صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۳۷
  • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
  • Wednesday 15 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 27
کد خبر: ۱۶۰۶۲۸
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

خسارت‌های سنگین صهیونیست‌ها از عملیات در قدس اشغالی

گروه‌های مقاومت به پیشرفت قابل‌توجهی از نظر سطح توانمندی و تجهیز به سلاح‌های مدرن دست یافته‌اند که انجام عملیات در قدس اشغالی را طرح‌ریزی می‌کنند. انفجار در غرب قدس نشان داد عملیات فلسطینی‌ها صرفاً استشهادی نیست و توان انجام عملیات از راه دور را نیز دارند و این توانمندی‌ها نشان‌دهنده تغییر موازنه قوا در ابعاد نظامی است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در چند روز گذشته سلسله عملیات هایی در قدس اشغالی انجام شد که مقام های صهیونیست را وارد بحران تازه ای در ابعاد امنیتی کرده است؛ به گونه ای که بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب «صهیونیسم دینی» در واکنش به این انفجارها گفت: عملیات‌ها در قدس مرا به ۲۰ سال قبل در زمان اوج انتفاضه بازگرداند.


همچنین یونی بن مناحیم، تحلیلگر صهیونیست گفت، رژیم صهیونیستی وارد دوران جدیدی از جنگ درون شهری در سرزمین های اشغالی شده ‌است که در آن عملیات‌های سازمان یافته به وسیله بمب گذاری انجام می‌شود. وی عملیات‌ها در قدس اشغالی را به منزله شکست شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) دانست که نتوانست از وقوع آنها جلوگیری کند.

دکترین راهبردی رژیم صهیونیستی پازلی از سه هدف است؛ حفظ امنیت روزمره، جلوگیری از جنگ‌های متعارف و خودداری از جنگ نامتعارف


وقوع این سلسله انفجارها و حتی عملیات های نظامی و استشهادی علیه صهیونیست ها در چند سال گذشته و به ویژه سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و همین موضوع به مهم ترین معضل صهیونیست ها در ابعاد داخلی تبدیل شده است. درباره وقوع این انفجارها و عملیات هایی که به تازگی در سرزمین های اشغالی انجام شده، ذکر چند نکته قابل تأمل است:

 

  1. دکترین راهبردی رژیم صهیونیستی پازلی از سه هدف است؛ حفظ امنیت روزمره، جلوگیری از جنگ‌های متعارف و خودداری از جنگ نامتعارف. طبق این سه مؤلفه، هیچ خطر امنیتی نباید در کوتاه مدت یا بلندمدت متوجه رژیم صهیونیستی شود. جنگ متعارف بر مبنای جنگ مستقیم و طبق مدل جنگ چهارگانه اعراب با رژیم صهیونیستی است، اما مهمترین موضوع برای رژیم صهیونیستی جنگ نامتعارف است. دلیل اصلی این موضوع آسیب و ضربه پذیری زیادی است که متوجه رژیم صهیونیستی می شود.
  2. امنیت برای صهیونیست ها همواره مهم بوده و در هر شرایطی، هر شخص و کابینه ای خود را موظف به حفظ آن کرده است. دلیل اصلی نیز مهاجرت نکردن صهیونیست ها و نشان دادن مناطق اشغالی فلسطین به عنوان مناطق عاری از مشکلات امنیتی است. سیاست صهیونیست ها نیز همواره بر حفظ امنیت روزمره برای شهروندان صهیونیستی متمرکز بوده که عملیات های استشهادی دو سال گذشته این سیاست را با چالش مواجه کرده است. به همین دلیل است که بنیامین نتانیاهو در شعارهای انتخاباتی خود بر روی موضوع امنیت تأکید ویژه ای داشت.
  3. برخی این گزاره را مطرح کرده اند، عملیات ها با هماهنگی برخی احزاب صهیونیستی و مخالف نتانیاهو و به وسیله افراطی های صهیونیست یا معترضان نژادی و ... انجام می شد. این در حالی است که گزاره مذکور کاملاً اشتباه و مطرح کردن آن برای سرپوش گذاشتن بر ضعف و ناتوانی این رژیم بر مشکلات امنیتی است.
  4. گروه های مقاومت و فلسطینی ها به دنبال تغییر موازنه نظامی در سرزمین های اشغالی هستند و ضعف های امنیتی این رژیم به برتری این موازنه منجر شده است. گروه های فلسطینی به این نتیجه دست یافت اند ضربه پذیری رژیم صهیونیستی بسیار بالاتر از شرایطی است که خود صهیونیست ها آن را ترسیم کرده اند.
  5. گروه های مقاومت به پیشرفت قابل توجهی از نظر سطح توانمندی‌ و تجهیز به سلاح‌های مدرن دست یافته اند که انجام عملیات در قدس اشغالی را طرح ریزی می کنند. انفجار در غرب قدس نشان داد عملیات فلسطینی ها صرفاً استشهادی نیست و توان انجام عملیات از راه دور را نیز دارند. این توانمندی ها نشان دهنده همان تغییر موازنه قوا در ابعاد نظامی است که گروه های فلسطینی و مقاومت با تغییر بستر مکان های نظامی آن را به داخل سرزمین های اشغالی کشانده اند. این در حالی است که صهیونیست ها همواره اعلام می کردند جنگ آنها با فلسطینیان خارج از مناطق اشغالی است و عاملی شهرک نشینان را تهدید نمی کند؛ اما اکنون عملیات ها به قلب سرزمین های اشغالی کشیده شده و این رژیم نیز در مقابله با آن ناتوان است.
  6. عملیات های سرزمین های اشغالی از نظر وسعت و کمیت پیشرفت قابل توجهی داشته است، به گونه ای که در ابتدا عملیات ها بیشتر استشهادی و با سلاح سرد بود، اما اکنون عملیات های نظامی و به روز است. این موضوع نشان دهنده قدرت روزافزون مقاومت در کنار ضعف روزافزون صهیونیست هاست.


ارزیابی نهایی

شرایط داخلی و منطقه ای رژیم صهیونیستی روندی از تحولات را نشان می دهد که این رژیم به سمت زوال پیش می رود و بر مبنای گزاره های موجود است. این گزاره ها نشان دهنده سخنان نفتالی بنت است که گفته بود رژیم صهیونیستی ممکن است 80 سالگی خود را نبیند.


سخنان بنت مبنی بر چالش های داخلی و خارجی است که این رژیم با آن دست و پنجه نرم می کند . نمود بارز آن را می توان در مقطع اخیر و ائتلاف نداشتن جریان های راست برای تشکیل کابینه مشاهده کرد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که منطقه به سمت حذف پروژه صهیونیستی حرکت می کند که نمود آن چالش های داخلی این رژیم است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: