گزارشی از اقدامات سه ساله وزارت علوم در آموزش عالی-راهبرد معاصر
تصویب ۵ پیشنهاد برای اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب + عکس پزشکیان در جلسه هیئت دولت: اجازه نمی‌دهیم در حریم جنگل‌ها کارخانه‌سازی شود سازوکار کمیسیون تلفیق برای تادیه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور منصوب شد + جزئیات وزیر دفاع بر استمرار پشتیبانی ایران از محور مقاومت تاکید کرد استاندار گلستان انتخاب شد مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد پزشکیان: من در خانه لباس گرم می‌پوشم؛ مردم هم همین کار را کنند امیر نصیرزاده: از هر لحاظ آماده پشتیبانی از سوریه هستیم معاون رئیس‌جمهور: نمی‌توانیم در تهران بنشینیم و برای تمام پهنه سرزمینی ایران نسخه واحد تجویز کنیم دستور رئیس جمهور درباره تسریع در ساخت کریدور ریلی رشت- آستارا وزیر دفاع وارد سوریه شد انتصاب محمود امانی طهرانی به سمت دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ابوذر کوثری مدیرکل سیاسی وزارت کشور شد

گزارشی از اقدامات سه ساله وزارت علوم در آموزش عالی

زلفی گل گفت: در ابتدای مسئولیتم در وزارت علوم ۲۲ طرح ارائه دادم و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به مطالعه تطبیقی و ملی و فراملی آنها پرداخت تا تصمیمات درستی را در اختیار ما قرار دهند، هدفمان این بود که بدون پژوهش، تحقیقی را انجام ندهیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 06
کد خبر: ۲۵۳۵۲۴

به گزارش راهبرد معاصر، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در نشست خبری که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک 17 مرداد روز خبرنگار، گفت: اولین رویکرد وزارت علوم، خرید ارزان تجربه بود. یعنی از تجربیات مدیران گذشته استفاده کردیم. به همین خاطر دو سه ماه بعد از ورودم به وزارتخانه، همه وزاری علوم را دعوت کردم و پای صحبت‌های آنها نشستم.

 

وی با اشاره به کتاب «راه نشان» نیز گفت: در این کتاب تمامی قوانین مربوط به اعضای هیئت علمی و دستورالعمل‌های مرتبط با آنها چاپ کردیم و برای 85 هزار کارمند وزارت علوم و 35 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم فایل PDF کتاب را در سایت وزارتخانه قرار می‌دهیم تا در دسترس همگان باشد.

 

وزیر علوم با اشاره به اینکه انتقاداتی به وزارت علوم در خصوص یکپارچه نبودن آموزش عالی و اینکه چرا آموزش‌های دانشگاه‌ها مهارت محور نیست، می‌شود، تصریح کرد: به همین علت در ابتدای مسئولیتم در وزارت علوم 22 طرح ارائه دادم و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به مطالعه تطبیقی و ملی و فراملی آنها پرداخت تا تصمیمات درستی را در اختیار ما قرار دهند، هدفمان این بود که بدون پژوهش، تحقیقی را انجام ندهیم.

 

زلفی گل خاطرنشان کرد: برای رفع این انتقاد و همسو کردن منافع ملی در قوانین و آیین نامه، نظام سنجش و انگیزش جدید را طراحی کردیم تا ارزیابی‌های ما و امتیازاتی که برای پایه‌های تشویقی اختصاص دادیم با هدف ما که تبدیل فعالیت‌های متعارف دانشگاهیان به فعالیت‌های متمایز بود نزدیک و عملیاتی شود‌.

 

وی ادامه داد: برای جذب و نگهداشت نخبگان نیز فعالیت‌های علمی خوبی انجام دادیم، مثلا بورس صنعت را ایجاد کردیم و بر این اساس سایپا سال گذشته 368 دانشجو را جذب کرد. همچنین، با دانشگاه فرهنگیان و معاونت علمی و ... هم همین اقدامات را انجام دادیم.

 

وزیر علوم در این نشست خبری اظهار داشت: سیاست‌های کارمزدی به جای روزمزدی در وزارت علوم اجرا شد و پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی و کارکنان را به 60 رساندیم. همچنین در بحث سیاست شفافیت اداری را در دستور کار قرار دادیم تا ذی نفعی که تقاضایی در وزارت علوم می‌دهد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

زلفی گل در ادامه به پیگیری وزارت علوم در حوزه برنامه محوری اشاره کرد و گفت: در زمان انتصاب روسای دانشگاه‌ها از تک تک آنها قبل از انتصاب  اهداف و برنامه‌هایشان را پیگیری و دریافت کردم تا ببینیم در چهار سال مدیریتشان چه کارهای برای دانشگاه خواهند کرد.

 

وی همچنین در خصوص اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی گفت: وزارت علوم نه تنها باید هوش مصنوعی را توسعه دهد، بلکه حتما اولین ارگانی باشد که از آن استفاده می‌کند، تمام توانمندی هوش مصنوعی استفاده از داده است.

 

وزیر علوم با اشاره به اینکه به وزارت علوم انتقاد شد که چرا تحقیقات دانشگاهی نیازمحور نیست؟ گفت: بر این اساس سامانه نان را راه اندازی کردیم، تاکنون بیش از 20 نیاز در این سامانه ثبت شد که 600 نیاز مربوط به وزارت نفت است، یعنی این سامانه هم رسان نیاز جامعه با فکر و ایده خوب است.

 

زلفی گل در خصوص راه اندازی سامانه جان با هدف تجاری سازی محصولات نیز گفت: همچنین، سامانه جان را راه اندازی کردیم تا محصولات شرکت‌های دانش بنیان را بازاریابی کنیم و اجازه ورود محصولات از کشور‌های دیگر را ندهیم.

 

وی افزود: سامانه فرنما را برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه اندازی کردیم و بر این اساس کارنامه فرهنگی را در کنار سایر کارنامه‌های علمی دانشجویان صادر می‌کنیم.

 

وزیر علوم بیان کرد: الزامات اداری و حرفه‌ای در وزارت علوم یکی از برنامه‌های اصلی ما بود تا استادان فرایند کاری را به درستی انجام دهند، مثلا اعضای هیئت علمی در پایگاه‌های اعتبار علمی ملی و بین المللی صفحه شخصی داشته باشند، استادان برگه امتحانی دانشجویان را در صورت اعتراض و تقاضا به همان دانشجو نشان دهند و ... چرا که؛ هدفمان تربیت نسل دانشجوی پاسخگوست.

 

وزیر علوم در پایان سخنان خود گفت: یکی از انتقادات دیگر به وزارت علوم، مقاله محوری و بی توجهی به صنعت و خدمت بود؛ بر همین اساس معاونت علمی و فناوری را تاسیس کردیم که پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد صاحب جدی پیدا کرد و صندوق عالی عتف را راه اندازی کردیم تا 60 درصد از اعتبارات پژوهشی سایر ارگان‌ها در این صندوق ذخیره شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده