صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۰۴
  • پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 28 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 06
کد خبر: ۱۰۸۳۹۵

عربستان: از الگوی من در مبارزه با تروریسم پیروی کنید!

عربستان سعودی درحالی خود را منادی صلح و مبارزه با تروریسم معرفی می‌کند که کارنامه سیاهش در نقاط مختلف جهان نمایانگر حمایت از تروریسم جهانی است.

به گزارش راهبرد معاصر، با نادیده گرفتن سوابقش در ترویج تروریسم از طریق ایده‌های وهابی‌گری اعلام کرد که تمام اسامی تروریست‌های سعودی را در خارج از کشور به اشتراک گذاشته و داده‌ها و اطلاعات بیومتریک آن‌ها را به نفع امنیت کل جهان در اختیار کشور‌ها قرار داده است. همچنین این دولت از سایر کشور‌ها می‌خواهد از الگوی عربستان پیروی کنند.

پایگاه خبری الخلیج الجدید نوشت: این سخنان را «محمد بن عبدالعزیز العتیق» معاون نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نشست ویژه بیستمین سالگرد پذیرش قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت (۲۰۰۱) و تشکیل کمیته مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

العتیق از همه کشور‌ها خواست تا همکاری‌های بین‌المللی علیه تروریسم فرامرزی را قویا تقویت کنند و اقدامات فوری و موثری برای ریشه کن کردن این بلا انجام دهند.

وی گفت: عربستان ارزیابی‌ها و اطلاعات لازم را در مورد تروریسم و توسعه آن و خطرات نوظهور با بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌ها از طریق نشست‌های دوجانبه، منطقه‌ای یا بین‌المللی به اشتراک می‌گذارد.

محمد بن عبدالعزیز العتیق تاکید کرد: عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن و مبارزه با افراط گرایی با کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و نهاد‌های سازمان ملل همکاری نزدیک دارد.

معاون نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد گفت که عربستان از سال ۲۰۰۲ یک کمیته ملی دائمی تشکیل داده که به اجرا و پیگیری قطعنامه‌های شورای امنیت در امر مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن و هماهنگی سیاست‌های ملی با هدف اجرای سریع و موثر قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۱۳۷۳ و قطعنامه‌های بعدی مرتبط، مربوط می‌شود.



مدتی است که مقامات عربستان سعودی با اتخاذ مواضع مختلف خود را حامی صلح در منطقه جلوه داده و ژست حقوق بشری به خود می‌گیرند تا شاید از این رهگذر بتوانند بر سیاهه جنایت‌های خود به عنوان یکی از حامیان اصلی و اساسی «تروریسم جهانی» سرپوش بگذارند.

سعودی‌ها همچنین با دادن آدرس غلط به افکار عمومی تلاش می‌کنند تا گروه‌های مقاومت در سطح منطقه را عامل ترویج تروریسم معرفی کنند تا بدین‌ترتیب، افکار عمومی بر جنایت ایشان در نقاط مختلف متمرکز نشوند. این تلاش عربستان سعودی درحالی است که درحال حاضر دیگر کمتر کسی در ترویج فرهنگ «ترور و تروریسم»، «افراطی گری»، «وهابیت» و «خشونت‌گرایی» توسط خاندان آل سعود تشکیک می‌کند.

تروریسم تکفیری از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که کشور‌های منطقه آسیای مرکزی را درگیر کرده است. کشور‌های مختلف نیز واکنش‌های متفاوتی در قبال این پدیده نشان داده‌اند. عربستان سعودی از مهمترین کشور‌های حامی این پدیده به شمار می‌رود.

در حال حاضر ریاض عامل کشته شدن بسیاری از ملت یمن، عراق، سوریه، فلسطین و لبنان بوده؛ چراکه از گروه‌های تروریستی طی سال‌های اخیر حمایت کامل کرده است. حمایت از گروه تروریستی ـــ تکفیری داعش یکی از تاریک‌ترین نقاط در سیاهه جنایت‌های سعودی محسوب می‌شود. حمایت از این گروه تروریستی طی سال‌های اخیر به ویژه در عراق و سوریه منجر به کشته شدن هزاران غیر نظامی از جمله کودکان و زنان شده است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: