صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۸۹

نه عضو بدن که بدون آنها انسان زنده می ماند

نه عضو در بدن انسان وجود دارد که نبود آنها موجب مرگ انسان نخواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ علم پزشکی در طول قرن اخیر شاهد پیشرفت های بسزایی بوده است. به طور نمونه و در گذشته ی نچندان دوری، وقوع تنها یک بیماری ساده می توانست به مرگ انسان ها منجر گردد. با این حال و با توجه به رشد روزافزون پزشکی، اعضایی در بدن هستند که در نبود آنها خللی برای انسان به وجود نمی آید.

 

پیشرفت‌های پزشکی این امکان را به وجود آورده که افراد بتوانند حتی با از دست دادن یک یا چند عضو بدن، کماکان زنده بمانند. چشم، دست‌ها، پاها، گوش‌ها، مو از جمله این اعضاء هستند ولی 9 عضو داخلی بدن را نیز می‌تواند به این فهرست اضافه کرد. این اعضاء کدامند؟

 

ریه‌ها
انسان برای تنفس تنها به یک ریه نیاز دارد و همین امر برداشتن یک ریه که دچار بیماری‌هایی نظیر سرطان، سل و دیگر بیماری‌ها شده را ممکن می‌کند.

 

کولون
بخش‌هایی از کولون و همچنین راست‌روده می‌توانند به دلایل مختلف برداشته و یک کانال مصنوعی به سمت خروجی مقعد ایجاد کند تا مدفوع بتواند از این مسیر خارج شود.

 

اعضاء تناسلی
اعضاء تناسلی انسان اگر چه در لذت جنسی انسان نقش اصلی را ایفا می‌کنند ولی برای ادامه حیات او ضروری نیستند.

 

مثانه
بیماران دچار سرطان مثانه یا مثانه عصبی گاهی ناچار به خارج کردن مثانه می‌شوند. پزشکان با استفاده از بخشی از بافت، ادراری که در مثانه ذخیره می‌شد را به سمت مجراهای خروجی هدایت می‌کنند.

 

کیسه صفرا
کبد چربی‌های شکسته شده راصفرا ذخیره می‌کند ولی بدن استفاده چندانی از این چربی‌ها نمی‌کند. از این روز برداشتن صفرا یکی از شایع‌ترین عمل‌های جراحی است.

 

معده
با فراگیر شدن عمل‌های جراحی لاغری و همچنین سرطان‌های تهاجمی معده که به سرعت به بقیه اعضاء نیز سرایت می‌کنند، عمل‌های فوری برای برداشتن بخشی یا همه معده انجام می‌شود. پس از برداشتن معده، مری مستقیما به روده باریک وصل می‌شود. پس از عمل بیمار می‌تواند کماکان مقدار اندکی غذای جامد مصرف کند.

 

طحال
وظیفه اصلی این عضو تصفیه مداوم خون است ولی در صورت ابتلای فرد به بیماری‌هایی مانند پورپورای ناشناس کاهش پلاکت طحال برداشته می‌شود. با توجه به نقش مهم طحال در سیستم ایمنی بدن، به محض برداشته شدن این عضو، افراد به سادگی دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.

 

کلیه
کلیه یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است با اینحال افراد می‌توانند یکی از کلیه‌های خود را اهدا کنند زیرا که یک کلیه هم می‌تواند وظیفه خود را به خوبی ایفا کند.

 

آپاندیسیت
هنوز کارکرد اصلی این عضو از بدن مشخص نشده و برخی آن را یک عضو بی‌کاربرد می‌دانند اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که احتمالا آپاندیسیت در نگهداری از باکتری‌های مفید نقشی ایفا می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: