صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 19
کد خبر: ۱۵۱۲۱۸

پکن: آمریکا بخاطر تایوان، روابط با چین را تخریب نکند

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:برای جلوگیری از آسیب بیشتر به روابط چین با آمریکا و همچنین صلح و ثبات در تنگه تایوان، پیام‌های نادرست به جدایی‌طلبان تایوان ارسال نکنید. هیچکس نباید عزم راسخ و اراده تزلزل‌ناپذیر مردم چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد

اظهارات تحریک‌آمیز مجدد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره اعزام نیروی نظامی برای دفاع از تایوان در برابر تهاجمی احتمالی از سوی چین، با واکنش تند پکن همراه شد.

بایدن بامداد امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفته بود در صورت وقوع حمله‌ای از جانب چین علیه تایوان، آمریکا نظامیان خود را برای دفاع از این جزیره اعزام می‌کند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز هشدار داد که پکن تلاش‌های غرب برای تجزیه بخش‌هایی از این کشور را تحمل نمی‌کند و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، مائو طی نشست خبری گفت: «تنها یک چین در جهان وجود دارد که تایوان هم بخشی از آن است و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی کل کشور ما است. تحقق اتحاد کامل میهن، آرزوی مشترک و وظیفه مقدس همه پسران و دختران چین است».

وی با بیان اینکه چین تمام تلاش خود را برای محقق کردن چشم انداز اتحاد مسالمت‌آمیز انجام می‌دهد، توضیح داد: «در عین حال، ما اقداماتی را که هدف آن تجزیه کشور باشد تحمل نمی‌کنیم و این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تمام اقدامات لازم را انجام دهیم».

این مقم چینی سپس از آمریکا خواست که اهمیت و حساسیت موضوع تایوان را درک کند و عزم پکن برای حفاظت از حاکمیت کشور را دست‌کم نگیرد.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از مائو نوشت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که اهمیت و حساسیت فوق‌العاده مسئله تایوان را به‌طور کامل به‌رسمیت بشناسد، به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک با پکن پایبند باشد و تعهد سران آمریکا مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان را صادقانه اجرا کند».

وی همچنین خطاب به مقامات کاخ سفید تاکید کرد: «برای جلوگیری از آسیب بیشتر به روابط چین با آمریکا و همچنین صلح و ثبات در تنگه تایوان، پیام‌های نادرست به جدایی‌طلبان تایوان ارسال نکنید. هیچکس نباید عزم راسخ و اراده تزلزل‌ناپذیر مردم چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد».

این در حالی است که کاخ سفید امروز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله احتمالی چین، تاکید کرد که واشنگتن همچنان به سیاست «اصل چین واحد» پایبند است. 

بایدن پیش از این نیز در ماه می، طی گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران در کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که آیا مایل است برای دفاع از تایوان در صورت حمله احتمالی چین مداخله نظامی کند، گفته بود: «بله، این تعهدی است که داده‌ایم».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./فارس

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: