صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 06
کد خبر: ۱۸۵۰۲

چرا رژیم صهیونیستی از اتحاد ترکیه و روسیه نگران است؟

مقامات صهیونیستی نگران این مسئله هستند که روسیه به دلیل منافع مستقیم خود در اتحاد با ترکیه، منافع رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرد و یا آن را به خطر بیاندازد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ترکیه که زمانی یکی از نزدیک‌ترین متحدان و هم‌پیمانان ایالات متحده آمریکا بود، اکنون هرچه بیشتر به روسیه نزدیک شده و دست اتحاد به سمت مسکو دراز کرده است. این امر نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است.

 

روابط دوجانبه آنکارا – واشینگتن که از سال ۲۰۱۶ تحت تأثیر پارامترهایی نظیر: دستگیری آندرو برونسون کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با گروه پ‌ک‌ک و فتو، همگرایی و نزدیکی ترکیه با روسیه و ایران و همچنین حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه که ترکیه آنها را گروه تروریستی قلمداد می‌کند دچار تنش شده بود با اصرار آنکارا برای خرید سامانه اس۴۰۰ روسی و مخالفت ترکیه با پیشنهاد آمریکا برای لغو این قرارداد تنش‌زا تر شده است.

 

در همین راستا مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه به دلیل اصرار برای خرید سامانه اس۴۰۰ هشدار داد و گفت: «ترکیه باید بین ماندن در ناتو و خرید اس۴۰۰ یکی را انتخاب کند.» پنس در مراسم هفتادمین سالگرد تأسیس پیمان ناتو در واشنگتن گفت: «ترکیه باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد به عنوان یک شریک مهم در ناتو بماند یا اینکه می‌خواهد این شراکت را با تصمیم‌های بی‌پروا نابود سازد.» در پاسخ به این تهدید، فواد اُکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در صفحه توئیتر خود نوشت: «این آمریکا است که باید انتخاب کند. آیا می‌خواهد متحد ترکیه باقی بماند یا دوستی با ما را به‌ خاطر همکاری با تروریست‌ها به‌ خطر انداخته و سپر دفاعی متحد خود در ناتو را در برابر دشمنانش تضعیف کند؟»

 

بدین ترتیب مواجهه آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ وارد مرحله بی‌سابقه‌ای شده و در این راستا واشینگتن با مطرح کردن تهدید جدی یعنی اخراج ترکیه از ناتو، آنکارا را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده است. بلومبرگ در این زمینه می‌نویسد «اگر اردوغان به تصمیمات فردی و یک‌جانبه خود ادامه دهد اعضای ناتو باید از پایگاه اینجرلیک خارج و به اردن منتقل شوند.»

 

به زعم کارشناسان صهیونیستی اکنون رجب طیب اردوغان می‌کوشد از آمریکا دور شود و به روسیه نزدیک‌تر شود. به دنبال همین تصمیم بود که اردوغان تصمیم به خرید سامانه ضد موشکی روسی اس400 گرفت و به دنبال آن، ایالات متحده اعلام کرد که از فروش هواپیماهای رادار گریز و پیشرفته اف ۳۵ به ترکیه خودداری می ورزد. به هر روی این تحولات موجب نگرانی تل‌آویو شده که با دولت مسکو روابط خوبی دارد. زیرا مقامات صهیونیستی نگران هستند که روسیه به خاطر منافع مستقیم خود در گسترش دوستی با ترکیه و ایران، منافع رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرد و یا آن را به خطر بیاندازد.

 

در حالی که ترکیه و روسیه در حال نزدیک تر شدن به یکدیگر هستند، آنها به ناچار تلاش هایشان را برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و همچنین دیگر موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش خواهند داد. این موضوع سبب شده است ترکیه از متحد سنتی‌اش یعنی آمریکا دور شود و بر روی یک ساختار ائتلافی جدید با روسیه و دیگر هم‌پیمانان همانند ائتلاف ترکیه - قطر و روسیه - ایران متمرکز شده است و آنها منافع خاصی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در همین راستا جروزالم پست در گزارشی نوشته است که در بلند مدت، ممکن است یک بلوک نزدیک‌تر روسیه شامل: سوریه، ایران، ترکیه، قطر در کنار دیگر قدرت ها همانند چین و هند و بازیگران در آسیای مرکزی ظهور کند که برخی از آنها در تلاش برای به چالش کشیدن آمریکا هستند.

 

این موضوع سبب ایجاد پیچیدگی های طولانی مدت برای رژیم صهیونیستی می شود؛ زیرا تل‌آویو هم پیمان نزدیک آمریکاست که با قدرت رو به افزون ایران در منطقه غرب آسیا مخالف است. رژیم صهیونیستی تا اواسط دهه دو هزار روابط نزدیکی با ترکیه داشت، اما از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه این روابط تیره شده است.

 

اخیراً رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از متحدان  تل آویو گفت این کشور با هر کسی که از رژیم صهیونیستی حمایت کند، شدیداً مخالفت می‌کند. اردوغان طی سخنرانی در جمع مقامات ارشد استانی حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «بگذارید همه بدانند، هر کسی که با اسرائیل است، ما علیه او هستیم.»

 

جدیدترین نظرسنجی‌ صورت گرفته در ترکیه نیز حکایت از آن دارد که مردم این کشور «رژیم صهیونیستی» و آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید برمی‌شمارند. به نوشته وبگاه بی آی ای نظرسنجی سالیانه دانشگاه کادیر خاص در زمینه «سیاست خارجی ترکیه در سال 2019» که هزار نفر در آن شرکت کردند، نشان داد مردم ترکیه، «رژیم صهیونیستی» و «آمریکا» را بزرگ‌ترین تهدید محسوب می‌کنند. بر این اساس، رژیم صهیونیستی و آمریکا از دید حاضران در این نظرسنجی «بزرگ‌ترین تهید علیه ترکیه» محسوب شدند، به‌طوری‌که 81.3 درصد آمریکا و 70.8 درصد رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید برشمردند.  39.4 درصد نیز بر این باورند که آمریکا «غیر قابل اعتماد» است.

 

روسیه و رژیم صهیونیستی در حال حاضر روابط خوبی با یکدیگر دارند اما اگر منافع آنها در کشورهایی همانند سوریه که تنش هایی در آن وجود دارد با یکدیگر مشابه نباشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ برخی از گزارش‌ها از ایجاد یک ائتلاف فزاینده حکایت دارند. نشریه نشنال اینترست در گزارشی نوشت ترکیه قطعات اف ۱۶ را قبل از دستیابی به سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ جمع آوری کرد و می‌دانست که روابط این کشور با آمریکا دچار تنش خواهد شد. روسیه اخیرا برنامه سفرهای بدون صدور روادید را با ترکیه احیا کرد. روسیه و ترکیه در حال گفتگو بر سر تولید مشترک هواپیماهای و بالگردهای غیر نظامی هستند. خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد این دو کشور ممکن است همچنین روند اکتشاف مشترک انرژی در دریای مدیترانه را آغاز کنند. با در نظر گرفتن همه این مسائل، واضح است که یک ائتلاف دفاعی و بخش انرژی در حال ایجاد و رشد است.

 

پیش‌تر نیز موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیرامون نزدیکی ترکیه به روسیه و ایران هشدار داده بود. براساس گزارش این موسسه صهیونیستی، نزدیک شدن روابط ایران و ترکیه با توسعه روابط ترکیه و روسیه هم‌خوانی کامل دارد. این روابط زمانی تحکیم شد که اردوغان اعلام کرد ترکیه از روسیه سامانه موشکی اس 400 می‌خرد. این قرارداد موجب تضعیف روابط ترکیه و آمریکا شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: