پشتوانه قوی دولت مادورو/ تقلب، فتنه آمریکا علیه بولیواری-راهبرد معاصر
حمید شهرابی، کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

پشتوانه قوی دولت مادورو/ تقلب، فتنه آمریکا علیه بولیواری

حمید شهرابی، کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه برنامه‌های رئیس جمهور ونزوئلا میان طبقات محروم اجتماعی از محبوبیت زیادی برخوردار است، گفت: طبق سناریوی طراحی شده در کاخ سفید، آمریکا و متحدانش در اروپا، نامزد مخالفان را برنده انتخابات ونزوئلا خوانده‌اند.
حمید شهرابی؛ کارشناس مسائل آمریکای لاتین
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 09
کد خبر: ۲۵۳۷۵۰

پشتوانه قوی دولت مادورو/ تقلب، فتنه آمریکا علیه بولیواری

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کمیسیون انتخابات ونزوئلا اعلام کرد، نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲۰ درصد آرا در انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور به پیروزی دست یافت و مردم ونزوئلا با انتخاب خود نشان دادند می خواهند مادورو را که ۱۱ سال رئیس‌جمهور این کشور بوده‌ است، بار دیگر بر کرسی قدرت ببینند. نتیجه انتخاب نشان داد نامزدهای مخالفان نتوانستند با وعده‌های خود مبنی بر لغو سیاست‌های حزب حاکم و رفع مشکلات اقتصادی گوی رقابت را بربایند.


همان‌طور که پیش‌بینی می شد و از اظهارات مداخله‌جویانه مقام های آمریکایی برمی‌آمد، مخالفان راست‌گرای ونزوئلا به‌جای پذیرش شکست، تلاش می‌کنند با ادعای «تقلب در انتخابات» این کشور را به آشوب بکشانند و با ایجاد بی‌ثباتی، کلاهی از نمد قدرت برای خود ببافند.
 
طبق توافق باربادوس که میان دولت ونزوئلا و مخالفان امضا شد و دولت آمریکا نیز آن را «تحولی دموکراتیک» خوانده بود، دو طرف توافق کرده بودند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرند؛ بنابراین ادعای تقلب نشان‌دهنده نقض عهد مخالفان و «بازگشت به تنظیمات کارخانه» است؛ چه اینکه راست‌گرایان هر بار از جلب رأی مردم ناتوان بودند، اردوکشی خیابانی کردند و توسل به قدرت خارجی را به‌عنوان راه‌حل برگزیدند.
 

هیچ ایراد قابل اعتنایی به روند انتخابات ونزوئلا وارد نیست؛ کما اینکه از میان ۱۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ۹ نفر از احزاب مخالف بودند


در انتخابات ونزوئلا ۳۸ حزب شرکت داشتند که ۲۵ حزب مخالف دولت به شمار می‌رفتند و ۹ نامزد و در رأس همه ادموندو گونسالس، مخالفان را نمایندگی می‌کردند. با توجه به اختلاف رأی هفت‌ درصدی مادورو و نزدیک‌ترین رقیبش، چنانچه احزاب مخالف قادر به وحدت بودند، شکست چاویست‌ها دور از دسترس نبود؛ اما مخالفان ناتوانی در اجماع خود را به گردن دولت می‌اندازد.
 


برای بررسی ابعاد پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، آرای مخالفان و دلایل کارشکنی آنها پس از پیروزی مادورو و نیز مداخله های آمریکا و اتحادیه اروپا در امور داخلی این کشور «راهبرد معاصر» با حمید شهرابی، کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت وگو کرده است که مشروح آن در زیر بیان می شود.


راهبرد معاصر: روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهرابی: روند برگزاری انتخابات طبق شواهد قابل استناد و ازجمله مدارک ارائه شده به وسیله شورای ملی انتخابات ونزوئلا و اظهارات صدها ناظر بین‌المللی، سالم و شفاف و نتیجه آن غیر قابل خدشه است. 
شاید ونزوئلا جزو معدود کشورهایی باشد که برای اطمینان از سلامت انتخابات تا این حد وسواس نشان می‌دهد؛ تا جایی که در روند انتخابات ۱۶ مقطع ممیزی انجام می شود، علاوه بر احراز هویت دقیق رأی‌دهندگان و روش اخذ رأی الکترونیک در شعب اخذ ‌رأی، پردازش داده‌ها در بانک اطلاعاتی واحد و مطمئن برای بیش از ۵۰ درصد صندوق‌های رأی بازشماری آرا انجام می‌شود.
 
واقعیت این است، هیچ ایراد قابل اعتنایی به روند انتخابات ونزوئلا وارد نیست؛ کما اینکه از میان ۱۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ۹ نفر از احزاب مخالف بودند و برای ثبت نام، تأیید و تبلیغات انتخاباتی از تمامی امکانات قانونی برخوردار شدند.
 
اگر بخواهیم از ایراد صحبت کنیم، ایرادات کاملاً متوجه مخالفان و حامیان امپریالیست است که در مراحل مختلف روند برگزاری انتخابات نمود یافت.  به عنوان نمونه، در مرحله تأیید صلاحیت‌ها آمریکا علنی دولت بولیواری را تهدید ‌کرد صلاحیت ماریا کورنیا ماچادو را که با دولت واشنگتن همکاری داشت و خواستار افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا بود، تأیید کند.  در ادامه دیدیم وقتی  نتیجه مد نظرشان به دست نیامد، صحت انتخابات را زیر سؤال بردند و نامزد شکست خورده مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کردند. 

 
البته این روند مسبوق به سابقه است؛ آنها سال ۲۰۱۹ میلادی نیز بعد از پیروزی مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری، خوان گوایدوی ناشناس را از آستین درآوردند و رئیس‌جمهور خواندند؛ در ادامه میلیاردها دلار ذخایر ارزی خارجی ونزوئلا را بلوکه کردند و در اختیارش قرار دادند.


راهبرد معاصر: رمز موفقیت مادورو را میان نامزدهایی از مخالفان دولت چه می‌دانید؟

شهرابی: مادورو‌ خط‌مشی تعریف شده و روشن را ارائه می‌دهد و تداوم انقلاب بولیواری را دنبال می‌کند؛ یعنی خواستار ارتقای سطح معیشت و رفاه اجتماعی میلیون‌ها مردمی است که در قرون اخیر زیر سلطه کشورهای امپریالیستی در فقر و فلاکت زندگی کرده‌اند.  وی خواستار تأمین بهداشت، سلامت و آموزش رایگان برای مردم ونزوئلاست.

 
مادورو از هوگو چاوزی تبعیت می کند که برای ۵ میلیون خانوار بی سر پناه مسکن ساخت و اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تعداد ۳ میلیون مسکن دیگر احداث کند.  این برنامه‌ها میان طبقات محروم اجتماعی از محبوبیت برخوردار است و کم نیست شمار شهروندانی که حاضرند برای حمایت از چنین رویکردی، رأی که هیچ، جان خود را فدا کنند.


راهبرد معاصر: میزان محبوبیت مادورو در منطقه آمریکای لاتین چقدر است؟

شهرابی: رهبری انقلاب بولیواری ونزوئلا در ۲۵ سال گذشته بانی اتحاد کشورهای آمریکای لاتین بوده است و در ایجاد و تقویت اتحادیه‌های منطقه‌ای همچون سلاک و آلبا که در مجموع بیشتر کشورهای آمریکای لاتین را دربر می‌گیرند، نقش کلیدی ایفا کرده است.  ونزوئلای تحت رهبری مادورو خواستار عضویت در بریکس شده و جایگاهش را در شکل‌گیری نظم نوین چندقطبی جهان حفظ کرده است. 

 
مادورو نه تنها میان قاطبه مردم ونزوئلا بلکه میان کشورهای آمریکای لاتین از حمایت‌های وسیع مردمی برخوردار است. وی‌ با چنین خط مشی پر مخاطبی در انتخابات ریاست جمهوری بر نامزدهای مخالف دولت فائق آمد و این پیروزی جای تعجب ندارد. علاوه بر این، وضعیت زندگی مردم ونزوئلا در دو سال اخیر به طرز محسوسی بهبود یافته است؛ به عنوان نمونه، تورم نجومی تک رقمی شده و رشد اقتصادی به هفت درصد رسیده است.  این تغییرات در اقبال رأی‌دهندگان نسبت به مادورو تأثیر مطلوبی داشت.

 
راهبرد معاصر: چرا پس از انتخابات شائبه تقلب مطرح شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدامی مداخله جویانه بر طبل اختلافات داخلی ونزوئلا کوبیدند؟

شهرابی: شائبه تقلب را مخالفان پیش از آغاز انتخابات مطرح کرده بودند و سناریوی طراحی شده در ستاد برنامه‌ریزی امپریالیست‌ها به سرکردگی کاخ سفید این بود به مردم القا کنند مخالفان از سبد رأی اکثریت برخوردار هستند و اگر غیر از این در نتیجه انتخابات رخ دهد، نشانه تقلب است. حال شاهدیم طبق همان سناریو، آمریکا و متحدینش در اروپا، ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان را برنده انتخابات ونزوئلا خوانده‌اند.
 

رهبری انقلاب بولیواری ونزوئلا در ۲۵ سال گذشته بانی اتحاد کشورهای آمریکای لاتین بوده است


این سناریو کاملاً تکراری است و بارها در کشورهای دیگر ازجمله گرجستان و اوکراین به نمایش درآمده بود. با همین سناریو امپریالیست‌ها توانسته بودند از روی کارآمدن حکومت‌های استقلال‌طلب در فرایند انتخابات دموکراتیک جلوگیری کنند.  در جمهوری اسلامی ایران نیز در انتخابات سال ۱۳۸۸ همین توطئه طراحی و اجرا شد که شکست خورد.
 


مخالفان ونزوئلا و حامیان سلطه‌طلب غربی آن شائبه تقلب در انتخابات را با استناد به برخی نظرسنجی‌های ساختگی به وسیله سازمان‌هایی که اسناد وابستگی‌شان به سیا وجود دارد، القا می‌کنند.  با وجود این، واقعیت های میدانی و مستند خلاف ادعای مخالفان را نشان می دهد و دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم با وجود همه ادعاهایش قادر نیست واقعیت ها را کتمان کند.

 
راهبرد معاصر: موضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از مادورو چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در دولت چهاردهم سطح همکاری‌های دو کشور چگونه خواهد بود و چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

شهرابی: جمهوری اسلامی ایران در منازعه میان مخالفان ونزوئلا و دولت منتخب این کشور موضع صحیح و اصولی گرفت و همین نیز انتظار می‌رفت.  چین، روسیه و‌ کشورهای خط مقدم جبهه مقاومت در آمریکای لاتین نیز مانند کوبا، نیکاراگوآ و بولیوی موضع قاطع در حمایت از مادورو‌ اتخاذ کردند.  مکزیک و برزیل نیز مانع از به کرسی نشاندن نظر آمریکا مبنی بر زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات ونزوئلا در سازمان کشورهای آمریکایی، که آمریکا نفوذ فراوانی در آن دارد، شدند.
 
در زمینه ظرفیت‌ها برای همکاری دو کشور ایران و ونزوئلا، واقعیت اینکه ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و در چند سال گذشته از این ظرفیت‌ها، به ویژه در حوزه نفت بهره‌برداری شده است.  با وجود این، سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌تواند به مراتب متنوع‌تر و بیشتر از آن‌چیزی باشد که اکنون وجود دارد.

 
راهبرد معاصر: راه برون‌رفت از آشوب و بحران داخلی ونزوئلا چیست؟

شهرابی: راه برون‌رفت، نگاه‌داشتن مردم در صحنه و اتکا به قدرت نهادهای مردمی و این، همان مسیری است که دولت بولیواری از ابتدای رسیدن به قدرت در ونزوئلا در پیش گرفت.  در شرایط کنونی شاهدیم آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و هرج و‌مرج‌ در ونزوئلا و افزایش تحریم‌ها، کودتا و حتی تهاجم نظامی هستند و هدف از این اقدامات تحمیل شکست قطعی به انقلاب بولیواری است.

 
در این شرایط، ونزوئلا برای مقابله با توطئه‌ها و تهاجمات امپریالیست‌ها نیاز به همبستگی بین‌المللی دارد و شایسته است ملت فهیم ایران در این راستا پیش گام باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار