به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرمودند: صاحبان دستگاههای تبلیغاتی، صاحبان بیان، صاحبان قلم، اصحاب هنر و دانش و مسئولان دستگاههای رسمی رسانه و آموزش و هنر و آحاد جوانانی که با فضای مجازی ارتباط دارند، باید تمرکز خود را برای مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن قرار دهند.
رسانهها باید راههای نفوذ فکری دشمن را بشناسند و مسیرهای تأثیرگذاری را مسدود کنند. شناخت نقشه دشمن، پیششرط مقابله است
10 فرمان رسانهای رهبر معظم انقلاب برای مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن عبارت است از:
حسین امیدیان، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب البرز با بیان لزوم توجه اصحاب رسانه و عناصر دارای تریبون جامعه به فرامین اخیر رهبر انقلاب اسلامی درباره رسانه به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوره تبیین (پیش از جهاد تبیین) از کلیدواژههایی همچون افول آمریکا، بزک پهلوی، دستاوردها و ... استفاده کردند که حتی بعد از جهاد تبیین میتوان آثارش را در شبکههای اجتماعی مشاهده کرد؛ اما بعد از فرمان جهاد تبیین از سال ۱۴۰۰، ایشان مصداقهای بیشتری با محوریت جهاد تبیین بیان و حتی چندین مرتبه به موضوع رسانه تأکید کردند.
امروز نیاز داریم همه مساجد کشور حساب کاربری در شبکههای اجتماعی داشته باشند و هر کدام کافیست ۱۰۰ کاربر عضو داشته باشند
وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیرشان فرمان عمومی دادند مبنی بر اینکه هنرمندان، قلم به دستان، صاحبان فکر و اندیشه، فرهنگیان و همه کسانی که تریبون در اختیار دارند، در عرصه جهاد تبیین حضور یابند. هدف رهبر انقلاب از بیان چنین موضوعی تأکید بر انگارههای گام دوم انقلاب است مبنی بر اینکه جوانان باید محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب البرز عنوان کرد: هرجا توانستیم محاصره تبلیغاتی را بشکنیم و بر فضاسازی رسانههای معاند غلبه کردیم، در تثبیت انگارههای خود موفق بودیم. نمونه بارز این موضوع فلسطین و عملیات «طوفان الاقصی» است. در بُعد رسانهای عملیات حماس با کمک بازوی رسانه ایران توانست روایت نخست از عملیات قهرمانانه خود را منتشر کند.
امیدیان گفت: خیلیها در عرصه رسانه تصور میکنند باید از رسانههای بزرگ استفاده کرد، یعنی رسانه بزرگ تولید شود تا با جذب ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کاربر بتواند جریان رسانهای را در دست بگیرد. معتقدم بهترین راهکار تکثیر خرده رسانههاست. امروز نیاز داریم همه مساجد کشور حساب کاربری در شبکههای اجتماعی داشته باشند و هر کدام کافیست ۱۰۰ کاربر عضو داشته باشند. ۵۰۰ مسجد کشور با این تعداد کاربر عضو قابلیت بالایی برای جریان سازی در جامعه دارد. مدیران کانالها در راستای شبکه سازی باید عضو قرارگاه مرکزی باشند که با تولید خوراک رسانهای به سرعت فرایند تأثیرگذاری بر جامعه شکل بگیرد. این فرایند قابل تعمیم به هیئتها، پایگاههای فرهنگی محلات و ... است و باید جوانان و افراد متولی وارد موضوع شوند.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه خرده رسانهها، ابزار مهم مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن هستند، تصریح کرد: بیشتر عناصر مساجد و هیئتها قشر سفید نیستند، بلکه خاکستری متمایل به سفید هستند که اگر بتوان با تولید محتوای مناسب این لایه را بهسازی کرد، میتوان امیدوار به اصلاح سایر ردهها و عناصر جامعه بود. اگر خرده رسانهها با محوریت قرارگاههای فرهنگی تکثیر شوند، میتوانند تأثیرگذاری عمدهای بر جریان سازی در جامعه و مخاطبان داشته باشند.
وی افزود: اگر در چنین فرایندی جوان انقلابی، استاد انقلابی و پای کار نظام ثابت قدم شود و خوراک فکری مناسب داشته باشد، به تنهایی میتواند ده ها نفر را اصلاح کند و پای کار نظام بیاورد. باید در قالب شبکه سازی جوانان انقلابی با ابزار رسانه به دنبال تثبیت باورهای جوانانی بود که اکنون در معرض خمپارههای رسانههای معاند قرار دارند. چه اشکال دارد جوانان انقلابی و پای کار به جای ایتا و شبکههای داخلی در اینستاگرام فعالیت کنند؟ هرچه دایره فعالیت عناصر انقلابی در رسانههای پرمخاطب مورد هدف دشمن بیشتر شود، ظرفیت تأثیرگذاری جریان انقلابی افزایش مییابد.