کارزار اسرائیلی با حساب‌های جعلی فارسی‌زبان برای تبلیغ رضا پهلوی اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری: مسئولان نمی‌توانند در برابر کشف حجاب سکوت کنند و بگویند ما کاری نداریم، بدانند صبر مردم حدی دارد امیر ایرانی: دریای خزر جای مانور دیگران نیست ورود مجلس به ماجرای فوت دانش آموز زنجانی پس از تنبیه بدنی هیئت رئیسه جبهه اصلاحات ایران تغییر کرد البرز پنجشنبه‌ها تعطیل شد علت صدای انفجار مهیب در جاسک فرمانده کل سپاه: آمادگی کامل در جزایر، سواحل و دریا داریم؛ اگر حرکتی از دشمن سر بزند جواب محکمی دریافت می‌کند حقوق کارمندان و کارگران دوباره افزایش پیدا می‌کند؟ پزشکیان: برداشت بیش از حد آب‌های زیر زمینی موجب فرونشست زمین در تهران، اصفهان و بسیاری از شهر‌ها شده آیت‌الله مکارم شیرازی: آغاز اجرای قانون حجاب باید از ادارات دولتی باشد جزئیات تعطیلی پنجشنبه‌ها در تهران باهنر: اسنپ بک تحریم‌های فعلی را افزایش نمی‌دهد/ همه درآمد دولت صرف حقوق کارمندان می‌شود/ قانون حجاب اجباری در کشور لازم الاجرا نیست موافقت کمیسیون آموزش با کاهش سن ورود کودکان به مدرسه امیر نصیرزاده: آماده دفاع هستیم، اما جامعه نباید فریب عملیات روانی را بخورد

گزارش نهایی ستادکل نیرو‌های مسلح درباره علل سانحه بالگرد شهید رئیسی اعلام شد + جزئیات

ستادکل نیرو‌های مسلح، علت سقوط بالگرد رئیس جمهور را برخورد با کوه اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 01
کد خبر: ۲۵۶۰۸۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان، منتشر شد.

در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسی‌ها، این نتایج را درپی داشت:

۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استاندارد‌های تعریف شده صورت گرفته است.

۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیرِ بالگرد، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.

۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگرد‌ها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل‌های تعیین شده دریافت شد، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استاندارد‌های لازم انطباق داشته است.

۴ - نقشه‌های پروازی از تبریز به پُلِ آغبند، سد "قیز قَلعه‌سی" و از آنجا، به سمت پالایشگاه تبریز هم، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد، که بالگرد، در مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.

۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه، به هنگام برگشت، تا زمانِ وقوعِ سانحه، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.

۶ - قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد (یعنی موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی)، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است.

۷ - گزارش‌های سازمان هواشناسی (یعنی هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطار‌های وضعیت‌های جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل ۱۷۱) پس از پیاده‌سازی، بررسی شد، که در این سامانه هم، هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.

۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی، اعلام نشده است.

۱۰ - قطعات و سامانه‌های بالگرد، بررسیِ کارشناسی شد، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها، وجود نداشته است.

۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود.

در جمع بندی این گزارش، آمده است:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسی‌های دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایش‌های متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیرو‌های مسلح، این است که:

علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانیِ "تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده"، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار