واکنش انگلیس به «اسلام‌گرا» خواندن لندن توسط معاون ترامپ-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

واکنش انگلیس به «اسلام‌گرا» خواندن لندن توسط معاون ترامپ

سخنرانی سه‌شنبه معاون جدید ترامپ درباره انگلستان با واکنش منفی مقامات و احزاب انگلیس مواجه شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۲۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، جی دی ونس، که توسط دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت آینده انتخاب شد، در سخنرانی خود انگلستان را کشوری اسلام‌گرا معرفی کرد.ونس در کنفرانس ملی محافظه‌کاران در واشنگتن دی‌سی گفت: «من داشتم راجع به اولین کشور اسلام‌گرای واقعی که به بمب هسته‌ای می‌رسد صحبت می‌کردم... ما با خود گفتیم که شاید ایران باشد، شاید پاکستان محسوب شود، و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در واقع انگلستان است، چرا که حزب کارگر در آن به قدرت رسیده است.»


این سخن که با خنده حضار همراه شد در واکنش به پیروزی حزب کارگر در انتخابات انگلستان بود. وی در ادامه با اشاره به شکست محافظه‌کاران گفت که حزب توری (محافظه‌کاران) باید فکری به حال این شرایط کند. سخنان معاون ترامپ با واکنش منفی سیاسیون انگلیس از جناح‌های مختلف مواجه شده است و آن‌ها ونس را به اسلام‌هراسی متهم کردند.سعیده وارثی، وزیر سابق انگلستان از حزب محافظه‌کار در این باره گفت که سخن ونس: «اسلام‌هراسی و نژادپرستی روزمره‌ای است که هر از گاهی توسط برخی از صاحبان قدرت در جامعه ما بیان می‌شود». وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که روابط ویژه میان آمریکا و انگلستان به یک شوخی نژادپرستانه تقلیل یافته است.


آنجلا راینر، معاون نخست‌وزیر انگلیس نیز در نقد طرفداری ونس از حزب محافظه‌کار گفت که حزب کارگر اکنون نماینده تمام انگلیس است و از جانب انگلستان حکومت می‌کند.اندرو باوی، عضو حزب محافظه‌کار و وزیر سابق کابینه انگلیس در این باره گفت: «من با حزب کارگر در بسیاری از مسائل اختلافات اساسی دارم، اما با این دیدگاه موافق نیستم. من فکر می‌کنم این (سخنرانی) برای همکارانم در حزب کارگر به شدت توهین‌آمیز است.»


کارلا دنیر، از رهبران حزب سبز انگلستان در واکنش به ونس گفت: «ما باید واقعیت را بگویم. این اسلام‌هراسی است. اینکه... ممکن است در آمریکا رئیس‌جمهوری که مجرمی محکوم شده است و معاون رئیس‌جمهوری که با سیاست‌های خارجی روسیه هم نظر است (به قدرت برسند)، نگران‌کننده است.»کلیو لویس نماینده پارلمان از حزب کارگر در این باره گفت: «من گمان می‌کنم این سخن نشان می‌دهد که ما باید برای بدترین سناریوی ممکن که ریاست‌جمهوری ترامپ/ونس است، آماده شویم».


لویس علاوه بر این تشریح کرد که اروپا نیز اخیراً شاهد این طرز فکر از طرف جریان اجتماع ملی در فرانسه، ملونی در ایتالیا، احزابی در هلند و تجدد‌خواهان در انگلیس بوده است.وی در ادامه گفت: «شکی نیست که نظرات ونس گونه‌ای از دیدگاه اسلام‌هراسی است که ما در جاهای دیگر به ویژه علیه صادق خان (شهردار مسلمان لندن) دیدیم». زارا محمد، فعال سیاسی مسلمان نیز در این باره بیان کرد که از سخنان اسلام هراسانه برای جمع‌آوری رأی استفاده می‌شود.چهره‌های مختلف سیاسی انگلستان همچنین به حضور سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق انگلستان در کنفرانس ملی محافظه‌کاران و سخنرانی او در این جلسه و در کنار معاون ترامپ اشاره کردند. براورمن نیز سال گذشته به دلیل واکنش علیه تظاهرات حامیان فلسطین به اسلام‌هراسی متهم شده بود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده