به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از نحوه برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (پرورشی) آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳ در مجلس خبر داد.
وی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۵۹ امضا دارد، افزود: فرآیند طرح تحقیق و تفحص طبق آییننامه داخلی در مجلس آغاز شده است.
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه این درخواست در راستای اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس به وزیر آموزش و پرورش ارسال شده است، بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف مدت ۱۰ روز، پاسخ مکتوب خود را در خصوص محورهای مطرح شده در این طرح تحقیق و تفحص ارائه کند.
جوکار با تاکید بر اینکه این اقدام نظارتی با هدف شفافسازی و بررسی دقیق فرآیند استخدام در آموزش و پرورش صورت گرفته است، اظهار کرد: در صورتی که توضیحات مسئولان مربوطه پیرامون محورهای تفحص قانع کننده نباشد فرایند تفحص طبق آییننامه داخلی مجلس ادامه پیدا میکند.
طبق ماده ۲۱۲ آییننامه داخلی هرگاه نمایندهای، تحقیق و تفحص در هریک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را بهصورت کتبی به هیئت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیئت رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع مىنماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.
همچنین طبق آییننامه داخلی، در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع میگردد.
کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده وحداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیسمجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید؛ اعضای هیئت از میان خود یک رئیس، دو نائبرئیس و یک دبیر انتخاب میکنند.
هیئت حداکثر در مدت یک ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم مىنماید. کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیئت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیئت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیئت رئیسه ارسال نماید. قبل از رأیگیری در رابطه با گزارش نهائی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد. / تسنیم