صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۵۵
  • چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 31 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۳۷۵

روسیه، ایران و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرده است:چند ناوگان دریایی روسیه برای شرکت در رزمایش مشترک با ایران و چین وارد بندر چابهار شده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر ناوگان دریایی «پاسیفیک» روسیه مستقر در اقیانوس آرام اعلام کرده است برای شرکت در یک رزمایش مشترک با ایران و چین وارد بندر چابهار در خلیج‌فارس شده‌اند.

خبرگزاری تاس روسیه با اعلام این خبر گفت: «یک گروه از کشتی‌های ناوگان اقیانوس آرام متشکل از گارد فرماندهی ناخیموف، رزمناو موشکی واریاگ، کشتی ضد زیردریایی بزرگ آدمیرال تریبوت و نفتکش دریایی بزرگ بوریس بوتوما در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران لنگر انداخته است.»

پیش از این نیز سفیر روسیه در تهران «لوان جاگاریان» در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده بود که ایران، روسیه و چین در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ یک رزمایش مشترک دریایی را در خلیج‌فارس انجام خواهند داد.

روزنامه گلوبال تایمز چندی پیش اعلام کرده بود برای چین، روسیه و ایران اطمینان یافتن از ایمنی حمل‌ و نقل بین‌المللی بسیار مهم است. بیشتر تجارت بین‌المللی روسیه توسط کشتی‌های باری انجام می‌شود. ایران هم برای صادرات نفت خود به کشتیرانی متکی است. واردات نفت و گاز چین و برخی دیگر از تجارت‌های خارجی از طریق دریا انجام می‌شود. بنابراین، طبیعی است که چین، روسیه و ایران در حوزه نیروی دریایی با یکدیگر همکاری داشته باشند، به ویژه تلاش‌های مشترک آن‌ها علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی قابل توجه است.

نیویورک پست نیز هنگام ارائه گزارش اخبار مربوط به این رزمایش نوشت: چین، روسیه و ایران به عنوان شرکای استراتژیک در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند.

آخرین رزمایش دریایی مشترک میان ایران، روسیه و چین در سال ۹۸ برگزار شد که بر اساس گزارش خبرگزاری آر تی آن رزمایش نظامی بیشتر شبیه به بیانیه سیاسی است که پیام‌های ایران را به آمریکا منتقل می‌کند.

فایننشال تایمز نیز در همان زمان در تحلیلی با اشاره به نخستین رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین آن را چالشی مستقیم در مقابل نفوذ آمریکا در خاورمیانه دانسته بود. این نشریه آمریکایی در ابتدای تحلیل خود نوشته بود که این رزمایش بیانگر همکاری فزاینده میان دو رقیب اصلی آمریکا (روسیه و چین) و جمهوری اسلامی ایران است./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: