صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۶
  • سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 02 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 21
کد خبر: ۱۲۳۱۹۲

آمریکا:همه باید به دیپلماسی با طالبان ادامه دهند

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت: «به نظر ما باید همه به دیپلماسی با طالبان ادامه بدهند، چون دیپلماسی به سود همه است.»

به گزارش راهبرد معاصر «توماس وست»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که ادامه دیپلماسی با طالبان به سود همه است.

وی افزود که اکنون این تنها راه برای رسیدگی به وضعیت در افغانستان است.

وست، وزیر خارجه اسلو، مشاور امنیت ملی پاکستان و شماری دیگر از مقام‌ها و فعالان مدنی در نشستی درباره افغانستان که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار شده بود، درباره وضعیت در افغانستان گفت‌وگو کردند.

شماری از شرکت کنندگان به‌صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بودند.

وست گفت: «به نظر ما باید همه به دیپلماسی با طالبان ادامه بدهند، چون دیپلماسی به سود همه است.»

این مقام آمریکایی تصریح کرد که تاکنون دیپلماسی با طالبان در بخش‌هایی نتیجه‌‌بخش بوده، اما در بخش‌های دیگر نتیجه‌ای در پی نداشته است.

به گفته او، در بخش آموزش دختران کارهای انجام شده، اما در بخش ایجاد حکومت فراگیر پیشرفتی بدست نیامده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که وست چندی پیش نیز گفت که اجماع «دلگرم‌کننده و قابل توجه» بین جامعه بین‌الملل، غرب و قدرت‌های منطقه‌ای برای شکل گیری دولت فراگیر در افغانستان شکل گرفته است.

وست طی سخنانی در موسسه صلح آمریکا افزود که تاکنون برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تلاش جدی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر، حاکمان کنونی افغانستان مرتکب همان اشتباهی می‌شوند که آمریکا در سال ۲۰۰۱ شد و زمینه حضور طالبان در قدرت را فراهم نکرد.

با این حال، وی گفت که اجماع درباره بازتاب تنوع جامعه در رهبری افغانستان در جامعه بین‌المللی وجود دارد.

این دیپلمات ارشد آمریکا همچنین گفت که آمریکا از هیچ گروه مخالف مسلح در افغانستان علیه طالبان پشتیبانی نمی‌کند و از سایر کشورها نیز درخواست کرده که از هیچ گروه مسلحی علیه طالبان حمایت نکنند.

عید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز در این نشست گفت که غرب باید یک رویکرد عملگرایانه در قبال افغانستان پیش بگیرد. به گفته او، ۳۵ میلیون انسان در افغانستان نباید به خاطر طالبان مجازات شوند.

انیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ با اشاره به گفت‌وگوهای اسلو گفت که این گفت‌وگوها گام نخست برای تعامل با طالبان در راستای احترام به حقوق بشر و ایجاد حکومتفراگیر بود. وی افزود که نروژ عملی سازی تعهدات داده شده از سوی طالبان را از نزدیک دنبال می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که نروژ قصد ندارد طالبان را به رسمیت بشناسد. او گفت: «اینکه آنان درباره آموزش دختران چه کارهایی را انجام می‌‌دهند، ما آن را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ما نمی‌توانیم به کمک‌های خود به مدارسی ادامه بدهیم که تنها پسران در آن‌ها درس می‌خوانند.»/فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: