اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد-راهبرد معاصر
بیانیه دفتر آیت الله سیستانی درباره دیدار با پاپ فرانسیس شرط سنگین برای جدایی گزینه پرسپولیس! بورس با دخالت ها دست و پنجه نرم می کند!/ متخلفان معرفی شدند پاپ با آیت‌الله سیستانی ملاقات کرد تشکر سید حسن نصرالله از رهبر انقلاب پرسپولیس لژیونر استقلالی را می‌خواهد؟ روحانی: سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است علت خوشحالی مهاجم استقلال از حضور فرهاد مجیدی چیست؟ استوری رحمت‌ پایتخت با برادرانش وضعیت بورس امروز شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ ترکیب احتمالی استقلال مقابل فولاد خوزستان+ ساعت دیدار استقلال امروز ۱۶ اسفند ۹۹ قیمت رسمی دلار و انواع ارز امروز ۱۶ اسفند ۹۹ تست گریم مهران غفوریان در سریال غورباقه+عکس هشدار سازمان هواشناسی از تداوم بارش ها فرهاد مجیدی جلوی بازگشت 3 استقلالی محبوب را گرفت خانواده منوچهر هادی+تصاویر آمار کرونا در جهان امروز ۱۶ اسفند ۹۹ پنتاگون: تصمیمی درباره پاسخ به حمله عین‌الاسد نگرفته‌ایم تبریک سالروز تولد عاطفه رضوی از سوی نیکی مظفری+ عکس محسن رضایی: در بررسی FATF از ‌منافع ملی عقب‌نشینی نمی‌کنیم مرزهای خوزستان بسته شد+ جزئیات دردسر خرید جذاب یحیی برای پرسپولیس ایران ترور شهید فخری‌زاده را‌ بی‌پاسخ نمی‌گذارد میانجی ایرلندی برجام در تهران جو بایدن وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد ترکیب پرسپولیس مقابل صنعت نفت+ ساعت بازی پرسپولیس و صنعت نفت امروز ۱۶ اسفند ۹۹ پیش‌بینی بورس در دو هفته آخر سال ۹۹ فروش فوری سایپا بدون قرعه کشی امروز شنبه ۱۶ اسفند ۹۹/ نحوه ثبت نام نیسان دیزل سایپا بدون قرعه کشی آخرین قیمت انواع گوشی موبایل در بازار امروز شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ قیمت ربع سکه امروز شنبه ۱۶ اسفند ۹۹+ جدول قیمت سکه پارسیان کادویی امروز شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ رویترز: نشست احتمالی غربی‌ها با ایران درباره برجام چرا سه کشور اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی عقب نشستند؟/ ایران چه کرد؟ ماجرای ترس همسر کوروش تهامی از آسانسور دکتر محمد زارعی متخصص داخلی یاسوج قربانی کرونای انگلیسی خنثی سازی توطئه هواپیما ربایی در مسیر اهواز _ مشهد+ جزئیات روند نزولی بورس تا کی ادامه دارد؟ قیمت ارز در صرافی ملی امروز، ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ لاوروف: نجات برجام هنوز ممکن است آخرین اخبار از همسار سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران رهبر انقلاب: گرانی و مشکل معیشتی مردم راه‌حل دارد/ در جلسات متعدد این را به مسئولان تذکر دادیم کرونای جدید، محکم‌تر به سلول تنفسی می‌چسبد واکنش معاون موساد به شروط ۱۲ گانه پامپئو برای ایران هشدار پلیس درباره ساعت کاری صنوف رشد اقتصادی پاییز مثبت اعلام شد رهبر انقلاب دو اصله نهال میوه غرس کردند+ عکس مرگ ناگهانی کودک ۳ ساله خوزستانی مبتلا به کرونای انگلیسی + عکس آغاز طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۰+ جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ چند درصد است؟+ جزئیات معاون بایدن: تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است مخالفان گزینه مقاومت در برابر اشغالگری، «خائن» هستند گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور اعلام مقدار واکسن کرونای وارد شده به ایران پیشنهادی خوب برای دارندگان سهام عدالت صدور قطعنامه در شورای حکام منتفی شد تعیین مالیات اینفلوئنسر‌ها با ردیابی تراکنش‌های بانکی جدیدترین قیمت سکه طلا امروز پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹+ جدول تماس ایران با مشتریان نفتی قدیمی روحانی: آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد، روابط ما با آژانس هم گرم‌تر خواهد شد ۷۰ درصد فوتی‌های خوزستان به محض ورود به اورژانس جان باختند رئیسی: امنیت آذربایجان‌غربی مرهون مقابله با گروه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب است وضعیت آب و هوا در ۱۴ اسفند ماه/ بارش باران و برف در نوار غربی کشور راه اندازی سامانه تلفنی تاکسیرانی ازدواج با چه کسانی حرام است؟ «تکبر» در کلام امام صادق (ع) سفر به هرمزگان در ایام نوروز ممنوع شد؟ نمکی: مردم برای نوروز بار سفر نبندند/ زمان پایان واکسیناسیون علیه کرونای گروه‌های پرخطر/ مردم ویروس جهش یافته کرونا را جدی بگیرند واعظی: صدور قطعنامه در شورای حکام غیرسازنده است مرخصی نمایندگان مجلس لغو شد جزئیات برگزاری «آزمون اصلح معلمان حق‌التدریس» اعلام شد جلسه مهم جهانگیری، ظریف و صالحی در دولت رضایی: درباره FATF منتظر مستندات دولتی‌ها هستیم روحانی: تحریم‌ها باید برداشته شود /هیچ کسی حق ندارد در اجرا دخالت کند تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست نمایندگان مجلس از آملی لاریجانی درباره لوایح FATF درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری روحانی: کولبری و سوخت بری در شان مردم و کشور نیست/ زمینه برای کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و کالا فراهم شده است هشدارهای زودهنگام ستاد انتخابات به کاندیداها/ هرگونه تجمع تبلیغاتی ممنوع است افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیم واکنش سریع پلیس فتا مانع از برداشت غیرمجاز ۸۵۰ میلیون تومان شد جریمه ۹۲ میلیون دلاری تیک تاک برای نقض حریم خصوصی در آمریکا تقسیم وظیفه برای بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات فیلم/ تناقض راهبردی دولت روحانی درباره FATF، چگونه اقتصاد کشور را به بن بست می‌رساند؟ توییتر ۲۳۸ اکانت ایرانی را حذف کرد+ علت عکس‌های کودکان‌تان را بدون اجازه آنها منتشر نکنید فعالیت فیسبوک و واتس‌اپ در هند دشوارتر شد توییت‌های محبوب پولی می‌شوند؟ فیلم/ انتشار تصاویر جدید از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد توسط رسانه‌های آمریکایی حدیث روز/ طاووس بهشتیان چه کسی است؟ فیلم/ متفاوت‌ترین کلیپ تبریک روز پدر! گزارش تصویری| اولین تصویر از پهپاد رزمی کمان ۲۲ ارتش لوح| امیرالمؤمنین و قاطعیت علوی رهبر انقلاب: یک صدا علیه باج گیری کاریکاتور/ جهانگیری: نگذاشتیم مردم زیر فشار تحریم ها کمر خم کنند توضیح «شهاب حسینی» درباره ماجرای واکسن زدن در آمریکا و فعالیت هنری‌اش رهبر انقلاب: حرف و وعده فایده ندارد فقط عمل سریال های نوروز ۱۴۰۰ کدامند؟ سرود/ ای جانِ حضرت سجاد، مولانا حضرت باقر (ع) وقایعی که پیش از ظهور حضرت حجت (عج) رخ می دهد اختتامیه جشنواره فیلم فجر|«ابلق» بهترین فیلم از نگاه بینندگان/ نادیده گرفته شدن قهرمانان ملی+ تصاویز اعلام فهرست کامل نامزدهای اولیه اسکار+ اسامی «شنای پروانه» قاچاق شد؟ علی دایی، علی پروین در وداع بامدادی با انصاریان/ فیلم محل جدید تصویربرداری «بچه مهندس ۴» کجاست؟ برگ برنده سریال «نون خ» رو شد آخرین مهلت خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تاثیر پرخوری در بیماری و قساوت قلب گزارش تصویری/ مراسم خاکسپاری مهرداد میناوند زمان تمدید نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۹۹ آمار تروریست های داعشی چند ملیتی به هلاکت رسیده/ اینفوگرافیک پوستر| رهبر انقلاب: مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند پوستر/ شهید پیروز کاریکاتور/ شورای بی کفایت تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد

سیاوش کامکار بنیان‌گذار گروه موسیقی «ژاو» گفت: تنها داشته ما همین جشنواره فجر است، ولی ما خیلی کار خاصی نمی‌توانیم انجام بدهیم چون نه حمایتی از مجریان و خالقان موسیقی صورت می‌گیرد، و نه پشتوانه‌ای وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 21
کد خبر: ۷۸۳۷۵

به گزارش راهبرد معاصر جشنواره موسیقی فجر سی و ششمین دوره خود را به متفاوت ترین شکل در تاریخ حیاتش تجربه می کند. مسیری دشوار برای جشنواره که به شدت در لبه تیغ انتقادات قرار گرفته است. برخی منتقدین از اصرار بر برگزاری جشنواره شاکی هستند و برخی نیز تداوم این فستیوال به عنوان مهم ترین رویداد رسمی هنری ـ موسیقی کشور را لازم می دانند. هرچند در جواب منتقدان باید گفت که تمام کنسرتهای مهم دنیا در این شرایط حتی به قیمت مبتلا شدن یک نفر به کرونا نمی ارزد چراکه هنر همواره باید از ذات آفریننده خود، هستی بخش باشد.

جشنواره موسیقی فجر اما امسال راه خود را در ارائه اجراهای مجازی یافته است. جشنواره ای که مبنای بودنش به جهت فستیوال و فستیویته بودن، می بایست با اجراهایی حضوری در سالن های کنسرت پذیرای مردم می شد حالا به نمایش در فضای مجازی بسنده کرده است. لیکن همین اجراهای مجازی نیز دارای ویژپی ها و ارزش هایی هستند که نمی توان از آن ها چشم پوشید. اجراها و نوازندگان و خوانندگانی که با توجه به شرایط موجود و تمام محدودیت ها اجراهای خود را برای جشنواره سی و ششم مهیا کرده اند که بخش قابل توجهی از آن ها به جهت خروجی هنری دارای ارزش دیدن و شنیدن هستند.

به همین مناسبت به مرور برخی از اجراها و برنامه های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پرداختیم. در این خصوص با «سیاوش کامکار» چهره جوان و شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی از خانواده کامکارها، و بنیان گذار، عضو و نوازنده گروه «ژاو» که در نخستین روز جشنواره برنامه ای قابل قبول از خود به نمایش گذاشتند، گفتگویی ترتیب داده ایم که پس از معرفی گروه «ژاو» می خوانید:

در آخرین اجرای شب اول سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه موسیقی ژاو ساعت ۲۳ پخش شد.

قطعه “مرغ شبخوان” اولین قطعه‌ای بود که این گروه اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «گیسوان خاطره» تک‌نوازی سنتور اجرا شد تا نوبت به اجرای تصنیف‌های «عشق رویت» و «بسته دام» برسد. در انتهای این برنامه به عنوان حسن ختام، شاهد دونوازی سه تار و کمانچه و همچنین تصنیف «از عشق» این گروه موسیقی بودیم.

واقعا به معنای واقعه کلمه این اجرا را می توان «حسن ختام» اجراهای شب اول جشنواره عنوان کرد. ارکستری تقریبا ایرانی که با ساز ویلنس کلاسیک غربی و بهره از فرم موسیقی تلفیقی ایرانی کلاسیک و استفاده از رنگ آمیزی های طولی و عرضی هارمونیک و کنترپوئنتیک، جلوه سازهایی چون سنتور، عود، کمانچه و تار را نمایان تر و گوش نوازتر کرده بود.

کوک دقیق سازها و رزولوشن صدای سازها که هرکدام تک تک قابل شنیدن و رصد بودند و انتخاب آثاری کلام محور و نگاهی گلوکال یا همان محلی به جهانی، از مشخصه های اجرای گروه «ژاو» بود. از دیگر ویژگیهای این اجرا می توان به نمود خوب ریتم و ساز تنبک و تنبک نوازی معاصر در کنار جلای نت های تاچ و تکنیکی سنتور اشاره کرد.

سیاوش کامکار (سنتور)، نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر (کمانچه)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه زاده (ویونسل)، شادی رحمانی (سنتور)، محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تمبک) و احسان امامی و امیررضا نصیری (عود) اعضای گروه موسیقی «ژاو» را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

در ادامه مشروح گفتگوی خبرنگار فارس با «سیاوش کامکار» پیش روی شما قرار می گیرد:

در مورد زمان و ایده تشکیل گروه ژاو توضیح بدهید که چطور شد این نوازنده ها با ایده ای مشترک گرد هم آمدید؟

گروه «ژاو» سال ۱۳۹۰ تشکیل شد. ما چند دوست موزیسین هستیم که خودمان کارهای موسیقی را می نویسیم و از اساتیدی که کمتر آثارشان اجرا می شود و از نظر ما آثاری بسیار غنی و ارزشمندی هست را اجرا می کنیم. تا به امروز هم هدفمان تغییری نکرده و در همین راستا کارهایمان را به اجرا گذاشته ایم. حالا این کارها یا ساخته من بوده یا دوستان دیگرم در گروه «ژاو» چون «امیرناصر رنجبر» و یا آثاری از استاد «هوشنگ کامکار» یا استاد «پشنگ کامکار» و همچنین یک سری اثر از استاد «بیکچه خانی» و استاد «ورزنده» که برای این گروه بازسازی و بازتنظیم و اجرا کردیم که نمونه اش همین کنسرت آخر که در اولین روز جشنواره موسیقی فجر به نمایش گذاشته شد که بیشتر آثار اجرایی این برنامه از «امیرناصر رنجبر» دوست و همکارم در همین گروه «ژاو» بودند.

این نگاه بهره از فنون موسیقی کلاسیک غربی از هارمونی گرفته تا کنترپوئن و حتی استفاده از چلو در یک ارکستر ایرانی که از موسیقی غربی اینجا در مقام اکمپانیمان بهره می برد چه ره آوردی میتواند برای مخاطب ایرانی داشته باشد؟

در واقع در این خصوص که چه سازی به گروه اضافه شود یا نشود، چلو یا همان ویلنسل، عضو ثابت گروه نیست و اعضای ثابت گروه همه سازهای ایرانی را نوازندگی می کنند. انتخاب ویلنسل به خواست آهنگساز است و در واقع اگر یک آهنگساز از یک رنگ خاص صوتی استفاده کند ما هم به عنوان مجری آن رنگ را به گروه اضافه می کنیم و کنار سازهای دیگر قرارش می دهیم ولی حالا اینکه دقیقا هدف چه بوده، فکر کنم این سوال را باید از آهنگساز اثر بپرسید. چون خود من در کارهایی که برای این گروه نوشته و تنظیم کرده ام تنها از سازهای ایرانی استفاده کرده ام.

 

در مورد انتخاب قطعات و رپرتوار اجرایی ژاو در اولین روز جشنواره موسیقی فجر و هدف از این چینش را توضیح بفرمایید.

انتخاب قطعات و رپرتوار اجرایی در کنسرت جشنواره موسیقی فجر به عهده آقای رنجبر بوده و بیشتر ایشان از آثار آهنگسازان گذشته چون «امیر جاهد» «استاد وزیری» و «استاد پشنگ کامکار» بوده را در کنار دو سه قطعه  ای که خودشان ساختند، تنظیم کردند و برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده کردند و ما هم اجرا کردیم.


در مورد خواننده خوش صدای این اجرا توضیح بفرمایید.

خواننده این اجرا آقای «نوید نوروزی» هستند که از جوان های خوش صدا و آینده دار هستند. البته امیدوارم که راهشان را خیلی خوب ادامه بدهند. در بحث خوانندگی متاسفانه انتخاب ها محدود است برای اینکه بزرگان این عرصه متاسفانه  خیلی خوب و موفق عمل نکرده اند به همین دلیل، خواننده خوب چه از نظر فنی چه از نظر اخلاقی پیدا کردن، دشوار است ولی آقای نوروزی در این تجربه که ما داشتیم به نظر من  کارشان را خوب و شایسته انجام دادند.

تنبک نوازی معاصر با جلوه شفاف و برجسته صدابرداری این ساز در ارکستر نسبتا بزرگ نشان از اهمیت ریتم و درامز در این گروه دارد. تعامل هفت ضربی ایرانی تنبک را با خطوط هارمونی چلو و همراهی ریتم وار عود در یکی از قطعات اجرایی از زیبایی های شنیدنی این اجرا بود. لطفا در مورد تنظیم و ارکستراسیون این قطعه توضیح بفرمایید.

قطعه هفت ضربی مذکور همان قطعه ای است که تمش در دستگاه راست پنجگاه برای آقای «امیر جاهد» بوده که استاد «پشنگ کامکار» توی ابوعطا یک سری جملات به آن اضافه کرده اند و آقای امیرناصر رنجبر هم آن را تنظیم کرده و  ما هم اجرا کردیم که در واقع یک موسیقی اصیل است.


چرا در این ارکستر از دو ساز سنتور بهره برده اید؟

دلیل بهره از دو سنتور هم همانطور که گفتم، تنظیم قطعات برعهده آقای رنجبر بوده و بعلاوه یک بخش تکنوازی که کار خود من بوده که حالا با توجه به تجربه و کارهایی که طی 15 سال گذشته انجام داده ام، این هم یک قطعه ای بود که پیش روی مخاطبین محترم در همان راستا به اجرا گذاشتیم. 

حجم ارکستر در این اجرا قابل قبول بود که میتوان این ویژگی را علاوه بر توانمندی و کوک دقیق تمام نوازنده ها، به سازهای بم ارکستر هم نسبت داد که چلو در این بین دارای گستره بم بیشتری از دیگر سازها مثل سنتور سل کوک است. شما چرا ترجیح دادید بجای بهره از سازهای بم ابداعی این روزهای موسیقی ایران از ویلنسل استفاده کنید؟

من متاسفانه به دلیل مشغله و کلاس های آف لاین نتوانستم اجراهای آن روز را تماشا کنم و نمی توانم در این خصوص نظر بدهم. در خصوص حجم ارکستر هم که تنظیم به عهده آقای رنجبر بوده بعلاوه تکنوازی من که خوشحالم خروجی گروه مورد رضایت قرار گرفته است.  


به نظر شما موسیقی امروز ایران که در دوران گذار به سر می برد در آینده می تواند در اقناع نسل جوان سیری صعودی داشته باشد؟

تا زمانیکه ساز در رسانه ملی سانسور می شود و تصویرش نشان داده نمی شود، چه در رادیو و چه در تلویزیون هم برنامه تخصصی موسیقی وجود ندارد و تا زمانیکه نگاه، محدود کننده است برای موسیقی، و تنها داشته ما همین جشنواره فجر هست،  ما خیلی کار خاصی نمی توانیم انجام بدهیم چون نه حمایتی از مجریان و خالقان موسیقی صورت میگیرد،  و نه پشتوانه ای هست که حالا بتوانیم انرژی ای که داریم را برای اقناع نسل جوان به کار ببندیم.

این مساله خیلی مهم است که این حمایت در همه جای دنیا هست یا اگر هم حمایتی صورت نگیرد لااقل صدا و تصویر ساز سانسور نمی شود. یا حداقل برنامه های تخصصی موسیقی وجود دارد. رسانه های مفیدی چون «یوتیوب» و «اسپاتیفای» در ایران از دسترس خارج هستند، در عوض یک رسانه زرد سطح پایینی همچون اینستاگرام که کارهای بسیار سطح پایینی در آن می تواند منتشر شود را باز گذاشته اند و برای اقناع نسل جوان، هنرمندان و نوازنده های جوان رو به کارهایی آورده اند که کاملا مبتذل هستند و گویی خواسته یا ناخواسته این جریان به سمتی رفته که  هنر به سمت ابتذال کشیده شود، به جای اینکه به سوی اهداف عالی هنر سوق داده شود.

اینچنین گروههایی قابلیت اجرا و نیز خلق آثاری ماندگار و جوان پسند دارند. چرا برای بهتر دیده شدن این نوع نگاه به موسیقی با خواننده های مطرح کشور همکاری صورت نمی گیرد؟

ماندگار و جوان پسند شاید خیلی با هم جمع نشود و در یک راستا قرار نگیرد. ولی برای بهتر دیده و شنیده شدنمان اگر بخواهیم با خواننده های مطرح کار کنیم بی شک با مشکلاتی مواجه هستیم چون کار کردن با این خواننده ها سخت است. برای نمونه همین گروه ما برای یک آلبوم از ساخته های استاد پشنگ کامکار با آقای سالار عقیلی همکاری کردیم که این همکاری حدود ۵ سال طول کشید تا به مرحله انتشار رسید و فکر می کنم که ما اگر بخواهیم مدام ۵ سال ۵ سال صبر کنیم برای تولید یک اثر اینچنینی با خواننده های مطرح، دیگر عمری برایمان باقی نمی ماند تا یک کاری منتشر کنیم که به لطف صدای ایشان شنیده بشود، از یک سو هم همانطور که گفتم حمایتی صورت نمی گیرد ازینرو خواسته یا ناخواسته تنها عرصه ای که باقی مانده همین بسترهای مجازی است که آن هم متاسفانه شبکه های مفیدش از دسترس خارج است و شبکه های غیر مفیدش موجود است که آنجا هم خیلی کار خاصی نمی شود کرد.

گروه «ژاو»، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گرد هم آمدن جمعی از مدرّسان آموزشگاه موسیقی ودا «احسان ذبیحی‌فر» نوازندهء کمانچه، «نیریز کامکار» نوازنده تار و «سیاوش کامکار» نوازنده سنتور و به منظور اجرای آثاری در زمینه موسیقی ملّی ایرانی تأسیس شد. پس از مدّتی اعضا به این نتیجه رسیدند که به منظور گسترش محدوده صدایی و رنگ آمیزی صوتی گروه، از توانمندی‌های ساز عود استفاده کنند. لذا از احسان امامی دعوت به عمل آمد تا به عنوان نوازندهء عود، به گروه بپیوندند. در تابستان ۱۳۹۱ و همزمان با آماده شدن گروه به منظور انجام اوّلین اجرای صحنه‌ای (کنسرت) مرتضی مؤمنیان نیز به عنوان نوازندهء تنبک، به جمع اعضاء گروه پیوست. در آبان ماه همان سال (۱۳۹۱)، آثاری از اساتید: بیگجه خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور به صورت بازتنظیم شده برای سازهای گروه، در کنار آثاری در دستگاه ماهور، به آهنگسازی سیاوش کامکار، به اجرا در آمد.

پس انجام تغییراتی در اعضا، «امیر ناصر رنجبر» به عنوان نوازنده کمانچه به گروه پیوست. پس از این اجرا، جلسات تمرینیِ گروه، با هدف ضبط و انتشار اوّلین آلبوم رسمی، روندی منسجم تر به خود گرفت. ضبط اوّلین آلبوم رسمی گروه از اواسط سال ۱۳۹۲ تا اواسط سال ۱۳۹۳ ادامه یافت و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، این آلبوم با نام «رو» در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ رونمایی شد. روند تولید آلبوم دوّم گروه، به آهنگسازی استاد پشنگ کامکار، از اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بالاخره در سال ۱۳۹۹ با صدای سالار عقیلی منتشر شد. در سال ۱۳۹۵، گروه در مرکز فرهنگی Alibijaz واقع در استان پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از آلبوم «رو» به آهنگسازی «سیاوش کامکار» و همچنین آثاری به آهنگسازی امین جهان‌گیری را به اجرا در آورد.

فارس

کلمات کلیدی: اینستاگرام هنر ابتذال
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده