صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۱۹۹
پس از هجده سال ناکامی؛

برنامه خروج ۱۳۵ روزه آمریکایی ها از افغانستان

زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خبر داده که در صورت تایید مفاد توافق حاصل شده با طالبان از سوی دونالد ترامپ، نیروهای آمریکایی پنج پایگاه را در کمتر از ۱۳۵ روز تخلیه خواهند نمود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت دونالد ترامپ که در طول قریب به سه سال حیاتش از دستیابی به تحولی در حوزه ی بین المللی ناکام مانده است، در تلاش است تا با گفتگوهای مفصل، زمینه رضایت طالبان جهت برقراری صلح در این کشور را فراهم آورد. جنگ تجاری آمریکا با چین، خروج آمریکا از برجام و ناکامی در دستیابی به توافق با کره شمالی، آمریکایی ها را بیش از پیش مجاب ساخته تا به توافقی با طالبان دست یابند.

 

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان که بعد از آخرین دور مذاکره با طالبان در قطر به کابل رفته، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز گفته است که هیأت آمریکایی با طالبان در اصول به توافق نهایی رسیده‌اند ولی این توافقنامه برای اجرایی شدن باید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید شود.

 

خلیلزاد در جریان گفت‌وگو با شبکه طلوع نیوز افغانستان گفت: «اگر شرایط قسمی که در موافقت‌نامه است همان گونه پیش برود، در ۱۳۵ روز در پنج پایگاه فعلی که ما استیم [هستیم] آنجا را ترک می کنیم.»

 

به گزارش طلوع‌نیوز خلیلزاد در توضیح جزئیات این سند گفت: «بربنیاد توافق صلح امریکا با طالبان، ازمیان چهارده هزار نظامی امریکایی پنج هزار درمرحله نخست ازپنج پایگاه درافغانستان بیرون خواهند شد و طالبان خشونت‌ها را درگام نخست در ولایت‌های کابل وپروان کاهش خواهند داد.»

 

خلیلزاد در مصاحبه با طلوع‌نیوز افغانستان گفت روی کار آمدن نظام امارت اسلامی در افغانستان برای آمریکا قابل قبول نیست و افزود:"ما تنها طرفدار حکومتی خواهیم بود که مطابق مذاکره و گفتمان به وجود می‌آید".

 

نماینده آمریکا برای صلح افغانستان در سفرش به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد و به گفته وحید عمر، مشاور ارشد محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در امور روابط عمومی و استراتژیک خلیلزاد در این دیدار پیش‌نویس موافقتنامه نهایی میان آمریکا و طالبان را فقط به آقای غنی نشان داده است.

 

به گفته برخی منابع آگاه اشرف غنی نظر خود در مورد پیش نویس توافق صلح آمریکا با افغانستان را طی دو روز آینده به مقامات آمریکایی اعلام خواهد کرد.

 

ارگ ریاست جمهوری افغانستان درباره دیدار میان رئیس جمهوری و نماینده ویژه ایالات متحده نوشت: «در این دیدار، رئیس جمهور غنی از داکتر زلمی خلیلزاد خواست که جزئیات سند تفاهمنامه هیات ایالات متحد امریکا با نمایندگان طالبان را با اقشار سیاسی افغانستان نیز شریک سازد.»

 

عرض اندام طالبان پیش از صلح

 

در این میان و در آستانه وضع صلح میان طرفین، نیروهای طالبان به عرض اندام های خود در افغانستان جهت جلب بیشترین امتیازها در فرایند گفتگوها متوسل شده اند. پس از حملات سنگین به قندوز، حال رسانه ها از وقوع انفجار در کابل خبر داده اند.

 

بر اساس گزارش ها شمار جان باختگان ناشی از انفجار مهیب شامگاه دوشنبه ۱۱ شهریور(۲ سپتامبر) در کابل، پایتخت افغانستان به ۱۶ نفر رسید. در این حمله که طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفت ۱۱۹ نفر نیز زخمی شدند.

 

وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که شامگاه گذشته حوالی ساعت ۹:۵۵ به وقت یک تراکتور یک تراکتور مملو از مواد انفجاری در کابل منفجر شد و چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

براساس این گزارش، نیروهای ویژه پلیس بلافاصله با استقرار در اطراف محل انفجار توانستند ۵ نفر از اعضای گروه طالبان را که در محل مخفی و قصد حمله مسلحانه به کارکنان این کمپ را داشتند از پا درآورند.

 

وزارت داخله با اعلام خسارت گسترده این انفجار به ساکنان محل، گفته است که نیروهای پلیس توانسته حدود ۴۰۰ تن از اتباع خارجی مستقر در گرین ولیج را نجات داده و به محل امن منتقل کنند.

 

شبه نظامیان طالبان روز شنبه سعی کردند شهر قندوز در شمال را بگیرند و روز یکشنبه عملیاتی علیه شهر پلخمری، مرکز ولایت همجوار بغلان، انجام دادند. مقام‌های افغان می‌گویند نیروهای ارتش حمله پلخمری را دفع کرده‌اند و در قندوز هم مانع سقوط شهر شدند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: