عراقچی: برجام هنوز چارچوب مناسبی است تا ما را به یک توافق جدید رهنمود کند-راهبرد معاصر

عراقچی: برجام هنوز چارچوب مناسبی است تا ما را به یک توافق جدید رهنمود کند

وزیر امور خارجه ایران گفت که «سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است و جبهه مقاومت را همچنان حمایت و تقویت خواهیم کرد».
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 15
کد خبر: ۲۵۷۴۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ «سید عباس عراقچی» با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، درباره سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق و همچنین مسائل دیگر بین‌المللی توضیحاتی را ارائه کرد. 

عراقچی در مورد دیپلماسی عمومی رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق گفت: همه کشور‌ها سعی می‌کنند از طریق دیپلماسی عمومی تصویر بهتری از یکدیگر و فضای مساعدی را ایجاد کند تا بقیه تعاملات را راحت‌تر انجام شود و این کار آسانی نیست.

وزیر خارجه ایران گفت: سفر عراق یکی از نمونه‌های بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخورد‌های شخصی رئیس‌جمهور در روابط بود. روحیه متواضع رئیس جمهور و تسلط ایشان به زبان کردی در جریان این سفر فضا را از این رو به آن رو کرد.

عراقچی با بیان اینکه «این سفر چندین سال ما را در جریان روابط با عراق و به‌ویژه کردستان عراق به جلو برد»، گفت: این فضا ما در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی به جلو برد و دیپلماسی عمومی رئیس جمهور باعث شد که به شکل دیگری با این مسائل برخورد شود و کار آسان‌تر شود.

او ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور کار چند سال دیپلماسی عمومی و فرهنگی را در جریان این سفر انجام دادند.

دیپلمات‌عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «دیپلماسی عمومی رئیس‌جمهور در جریان این سفر شگفت انگیز بود»، گفت: این اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به منطقه اقلیم کردستان عراق و بصره بود و و این سفر از این نظر نیز تاریخی بود.

سفر پزشکیان فصل جدیدی را در روابط ایران-عراق ایجاد کرد

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: فکر می‌کنم این سفر فصل جدیدی را در روابط ایران و عراق ایجاد کرد.

عراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود در مورد اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بخش زیادی از این توافق پیش از این اجرا شده و بخشی از آن مانده است و در جریان این سفر از سوی مقامات عراق در بغداد و همچنین منطقه اقلیم کردستان عراق اعم از سلیمانیه و اربیل اطمینان داده شده که این توافقنامه به صورت کامل اجرا شود و بخش‌های باقیمانده اجرایی شود. آنها در این زمینه به ما اطمینان روشنی دادند.

او تاکید کرد که «این سفر از نظر امنیتی نیز دستاورد‌های خوبی به همراه داشت».

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او این ظرفیت وجود دارد که حجم روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار برسد، گفت: ظرفیت در این ارتباط وجود دارد، من فکر می‌کنم که به‌رغم مشکلاتی که در زمینه تبادلات بانکی وجود دارد و برای آنها نیز راه‌حل وجود دارد و تجار و بازرگانان ما در این زمینه وارد هستند، ظرفیت افزایش حجم تجارت بین ۲ کشور وجود دارد.

او گفت: به نظرم در زمینه شناخت ظرفیت‌های صادراتی از سوی ۲ کشور کمبود وجود دارد. به نظرم ظرفیت‌های خوبی در منطقه اقلیم کردستان عراق و بصره وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، ما می‌توانیم حجم تبادلات را بیش از آنچه که شما اشاره کردید برسانیم و و این نیازمند تلاش و کوشش است.

اروپا باید نگرانی‌های امنیتی ما را درک کند

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران با کشور‌های اروپایی گفت: اگر کشور‌های اروپایی سیاست‌های نادرست خود را در مورد ایران تصحیح کنند، ما می‌توانیم به روابط معقول به اروپا برگردیم و ما تلاش داریم که این موضوع انجام شود، گرچه اولویت ما جای دیگری است ولی ما فراموش نمی‌کنیم که از ظرفیت آنجا نیز در راستای منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.

او با تاکید بر این نکته که «برخی از کشور‌های اروپایی سیاست‌های نادرست و بعضا خصمانه‌ای را علیه ایران در پیش گرفته‌اند»، گفت: موضوع اوکراین نیز به پیچیدگی روابط ما با اروپا اضافه کرده است.

عراقچی با اعلام اینکه ایران «آماده برگزاری گفت‌گو‌های معقول، منطقی و بر اساس احترام متقابل و عزتمند با اروپا برای رفع سوءتفاهم‌ها و برطرف شدن نگرانی‌های ۲ طرف» است، ادامه داد: اروپایی‌ها نمی‌توانند از ما انتظار داشته باشند که ما یک طرفه نگرانی‌های امنیتی آنها را درک کنیم؛ آنها نیز باید نگرانی‌های امنیتی ما را درک کنند و از موضع برابر صحبت کنند.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه «راه این نیست که اروپایی‌ها از ابزار شکست خورده و فرسوده تحریم استفاده کنند»، گفت: اگر اروپا واقعا نگرانی در موضوع اوکراین دارد، راه آن گفتگو‌های عزتمندانه است و همان‌طور که اشاره کردم ما برای گفتگو آمادگی داریم.

پزشکیان به نیویورک سفر می‌کند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.

او همچنین با بیان اینکه رئیس‌جمهور در جریان این سفر همچنین احتمالاً در اجلاس «سران برای آینده» نیز که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

عراقچی دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا، نمایندگان ادیان الهی، نمایندگان رسانه‌ها و همچنین سران برخی از کشور‌های شرکت کننده در این مجمع را از جمله برنامه‌های پزشکیان در جریان این سفر عنوان کرد.

او تصریح کرد: رئیس‌جمهور در جریان این سفر با تعدادی از سران کشور‌های اروپایی، آسیایی و جهان اسلام دیدار و رایزنی می‌کند.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین خبر داد: من چند روز بیشتر در نیویورک می‌مانم و در سطح دیگر دیدار‌ها و رایزنی‌ها را ادامه می‌دهم.

عراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود در این گفت‌ویگو تلویزیونی با بیان اینکه محور مقاومت در وضعیت خوبی قرار دارد، تصریح کرد: ما به حمایت خود از جریان مقاومت ادامه می‌دهیم و در برابر تله‌هایی که رژیم صهیونیستی و دیگران می‌گذارند که جنگ را گسترش دهد و آن را از غزه به مناطقی دیگر از جمله جنوب لبنان بکشند و پای ما و دیگران را به این موضوع بکشانند، هوشیار هستیم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: با هوشمندی کامل تحولات منطقه را رصد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که رژیم صهیونیستی به اهداف شوم خود در غزه و بیرون از غزه برسد.

عراقچی تاکید کرد: سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. جبهه مقاومت را همچنان حمایت و تقویت خواهیم کرد. محور مقاومت الان به واقعیت در منطقه تبدیل شده که قابل انکار و نادیده گرفته شدن نیست.

او یادآور شد: در غزه الان قریب به یک سال است رژیم صهیونیستی با ابزارآلات پیشرفته نظامی می‌جنگد ولی نتوانسته به هدف اعلامی خود یعنی نابودی حماس برسد.

عراقچی تاکید کرد: این ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی، ناتوانی و شکست آمریکا نیز هست که از این رژیم حمایت و سعی کرده سیاست‌های خود در منطقه را پیش ببرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تا وقتی منافعمان تامین نشود به هیچ توافقی رضایت نخواهیم داد. برای منافع کلان و ملی ما فرقی نمی‌کند که طرف مقابل چه کسی باشد.

او گفت: اینکه آمریکایی‌ها الان آماده مذاکره نیستند یک واقعیت است. تا انتخابات آنها زمان زیادی نمانده، هیچ کشوری در زمان انتخابات آماده مذاکرات جدی نیست و این کاملا طبیعی است.

عراقچی بیان کرد: اگر لازم باشد با اروپایی‌ها تماس‌ها را شروع خواهیم کرد و در انتظار آمریکا نخواهیم ماند. / انتخاب

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار