صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 15
کد خبر: ۱۳۸۶۲۱

قبرس:در دام لفاظی‌های رئیس جمهور ترکیه نمی‌افتیم

به نوشته روزنامه «سایپرس میل»، «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهور قبرس در گفت‌وگو با خبرنگاران در زمینه مقابله با لفاظی‌های ترکیه گفت: «قبرس نمی‌تواند در دام لفاظی‌های رئیس جمهور ترکیه که برای خدمت به اهداف خود اتخاذ کرده است، بیفتد. آنچه شما  از جانب ترکیه شاهد هستید، خلاف قوانین بین‌المللی و خلاف منشور سازمان ملل است.»

به گزارش راهبرد معاصر رئیس جمهور قبرس روز چهارشنبه گفت که قبرس نمی‌تواند در دام لفاظی‌های مرتبط با بازنگری حقایق تاریخی رئیس جمهور ترکیه که برای خدمت به اهداف خود اتخاذ کرده، بیفتد.

رئیس جمهور قبرس در این زمینه از مناقشه منطقه انحصاری اقتصادی ترکیه در دریای اژه یاد کرد و آن را  رفتار غیرقابل قبول» خواند.

وی همچنین درواکنش به سخنان وزیر خارجه ترکیه در زمینه منطقه «واروشا» گفت: «این را  ما بازنگری حقایق تاریخی می‌نامیم. ایده‌ای بزرگ که تنها بر اساس آرمان سیاسی رئیس جمهور ترکیه بنا شده است.»

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

 از سال ۱۹۷۴ که قبرس  به دو بخش ترک و یونان نشین مبدل شد منطقه واروشا  تخلیه و  از آن به بعد به عنوان یک منطقه خالی از سکنه باقی ماند. شهر واروشا از ۴۷ سال پیش به این سو به عنوان یک منطقه نظامی در نظر گرفته شده و بر اساس تصمیمات سازمان ملل کسی حق حضور در آن مکان را ندارد، اما مقام‌های ترکیه و قبرس ترک نشین تصمیم  به بازگشایی این منطقه گرفته اند.

سازمان ملل متحد خواستار کنترل این منطقه است. ترکیه تنها کشوری است که قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد. سازمان ملل متحد اخیرا در بیانیه خود از اقدام‌های یکجانبه ترکیه که مغایر با قطعنامه‌ها و بیانیه‌های قبلی شورای امنیت است ابراز تاسف کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم که موجب تشدید تنش در منطقه می‌شود، شده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: