ریشه برخی از اختلافات مجلس یازدهم و دولت از کجا نشأت می گیرد؟-راهبرد معاصر
راهبرد معاصر در گفتگو با کارشناسان سیاسی بررسی می کند:

ریشه برخی از اختلافات مجلس یازدهم و دولت از کجا نشأت می گیرد؟

دولت و مجلس و قوه قضاییه به جای در نظر گرفتن امور عامه به امور خاصه توجه دارد یعنی به جای اینکه مشکلات کشور رابرطرف کنند به مشکلات بین خودشان رسیدگی می کنند و این موارد را می بینند. پرداختن به مسائل عمومی اولویت دارد و پرداختن به مسائل خصوصی و موارد مربوط به اشخاص در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 13
کد خبر: ۵۰۳۹۵

ریشه برخی از اختلافات مجلس یازدهم و دولت از کجا نشأت می گیرد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ شاید در چند دوره اخیر در صحن علنی خانه ملت پیش نیامده بود که اعتبارنامه نماینده ای که از فیلتر شورای نگهبان رد شده بود توسط نمایندگان رد شود ولی این اتفاق چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد و اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس رد شد که همین باعث ابهاماتی شد تنها به این ماجرا ختم نمی شود مجلس همچنین جلسه ای که با وزیر امور خارجه نیز داشت حاشیه هایی متعددی را بوجود آورد که که این سؤال را در ذهن مردم به وجود آورده است که آیا بین دولت و مجلس شکاف بوجود آمده است؟ در همین باره خبرنگار راهبرد معاصر در گفتگویی با محمد غرضی، و حمدیرضا ترقی، فعالان سیاسی به این موضوع پرداخته است:

 

نمایندگان به جای حل مشکلات مملکت به حل مشکلات خود پرداخته اند

محمد غرضی وزیر پیشین ارتباطات به خبرنگار راهبرد معاصر گفت: جز مجلس اول و دوم در سایر مجالس بحث بر سر موضوع اشخاص مطرح شد و همه مجالس دچار این گرفتاری ها بودند. حتی مدیرانی که بعدها به نمایندگی مجلس پذیرفته می شوند نیز دچار این گرفتاری هستند و تعریف مسأله شفاف بودن و نبودن قبل و بعد از حضور در مجلس متفاوت است. وقتی به اشخاص گفته می شود اموال خود را از کجا آورده اید می گویند از استعداد خودمان ناشی می شود. اما اگر از دوستان و آشنایان نزدیک آنها سوال شود معلوم خواهد شد قبل از این سمت در وضعیت دیگری بودند و بعد از این سمت اوضاع فرق کرده، این است که قضاوت واقعی سخت است و معمولا میسر نمی شود. ولی اینکه چپ و راست در این موضوع به جان هم بیفتند مساله ای دیگر است و این سیاست‌ها هستند که در رد یا قبول اشخاص موثر واقع می شوند و مساله عدالت و شفافیت و حقیقت کمتر مد نظر است.

 

ریشه برخی از اختلافات مجلس یازدهم و دولت از کجا نشأت می گیرد؟

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش، آیا مشکلات عمیق و حساس امروز کشور با این روند رسیدگی حل می شود؟ تصریح کرد: این حرفی است که من مدتهاست می زنم دولت و مجلس و قوه قضاییه به جای در نظر گرفتن امور عامه به امور خاصه توجه دارد یعنی به جای اینکه مشکلات کشور رابرطرف کنند به مشکلات بین خودشان رسیدگی می کنند و این موارد را می بینند. پرداختن به مسائل عمومی اولویت دارد و پرداختن به مسائل خصوصی و موارد مربوط به اشخاص در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

 

غرضی افزود: دستگاههای رسمی کشور از روحیه انقلابی فاصله گرفته اند دلیل واقعی همین است. نزدیک به 99 درصد از مردم در سال 58 از جمهوری اسلامی استقبال کردند بعدها هر چه مدیریت نظام پیش رفت جمهوریت تضعیف شد و اسلامیت نیز کم رنگ شد و فقط پوسه ای از این مبانی ماند. این درحالی است که جمهوریت در مفهوم حاصل شدن اجماع است و اسلامیت یعنی کسی در ازای خدمت درخواست امتیاز نکند و حقوق های آنچنانی و خدای نکرده سوء استفاده از جمهوریت و اسلامیت نباشد ولی متاسفانه این چنین است.

او در پاسخ به این پرسش، شکافی در رابطه بین مجلس و دولت احساس می شود این وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟ تاکید کرد: خیر.شکافی وجود ندارد. من فقط رقابت بین دو گروه فرصت طلب را می بینم وقتی این گروه ها بخشی از قدرت را در دست دارند با هم سازش می کنند اختلاف تئوریک دارند ولی در عمل با هم تفاوتی نمی کنند. مجلس و دولت هر بار توانسته اند حقوق عامه را ضایع کرده اند. اختلافات بین چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا کاری سیاسی است و حقیقت گرایی در این رفتار دیده نمی شود.

 

شکاف بین دولت و مجلس از دو اسفند کلید خورد

در همین بار نیز حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه درباره بررسی اعتبار نامه تاجگردن در صحن علنی مجلس گفت: مردان قانون نباید هر طور دلشان خواست رفتار کنند. موضوعی پیش آمده است که در 11 دوره گذشته فقط یکبار سابقه داشته است و در مجلس استثنا است طبیعتا مساله مهم است و رای مردم نقض می شود و حق حاکمیت مردم تغییر پیدا می کند پس اهمیت به گونه ای است که مجلس باید روی آن وقت می گذاشت تا تصمیم مجلس برای مردم قانع کننده باشد. البته وقت زیادی از مجلس گرفته نشد و فقط یکی از دستورات مجلس به این موضوع اختصاص یافت.

 

ریشه برخی از اختلافات مجلس یازدهم و دولت از کجا نشأت می گیرد؟

 

وی ادامه داد: مجلس با شورای نگهبان نیز مذاکره کرد ولی اطلاعاتی که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته بود اطلاعاتی بود که در زمان بررسی صلاحیت ها در اختیار شورای نگهبان نبود اسناد و مدارک بعدا در اختیار مجلس قرار گرفت اگر این اسناد پیشتر در اختیار شورای نگهبان قرار می گرفت قطعا آنها هم صلاحیت این فرد را رد می کردند.

 

ترقی درباره حضور آقای ظریف در مجلس و شائبه اختلاف بین دولت و مجلس را قوت می بخشد.گفت: این سطح از اصطکاک امری طبیعی است دولت و مجلس دو جریان سیاسی هستند این دو جریان باید به سمت تعاملی پیش بروند تا مشکلات کشور را حل کنند. در درجه اول باید مشخص شود که اختلاف نظر در اداره کشور به کدام بخش محدود است. جلساتی در مجلس برگذار می شود و وزرا حضور پیدا می کنند و گزارش و توضیحاتی ارائه می کنند این جلسات می تواند تا اندازه زیادی مشخص کننده ریشه مشکلات باشد. طبیعتا به این ترتیب مشکلات کشور مشخص می شود تا راه حلی برای رفع این مشکلات در کشور بوجود بیاید چون مردم این مطالبه را از نمایندگان دارند. البته شکاف از انتخابات دوم اسفند بوجود آمده است چون مردم به جریانی غیر از دولت رای دادند و این به مفهوم شکاف بین ملت و دولت است این رای نشان داد از نظر مردم جریان دولت مقصر است.

 

وی در پاسخ به این سوال، راهکار چیست آیا این شکاف عمیق می شود و اصطکاک شدت پیدا خواهد کرد؟ تصریح کرد: طبیعتا کارها باید با هدف حل مشکلات کشور ادامه پیدا کند مجلس باید راه حل هایی برای حل مشکلات کشور ارائه کند و دولت نیز این راه حل ها را بپذیرد و اجرا کند اگر تعامل و همکاری بین دو طرف با نیت حل مشکلات کشور و مردم تداوم داشته باشد قطعا می تواند موجب برکاتی برای مردم و کشور باشد.

 

ترقی در پایان تاکید کرد: واقعیت ماجرا این است که مسائل مطرح در ارتباط با عملکرد و سوابق آقای تاجگردون موضوعی است که توسط بخش عمده ای از مجلس نادیده گرفته نشد و این تخلفات از نظر نمایندگان مجلس یازدهم دور نماند. البته تعدادی مخالف نیز وجود داشت ولی این مساله در مجلس روندی طبیعی را طی کرد و نمی توان تعبیری به شکلی دیگر داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده