صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۵۲
  • پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 01 June 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 20
کد خبر: ۱۸۵۰۷۲

اف-16های ارسالی به اوکراین در تیررس موشک‌های روسیه

در حالیکه گمانه‌زنی‌ها از ارسال ده‌ها فروند جنگنده اف-16 به اوکراین حکایت دارد، کارشناسان نظامی بر این باورند روسیه می‌تواند این جنگنده‌ها و پایگاه‌های آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال چراغ سبز آمریکا به اوکراین جهت ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» برخی منابع خبری شمار این جنگندها را ۷۰ فروند اعلام کردند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده به سران گروه -۷ اطلاع داد، از برنامه مشترک با متحدان برای آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» روز شنبه گزارش داد که پرتغال، بریتانیا، فرانسه، آمریکا، هلند، دانمارک و بلژیک برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند. به دنبال این مسئله، «آلکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد کشورهای غربی در صورت تامین جت‌های جنگنده‌ «اف-۱۶» برای اوکراین، با «خطرات بزرگی» مواجه خواهند شد.

او این هشدار را در پاسخ به سئوالی درباره پیامدهای ارائه این جنگنده‌ها به اوکراین که خواستار دریافت آن از کشورهای ناتو است، بیان کرد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان امور هوانوردی بر این باورند که اگر اوکراین جنگنده‌های«اف-۱۶» را از ایالات متحده دریافت کند، این جت‌ها چندان دوام نخواهند آورد و روسیه به راحتی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت که جنگنده اف-۱۶ شکننده است و به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند. «جاستین برونک» کارشناس اندیشکده «روسی» گفت: «جنگنده اف-۱۶ ورودی هوای بزرگ در زیر دماغه دارد که همه چیز را مستقیما از زمین به درون خود می‌مکد. بنابراین جت‌ها به پایگاه‌های هوایی بسیار تمیز و خوب نیاز دارند.»

برونک گفت: «باید کارهای زیادی انجام داد تا باندهای قدیمی اوکراینی به اندازه کافی تمیز شوند تا بدون خطر و بدون آسیب دیدن موتورها بتوان از جنگنده اف-۱۶ استفاده کرد .علاوه بر این، بسیاری از فرودگاه‌های اوکراین برای استفاده این جنگنده بسیار کوتاه هستند.»

برونک افزود که برای ماهواره‌های روسیه اینگونه تحرکات به وضوح قابل مشاهده است. وی گفت: «همه پایگاه‌های هوایی اوکراین و کل این کشور در تیررس موشک‌های بالستیک و کروز روسیه هستند.»

وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» نیز بر اساس برآوردهای خود نوشته که ممکن است اوکراین ۷۰ هواپیمای جنگی اف-۱۶ دریافت کند. اوکراین به متحدان غربی‌اش گفته، جنگنده‌های اف-۱۶ موثرتر از جنگنده‌های کنونی این کشور هستند. لهستان و اسلواکی تا کنون ۲۷ فرونده جنگنده «میگ-۲۹ » را برای کمک به ارتش اوکراین در جنگ با روسیه، در اختیار آن قرار داده‌اند.

همزمان با ادامه درگیری بین روسیه و اوکراین، تولید انبوه جنگنده روسی «میگ-۳۵» بیش از پیش در رسانه‌های روسیه مطرح شده است. هنوز اطلاعاتی در مورد تعداد میگ-۳۵ روسیه وجود ندارد، اما بنابر برخی گزارش‌های درز شده، ۶ فروند جنگنده از این نوع در حال تولید هستند. میگ-۳۵ مزایای زیادی دارد. این جنگنده مجهز به آرایه اسکن الکترونیکی فعال خواهد بود زیرا هر چه دشمن زودتر شناسایی شود، زودتر نابود خواهد شد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: