دبیر کل سازمان ملل: زمان آتش‌بس و آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

دبیر کل سازمان ملل: زمان آتش‌بس و آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با استقبال از طرح صلح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اعلام اینکه بیت المقدس باید پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل باشد، گفت:زمان آتش بس و آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 11
کد خبر: ۲۴۴۹۷۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: من از ابتکار صلح که اخیراً توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شد، استقبال می‌کنم و از همه طرف‌ها می‌خواهم که از این فرصت استفاده کرده و به توافق برسند.

گوترش تصریح کرد: «تنها راه پیش رو از طریق راه حل سیاسی است که مسیری را برای صلح پایدار باز می‌کند، بر اساس دو کشور فلسطین و اسرائیل که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می‌کنند، بر اساس خطوط مرزی مشخص شده قبل از سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد، موافقتنامه‌های قبلی و قوانین بین المللی با بیت المقدس به عنوان پایتخت هر دو کشور.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: من از همه طرف‌ها می‌خواهم که به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارند. این شامل تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه هم به غزه و هم در داخل غزه است، همانطور که آنها متعهد شده اند.

گوترش تاکید کرد: تمام مسیر‌های موجود به غزه باید عملیاتی باشد. مسیر‌های زمینی کاملاً حیاتی هستند. امنیت آنروا و شرکای بشردوستانه ما برای انتقال کمک‌های حیاتی از مناطق مرز و ارسال آنها به سراسر غزه، بسیار مهم است.

او گفت: ارایه کمک به مسیر‌های ایمن و مکانیسم‌های موثر رفع تعارض برای تضمین امنیت آنها نیاز دارد. فعالان حقوق بشری نیاز به دسترسی بدون مانع به تجهیزات امنیتی و ارتباطی، متناسب با خطرات کار در یک منطقه جنگی دارند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: آنها نیازمند تلاش‌های فوری برای پاکسازی مسیر‌های داخل غزه هستند که مملو از مین‌ها و بمب‌های منفجر نشده است.

گوترش اضافه کرد: من همچنین از جهان می‌خواهم تا برای محافظت از آنروا در برابر حملات ظالمانه و بی‌امان متحد شوند. نقش آنروا نه تنها در طول جنگ، بلکه پس از آن نیز حیاتی خواهد بود.

او یادآور شد: بیش از یک میلیون کودک آسیب دیده در غزه نیاز به حمایت روانی اجتماعی و ایمنی و امیدی دارند که مدارس آنروا پیش لز جنگ آنها را فراهم می‌کرد. حدود ۶۰ درصد از کل ساختمان‌های مسکونی و حداقل ۸۰ درصد از تأسیسات تجاری در اثر بمباران اسرائیل آسیب دیده اند. امکانات بهداشتی و موسسات آموزشی زیر آوار است.

گوترش گفت: «اکنون ۸ ماه از حملات تروریستی هولناک حماس در ۷ اکتبر و ربوده شدن مردان، زنان و کودکان اسرائیلی به غزه می‌گذرد. اما ۸ ماه رنج بی امان برای غیرنظامیان فلسطینی در غزه، سرعت و ابعاد کشتار و تلفات در غزه فراتر از هر بحران‌ها در سال‌های فعالیت من به عنوان دبیرکل است.»

او تصریح کرد: حداقل ۱.۷ میلیون نفر - ۷۵ درصد از جمعیت غزه - به دلیل حملات نظامی اسرائیل آواره شده اند. هیچ جا امن نیست. شرایط اسفناک است. وضعیت بهداشت عمومی فراتر از سطح بحران است. بیمارستان‌های غزه ویران شده است. تجهیزات پزشکی و سوخت کمیاب هستند یا وجود ندارند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: بیش از یک میلیون فلسطینی در غزه آب آشامیدنی سالم کافی ندارند و با سطوح ناامید کننده گرسنگی روبرو هستند. بیش از ۵۰ هزار کودک برای سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند.

او ادامه داد: با وجود نیاز‌های عظیم، حداقل نیمی از تمام ماموریت‌های کمک‌های بشردوستانه به دلایل عملیاتی یا امنیتی لغو می‌شوند یا از آنها جلوگیری می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد: علاوه بر همه اینها، از زمان حمله به گذرگاه مرزی رفح در یک ماه پیش، جریان کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم غزه - که قبلاً هم بسیار ناکافی بود - به میزان دو سوم کاهش یافته است.

او تاکید کرد: ستون فقرات این پاسخ بشردوستانه آنروا است که در کنار مردمی که از آنها حمایت می‌کند به طرز غیرقابل تحملی آسیب دیده است. من عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و دوستان ۱۹۳ کارمند آنروا که کشته شده اند ابراز می‌کنم.

گوترش گفت: باید پاسخگویی کامل برای تک تک این مرگ‌ها وجود داشته باشد. حملات به پرسنل و اماکن سازمان ملل غیرقابل قبول است. وحشت باید متوقف شود.

سرانجام پس از هشت ماه از جنگ اسرائیل در غزه و برغم حمایت‌های همه جانبه واشنگتن از تل آویو و ناکامی در شکست جنبش حماس، طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه میان اسرائیل و حماس با عنوان قطعنامه ۲۷۳۵ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده