ماهواره چمران ۱ با موفقیت به فضا پرتاب شد | دریافت نخستین سیگنال + عکس-راهبرد معاصر
برنامه هفتم منابع مناسبی برای بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است خطیب: امنیت و قدرت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه

ماهواره چمران ۱ با موفقیت به فضا پرتاب شد | دریافت نخستین سیگنال + عکس

لحظاتی قبل، ماهواره تحقیقاتی چمران۱ توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
کد خبر: ۲۵۷۲۴۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره چمران۱ به شمار می‌رود.

ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.

براساس اعلام سازمان فضایی ایران اولین داده‌های ماهواره چمران ۱ در ایستگاه‌های زمینی دریافت شد.

همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران - ۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و اساتید گفت: ماهواره «چمران - ۱» با ماهواره بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله‌ای در مدار قرار گرفت. این ماهواره با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران پیش از این با اعلام اینکه ۶ تا ۸ پرتاب ماهواره داخلی و خارجی تا پایان سال ۱۴۰۳ داریم، گفت: ماهواره طلوع ۳ و ظفر ۲ با پرتابگر خارجی آذر و دی ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: فعال شدن پایگاه فضایی چابهار دسترسی به مدار‌های با شیب‌های مختلف فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران از احداث آزمایشگاه کلاس یک تن نیز خبر داد و گفته بود: تا پایان سال زیرساخت فیزیکی آزمایشگاه آماده می‌شود. وجود چنین آزمایشگاهی منجر به افزایش ساخت ماهواره، افزایش کیفیت ماهواره و ساخت ماهواره با اجرام بالا می‌شود.

وی همچنین از پرتاب ماهواره بومی کوثر در آبان ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. در دولت سیزدهم بخش خصوصی ما در حوزه‌های تأمین تجهیزات و سیستم‌ها فعال شدند و قرارداد‌های بزرگی با بخش خصوصی منعقد شد. / مهر

ماهواره چمران ۱ با موفقیت به فضا پرتاب شد | دریافت نخستین سیگنال + عکس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده