صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 19
کد خبر: ۱۵۵۲۸۲

انتقال نمایشگاه های پرمخاطب از سئول به آفتاب

انتقال نمایشگاه های پرمخاطب از سئول به شهر آفتاب در دستور کار است و اقداماتی در این زمینه انجام شد. رئیس شورای شهر تهران می گوید که شرایط و زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب فراهم است و باید نمایشگاه‌ها منتقل شوند.

به گزارش راهبرد معاصر، شهر آفتاب در جنوب شهر تهران در کنار عوارضی آزادراه تهران - قم واقع شده است. این شهر با مساحت 136 هکتار دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران - قم و یک ورودی از کمربند شهر آفتاب است. در اردیبهشت 1395محمدباقر قالیباف شهردار وقت بخشی از این مجموعه را افتتاح کرد و برای اولین بار نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب برگزار شد.

از راه اندازی ایستگاه مترو شهر آفتاب تا ایجاد فضاهای مسقف نمایشگاهی/ به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم نمایشگاه کتاب امسال در مصلای تهران برگزار شد

شهر آفتاب هنوز به طور کامل نشده و باید تمامی قسمت‌های آن راه‌اندازی می‌شد. فضای دائم مسقف نمایشگاهی شامل سه سالن، فضای موقتی نمایشگاهی چادر در حدود 28 هزار مترمربع و... در این نمایشگاه ایجاد شد و قرار بود که پروژه در فازهای بعدی تکمیل شود.

برای تسریع در رفت و آمد شهروندان هم ایستگاه متروی شهر آفتاب راه‌اندازی شد و پارکینگ‌های زیادی ایجاد شد. در دوره قبل مدیریت شهری توجهی به این مجموعه نشد و مشکلات زیادی ایجاد شد. در سال جاری حرف و حدیث‌هایی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب مطرح شد و در نهایت به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم این نمایشگاه در مصلای تهران برگزار شد.

مصوبه شورای شهر برای انتقال نمایشگاه های پرمخاطب از شهر تهران/هنوز هم برخی از نمایشگاه ها در داخل شهر برگزار می شوند

سال گذشته شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از شهر تهران داشت و تأکید کردند برای رفع مشکلات ترافیکی نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود اما همچنان شاهدیم نمایشگاه‌های پرمخاطب در تهران برگزار می‌شود و چندی پیش هم برگزاری یکی از این نمایشگاه‌های پرمخاطب باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شد.

عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه‌های بین‌المللی علاوه بر مصوبات شورا، مصوبات هیأت دولت را هم دارد/ برگزاری نمایشگاه‌ها در سئول برای مردم مشکلاتی ایجاد می کند

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید بر انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب دارد و می گوید: اما برخی اصرار دارند که نمایشگاه‌ها در سئول برگزار شود. عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه‌های بین‌المللی علاوه بر اینکه دارای مصوبات شورای شهر است، مصوبات هیأت دولت را هم دارد که در آن زمان حتی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در تهران ممنوع شود. شهرداری هم مکلف شد که یک نمایشگاه بزرگ بسازد تا نمایشگاه‌های پرمخاطب به انجا منتقل شوند. بدین ترتیب در دوران محمدباقر قالیباف در شهرداری نمایشگاه شهر آفتاب ساخته و بخش های از آن به بهره برداری رسید.

چمران تأکید دارد که شرایط و زیرساخت‌های نمایشگاه آفتاب فراهم است و باید نمایشگاه‌ها منتقل شوند و برگزاری نمایشگاه‌ها در سئول برای مردم مشکلاتی را به همراه دارد و جز اینکه شهروندان را عصبانی می‌کند، دستاورد دیگری ندارد.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که در خصوص انتقال نمایشگاه صحبت شده است و آماده‌ایم که دوباره صحبت کنیم و این نمایشگاه‌ها منتقل شود. حتی آمادگی این را هم داریم که فازهای شهر آفتاب را تکمیل کنیم تا برگزاری نمایشگاه‌ها با مشکل همراه نشود.

مدیریت شهری تأکید دارد که فازهای بعدی نمایشگاه را آماده بهره‌برداری کند. شهردار تهران هم بازدیدی از نمایشگاه شهر آفتاب داشته است. بودجه‌های لازم برای رفع مشکلات فراهم شده و قرار است که فازهای بعدی تکمیل شود.

ظرفیت لازم در نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب وجود دارد/مصوبات شورا مبنی بر الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب انجام شود

علیرضا نادعلی نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید: نمایشگاه کاشی و سرامیک در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد. برگزاری این رویداد نشان‌دهنده وجود ظرفیت مناسب و کافی در این مجموعه است. به همین دلیل تأکید داریم که مصوبات شورا مبنی بر الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب انجام شود و فازهای بعدی این نمایشگاه تکمیل شود.همچنین از دستگاه‌های بالادستی هم درخواست داریم تا همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و جلساتی هم بدین منظور برگزار شده است.

شهر آفتاب می تواند منطقه نمونه گردشگری شود/نمایشگاه 120 هزار متر سالن دارد و می‌توان در آن نمایشگاه‌های بزرگ و پرمخاطب را دایر کرد

براساس این گزارش، شهر آفتاب می‌تواند بستری مناسب برای توسعه گردشگری تهران باشد. با استفاده از توانایی‌های موجود در این شهر می‌توان این بخش را تبدیل به منطقه نمونه گردشگری کرد. مصوبه‌ای در آذر 1400 در شورای شهر وجود داشت که قرار شد نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود. البته تبصره‌هایی وجود داشت که اگر نمایشگاهی مخاطبش کمتر بود و باعث بروز مشکل نمی‌شد می‌توانست در تهران برگزار شود.

به گفته تقدسی‌نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب، این نمایشگاه با یک مطالعه و امکانات روز ساخته شده است و یکی از مراکز مهم سرمایه‌گذاری شهر است.

در کشور 33 سایت نمایشگاهی داریم که نسبت به دیگر کشورها از این مکان‌ها استفاده بهینه نمی‌شود. مجموعه شهر آفتاب متناسب با استانداردهای جهانی ساخته شده ا ست اما بهره‌ برداری لازم از آنها صورت نگرفته است. سال 95 بخشی از این نمایشگاه افتتاح شد اما همچنان نیازمند این هستیم که این نمایشگاه تکمیل شود.

تمام تلاش‌ها برای انتقال نمایشگاه‌ها در دوره‌های گذشته به دلیل مقاومت غیرمنطقی ناکام ماند. شهر آفتاب آمادگی برگزاری اکثریت نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران را دارد و رسما این موضوع اعلام شده است.

تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در شهر آفتاب برگزار شده است و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته اما باید نواقص برطرف شود که مدیریت شهری به دنبال رفع نواقص است. نمایشگاه شهر آفتاب در کنار بزرگراه تهران - قم واقع شده و بسیاری از وسایل در نمایشگاه‌های صنعتی با کامیون و تریلی می‌توانند به این مجموعه حمل شوند و استانداردهای لازم وجود دارد. این نمایشگاه 120 هزار متر سالن دارد و می‌توان در آن نمایشگاه‌های بزرگ و پرمخاطب رادایر کرد.

انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب یکی از بهترین تصمیمات شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران بود. ترافیک و آلودگی معضل اول شهر تهران است و هزینه‌های زیادی به تهران تحمیل می‌کند. در صورت انتقال بخشی از ترافیک برطرف می شود./ فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: