صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۳۹۰۲

واکنش حزب‌الله به اخراج هیئت اسرائیلی از اتحادیه آفریقا

حزب‌الله ضمن ستایش از اقدام اتحادیه آفریقا در اخراج هیئت اسرائیلی از نشست این اتحادیه اعلام کرد، این اقدام دلیلی قاطع بر رد موجودیت غاصب صهیونیستی بوده و نشان داد که تلاش‌ها برای عادی‌سازی با اشغالگران نتیجه ندارد و ملت‌ها هرگز آن را نمی‌پذیرند.

به گزارش راهبرد معاصر، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از اقدام اتحادیه آفریقا در اخراج هیئت رژیم صهیونیستی از اجلاس این اتحادیه که در آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) برگزار شد تمجید و قدردانی کرد.

 

در بیانیه حزب‌الله به این منظور آمده است: ما اقدام اتحادیه آفریقا برای اخراج هیئت اسرائیلی از نشست سران 36 کشور و دولت عضو این اتحادیه را ستایش می‌کنیم.

 

جنبش حزب‌الله لبنان در ادامه ضمن ستودن موضع شجاعانه الجزایر که با همکاری آفریقای جنوبی منجر به برداشتن این گام (اخراج هیئت صهیونیستی از اجلاس سران اتحادیه آفریقا) شد، تاکید کرد که این اقدام تعبیری صادقانه از حقیقت موضع ملی الجزایر در رد عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی بوده و این مسئله همیشه مشخصه دولت الجزایر بوده است.

 

حزب‌الله همچنین به حمایت تاریخی الجزایر از آرمان فلسطین و همه آرمان‌های عادلانه و شایسته عربی و ایستادن کنار آنها اشاره کرد.

 

در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: آنچه که در پایتخت اتیوپی اتفاق افتاد دلیل محکمی بر رد موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی بود و نشان داد این رژیم همواره به عنوان غده سرطانی تلقی می‌شود که هم‌زیستی با آن ممکن نیست و این موجودیت غاصب یک عنصر بیگانه در منطقه است که نمی‌توان آن را قبول کرد.

 

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: همه تلاش‌ها برای عادی‌سازی بین برخی کشورهای عربی و رژیم جنایتکار صهیونیستی چیزی جز سراب و توهم نیست و ملت‌ها هرگز به آن راضی نخواهند شد و این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

روز شنبه منابع رسانه‌ای گزارش دادند که نیروهای امنیتی اتحادیه آفریقا فرستاده ارشد رژیم صهیونیستی را که به شکل پنهانی و با استفاده از کارت‌ شناسایی غیرقانونی وارد سالن اجلاس این اتحادیه شده بود، اخراج کردند. این درحالی است که هیئت صهیونیستی مدعی شده بود برای حضور در نشست افتتاحیه سران اتحادیه آفریقا دعوت شده است اما بعد از اینکه نتوانست ثابت کند، نیروهای امنیتی فرستاده این رژیم را از سالن بیرون انداختند.

 

این اقدام اتحادیه آفریقا به همان اندازه که مورد استقبال گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و حامیان آرمان و ملت فلسطین قرار گرفت، با خشم صهیونیست‌ها همراه بود. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این حادثه را خطرناک توصیف و ادعا کرد فرستاده ویژه (رژیم) اسرائیل یکی از اعضای ناظر بوده و کارت مربوط به ورود به جلسه را هم در اختیار داشت.

 

در آگوست 2021 با تصمیم «موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و بدون مشورت با اعضای این اتحادیه، رژیم اشغالگر صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه مذکور پذیرفته شده بود اما بسیاری از کشورهای آفریقایی خواستار تعلیق و لغو این تصمیم شدند.

 

یکشنبه شب بعد از پایان نشست سران اتحادیه آفریقا «فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا ضمن تاکید بر اینکه هیچ دعوتی از اسرائیلی‌ها برای حضور در اجلاس این اتحادیه به عمل نیامده بود، اعلام کرد که عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به‌عنوان ناظر تا رسیدگی کامل به این موضوع توسط یک کمیته ویژه تعلیق خواهد شد./ تسنیم

نظر شما