صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 07
کد خبر: ۱۵۸۰۸۸

عربستان در پی توطئه دیگری در لبنان است؟

پایگاه خبری العهد لبنان با انتشار گزارشی، تأکید کرد، عربستان که دیگر قدرت چندانی در عرصه سیاسی لبنان ندارد، با طرح ادعای اجرایی نشدن توافق طائف در تلاش است تا بار دیگر بتواند جایی در میدان سیاسی لبنان باز کند و در نتیجه به توطئه‌های خود علیه مردم این کشور ادامه دهد.

به گزارش راهبرد معاصر ولید البخاری سفیر عربستان سعودی در لبنان شنبه گذشته در سفارت این کشور، نشستی برگزار کرد تا بگوید که توافق طائف به خوبی اجرا نشده است؛ توافقی که 33 سال پیش در شهر طائف عربستان صورت گرفت و ریاض بر این مبنای واهی که در این شهر منعقد شده، خود را وصی و قیّم آن می‌داند.

این توافق پس از جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان حاصل شد. بر اساس این توافق، رئیس جمهور در لبنان قدرت چندانی ندارد و قادر به اتخاذ تصمیمات حیاتی نیست، بلکه در مقابل، نخست وزیر که از جامعه اهل تسنن بوده و از حمایت ریاض برخوردار است، اختیارات بیشتری دارد.

پایگاه خبری العهد لبنان با انتشار گزارشی، تأکید کرد، عربستان که دیگر قدرت چندانی در عرصه سیاسی لبنان ندارد، با طرح ادعای اجرایی نشدن توافق طائف در تلاش است تا بار دیگر بتواند جایی در میدان سیاسی لبنان باز کند و در نتیجه به توطئه‌های خود علیه مردم این کشور ادامه دهد.

به گزارش العهد، این سؤال را باید مطرح کرد که چرا در این برهه زمانی عربستان به این فکر افتاده که توافق طائف به خوبی اجرا نشده است؛ به ویژه که حدود ۲۳ سال از طریق رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان و پسرش سعد الحریری زمان داشت تا به طرح این ادعاها بپردازد.

بنا بر این گزارش، سفیر عربستان با نشستی که برگزار کرد، قصد داشت بگوید که توافق طائف پابرجاست و از این طریق، نقش سعودی در لبنان را تثبیت کند و حاضران این نشست هم چنین حضوری را تأیید کنند. کما اینکه البخاری نشان داد که عربستان، لبنان را رها نخواهد کرد؛ زیرا یک برگه مهم در درگیری و تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران است.

العهد در ادامه نوشت، اگر عربستان واقعا خواستار اجرای این توافق بود، این کار را در دوران رفیق الحریری انجام می‌داد. لذا این سؤال مطرح است که ریاض در پی چیست؟. البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که توافق طائف، یک توافق لبنانی است و کشوری که فقط میزبان امضای این توافق بوده، حق ندارد حاکمیت یا قیمومیتی بر لبنان داشته باشد. این اقدام، نقض آشکار حاکمیت و قانون اساسی لبنان و مداخله صریح در امور داخلی این کشور است.

به گزارش این پایگاه، نکته مهم این است که چنین ادعایی زمانی مطرح شده که لبنان در حال شکست محاصره مالی، اقتصادی و سیاسی خود است و در آستانه توافقی قرار دارد که بر اساس آن می‌تواند به جمع کشورهای نفتی بپیوندد.

بنا بر این گزارش، این سؤالها مطرح است که آیا عربستان از آزادی از محاصره مالی لبنان و بی‌نیازی به این کشور دچار جنون شده است؟ آیا سفیر سعودی حق دارد به عنوان یک نماینده عالی‌رتبه لبنان رفتار کند؟. آیا سفیر سعودی می‌داند که تلاش وی برای منزوی کردن یک گروه سیاسی از میان مردم لبنان و ایجاد محیط خصمانه علیه آن، از نظر قانونی جرم است؟.

العهد در پایان نوشت، اقدامات اخیر سفیر سعودی و متوسل شدن وی به توافق طائف صرفا تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضانه سعودی در لبنان است؛ چه در سطح سیاست خارجی یا حمایت از خیل کسانی که متهم به سرقت اموال لبنان تحت لوای ریاض و توافق طائف هستند.

این در حالی است که لبنان در حال حاضر توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را امضا کرده است؛ توافقی که با فشار سلاح حزب الله حاصل شد و در نتیجه لبنان می‌تواند از میادین نفتی و گازی خود، برداشت کند. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که حصول این توافق، پیروزی بزرگی برای حزب الله و لبنان است و موجب خشم محور غربی-عربی به ویژه ریاض شده است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: