دانمارک در اوکراین تسلیحات می‌سازد-راهبرد معاصر

دانمارک در اوکراین تسلیحات می‌سازد

خبرگزاری «آناتولی» امروز (شنبه) گزارش داد که دولت دانمارک به عنوان اولین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت تسلیحات در خاک اوکراین امضا کرده‌است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۵۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ رستم عمروف وزیر دفاع اوکراین این موضوع را «یک گام بزرگ» خواند و در این باره گفت: دانمارک به اولین کشور خارجی ناتو تبدیل شده است که بودجه خود را در تولید تسلیحات در خاک اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: این نشان می‌دهد که صنعت دفاعی اوکراین آماده همکاری در سطح بین‌المللی است و می‌تواند بالاترین استاندارد‌ها را رعایت کند.

بر اساس گزارش‌ها، در چارچوب بیست و سومین نشست گروه موسوم به «گروه تماس برای دفاع اوکراین» در ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد)، عمروف با ترولز لوند پولسن همتای دانمارکی دیدار کرد.

وزارت دفاع دانمارک در ماه آوریل (فروردین) نیز متعهد به ارائه یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش ۲.۲ میلیارد کرون (۳۱۳ میلیون دلار) به اوکراین شد که شامل ۲۰۰ میلیون کرون دانمارک (۲۸.۵ میلیون دلار) برای خرید از صنایع دفاعی کی‌یف بود.

علاوه بر این، دانمارک به تازگی و پس از اوج‌گیری حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، یک کمک ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری نیز به بازسازی زیرساخت‌های انرژی در این کشور اختصاص داده بود.

از سوی دیگر، دانمارک، نروژ، بلژیک و هلند که پیشتر متعهد شده بودند جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی را در اختیار اوکراین قرار دهند، اردیبهشت ماه اعلام کردند که یک مرکز اروپایی را در رومانی برای آموزش خلبانان اوکراینی جهت آشنایی آنها با نحوه کار با این جنگنده‌ها افتتاح کردند.

سران کی‌یف مدت‌هاست که تاکید می‌کنند برای دستیابی به پیشرفت‌های نظامی قابل توجه در برابر روسیه، به جت‌های جنگنده نیاز دارند. از همین رو دانمارک، هلند، نروژ و بلژیک برای ارسال جت‌های اف-۱۶ خود به این کشور اعلام امادگی اعلام کرده‌اند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار