صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 09
کد خبر: ۱۸۷۷۳

سایه هراس بر سر رژیم صهیونیستی پس از ضربات اخیر ایران به آمریکا

تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری زبان «هاآرتص» به نقل از منابع سیاسی و امنیتی آگاه در تل آویو گفت ضربه اخیری که آمریکا از ایران در خلیج(فارس) متحمل شده، سایه تهدیدی بر سر اسرائیل درست کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر ، «عاموس هارئیل»، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری زبان «هاآرتص» به نقل از منابع سیاسی و امنیتی آگاه در تل آویو گفت ضربه اخیری که آمریکا از ایران در خلیج(فارس) متحمل شده، سایه تهدیدی بر سر اسرائیل درست کرده است.

 

این تحلیلگر صهیونیستی به نقل از منابع تل آویو با اشاره به وجود شکاف‌های واقعی و خطرناک در ائتلافی که ایالات متحده امیدوار است برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج (فارس) تشکیل دهد، افزود: اگر بخواهیم از یک سیاست آمریکایی شفاف در دولت ترامپ حرف بزنیم باید بگوییم رئیس جمهور آمریکا سیاستی واقع گرایانه، درست و صریحی در مسئله ایران دارد او از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه آن اعمال کرد.

 

هارئیل به نقل از منابع تل آویو ادامه داد: بنا به دیدگاه ترامپ اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به منظور وادار کردن آن به مذاکره است و اینکه یک توافق هسته‌ای جدیدی را بر آن تحمیل کند که کاملا با توافق حاصل شده در سال 2015 تفاوت دارد.

 

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، اما منابع بلندپایه در تل آویو تاکید کردند: تصمیم سازان در ایران تسلیم فشارها و تهدیدهای آمریکا نشدند بلکه بالعکس ایران سیاستی فعال گرفت که از جمله آن حمله مستقیم به منافع آمریکا بود.

 

منابع سیاسی و امنیتی تل آویو همچنین به این تحلیلگر صهیونیست گفتند: با وجود اینکه مشاوران ترامپ نظیر جان بولتون خواهان حمله آمریکا به ایران برای تغییر نظام آن هستند اما تا این لحظه ترامپ با چنین سیاستی مخالف بوده است و درباره دلیل آن هم منابع اسرائیلی تاکید کردند پس از اقدام اخیر ایران در سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی ترامپ از هر گونه حمله نظامی به ایران امتناع کرد.

 

هاآرتص به نقل از منابع بلندپایه رژیم صهیونیستی نوشت: سیاست خویشتنداری آمریکا در خصوص ایران در کنار مداخله عربستان و امارات در جنگ علیه یمن که ده‌ها هزار قربانی گرفته است، اما در ازای آن دستاوردهایی ناچیز داشته است، این دو عامل کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) را به تغییر سیاست‌های خود در قبال ایران و تجدید نظیر در محاسبات و ارزیابی مجدد سیاست هایشان وادار کرد.

 

منابع تل آویو امضای توافق امنیت مرزی میان ایران و امارات در جریان سفر اخیر هیات امنیتی امارات به تهران و همچنین تصمیم امارات برای کاهش یا حتی توقف حضور خود در جنگ یمن را از جمله نشانه‌های تغییر راهبردی مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در قبال ایران دانست.

 

این منابع به نکته دیگری در خصوص روند تحولات جنگ یمن اشاره کردند و گفتند بدون مشارکت امارات در جنگ یمن عملا عربستان از همین حالا در پیروزی بر انصار الله شکست خورده است.

 

منابع امنیتی صهیونیستی با تاکید بر ادامه استقرار انصار الله از لحاظ نظامی در شمال یمن افزودند: این خبر خوبی برای اسرائیل نیست زیرا تسلط حوثی‌ها بر مسیر قاچاق سلاح در را به روی ایران برای قاچاق سلاح پیشرفته به حماس در نوار غزه باز می‌کند. ایرانی‌ها هم از انصار الله برای تهدید کشتیرانی اسرائیل و همچنین اختلال در حرکت کشتی‌های اسرائیل در باب المندب استفاده می‌کنند.

 

منابع امنیتی تل آویو تاکید کردند: امارات میدان جنگ در یمن را رها خواهد کرد و تلاش‌های عربستان ناکام ماند و ایران می‌رود تا یک پیروزی بزرگ را برای خود ثبت کند و این مژده بسیار بدی برای ائتلاف دشمنان ایران و بخصوص برای ترامپ و نتانیاهوست. کسانی که تصور دشواری جنگ با ایران را نمی‌کردند اما گذشت زمان به آنها ثابت کرد که جنگ بسیار پیچیده است و شکست آنها در این نکته نهفته است به گونه‌ای که درباره همه چیز در آینده بدبینی حاصل شده است.

منبع : فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: