی متعادل به خود گیرند./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار