دیدار قریب‌ الوقوع وزیران خارجه ترکیه و سوریه-راهبرد معاصر

دیدار قریب‌ الوقوع وزیران خارجه ترکیه و سوریه

پس از موفقیت میانجیگری عراق در همگرایی ابتدایی میان سوریه و ترکیه، یک منبع در وزارت خارجه عراق از دیدار قریب‌الوقوع میان وزیران خارجه سوریه و ترکیه خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 12
کد خبر: ۲۵۴۲۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ این منبع که خواست نامش فاش نشود، به «ارم نیوز» گفت، عراق خواهان همگرایی دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است و با همه شیوه‌های دیپلماتیک با بهره‌برداری از روابط دولت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای انجام آن تلاش می‌کند.

وی افزود، میانجیگری عراق به توافق اولیه برای برگزاری دیداری در سطح وزارتی منجر شد و ممکن است وزیران خارجه ترکیه و سوریه باهم دیدار کنند و شرایط را برای دیداری در سطح عالی میان روسای جمهور دو کشور به منظور عادی‌سازی روابط و پیدا کردن فرمول تفاهماتی که به حل مساله سوریه منجر شود، مهیا کنند.

منبع مذکور مکان و زمان دقیق این دیدار را مشخص نکرد و تنها گفت به زودی خواهد بود.

پرونده سوریه یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که بغداد به شدت به آن توجه دارد، زیرا با توجه به مرز مشترک حدود ۶۲۰ کیلومتری که از استان الانبار در غرب عراق تا استان نینوا امتداد دارد، سوریه تاثیر مستقیم امنیتی بر عراق دارد.

روسای جمهور سوریه و ترکیه به صورت جداگانه تمایل خود را برای مذاکره دوجانبه اعلام کرده‌اند. اسد ۲۶ ژوئن در دیدار با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت از همه طرح‌های مرتبط با روابط دمشق و آنکارا مبتنی بر حاکمیت سوریه و مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند.

تلاش‌های میانجیگری عراق پس از سفر تاریخی السودانی به دمشق در سال ۲۰۲۲ شروع شد که نخستین سفر نخست وزیر عراقی به سوریه پس از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار