در دیدار پمپئو و نتانیاهو چه گذشت؟-راهبرد معاصر

در دیدار پمپئو و نتانیاهو چه گذشت؟

آنچنان که از پیش قابل تصور بود، مسئله ایران و مقابله با آن محوری ترین موضوع مذاکرات نتانیاهو با پمپئو بوده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 05
کد خبر: ۲۹۸۸۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها برای بقا در پست نخست وزیری دست و پا زده و در آستانه بازداشت توسط دادستانی این رژیم قرار دارد، در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا، همچون دفعات پیشین بر خطر ایران و ضرورت مقابله با آن تاکید ورزید.

 

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه در شهر لیسبون پرتغال با یکدیگر دیدار و در خصوص آنچه «نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» می‌خوانند، بحث و تبادل نظر کردند.

 

مایک پامپئو پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طی پیامی کوتاه در حساب کاربری رسمی خود در توئتر درباره این دیدار اظهار داشت: «نتانیاهو و من امشب یک دیدار سازنده دیگر در لیسبون داشتیم. ما در خصوص تلاش‌‌هایمان برای مقابله با نفود بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، اهمیت همکاری‌های اقتصادی با شرکای منطقه‌ای و سایر مسائل مرتبط با امنیت اسرائیل گفتگو کردیم.»

 

بنیامین نتانیاهو پیش از دیدار با مایک پامپئو در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که باید از اعتراضات در عراق، سوریه و ایران به‌ عنوان فرصتی برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران استفاده کرد.

رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، ایران را به تلاش برای دستیابی به این سلاح‌ها متهم کرده است.

 

ترامپ بعد از تبلیغات نتانیاهو اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

 

کارشناسان و تحلیلگران غربی و حتی گزارش‌های داخلی دولت ترامپ بارها اذعان کرده‌اند این تحریم‌ها به تغییراتی که رئیس‌جمهور آمریکا خواستار آن بوده دست پیدا نکرده است.

 

«مایک پامپئو» هم در این جلسه بار دیگر با دخالت در مسائل داخلی ایران از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.

 

او گفت: «من با رئیس‌جمهور در لندن بودم. در آنجا درباره اینگه چگونه می‌توان با وجود تظاهرات‌های ضد ایرانی در بغداد، بیروت و در داخل خود ایران در منطقه ثبات ایجاد کرد رایزنی کردیم.»

 

وی ضافه کرد: «آنها افرادی هستند که به دنبال آزادی و راهی معقول برای زندگی کردن هستند. ما هر کاری بتوانیم برای کمک به افرادی که طالب آزادی هستند انجام می‌دهیم.»

 

نتانیاهو به پامپئو گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ سیاست دائمی فشار علیه ایران را به کار گرفته. با وجود این، ایران هنوز به دنبال حمله به ما از نقاط زیادی در منطقه است و ما همواره به دنبال مقابله با این تجاوزگری هستیم. آمریکا در چالش نقش کلیدی دارد.»

 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های منتشرشده در خصوص حمله جنگنده‌های این رژیم به نقاطی در داخل سوریه گفت: «من درباره مسائل اینچنینی نظر نمی‌دهم.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار