صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۴۰
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۷۳۳

کدام یک از اعراب خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عربند؟

جلسه اضطراری شب گذشته اتحادیه عرب در واکنش به حمله ترکیه به شمال سوریه با حواشی متعددی همراه بود. در خلال این جلسه، شماری از اعضا خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان و با آغاز بحران در سوریه در سال 2011،اتحادیه عرب تحت فشار عربستان سعودی، امارات و قطر، جمهوری عربی سوریه را از این اتحادیه اخراج نمودند. در بازه ای کار تا بدان جا پیش رفت که کُرسی این کشور به جریان ارتش آزاد سپرده شد.

 

اکنون و با استیلای حکومت دمشق بر اکثریت سرزمین های شام و همزمان با تشکیل جلسه اضطراری اتحادیه عرب جهت رسیدگی به حملات بی امان ترکیه به شمال سوریه، شماری از اعضا خواستار رفع تعلیق عضویت سوریه و بازگشت دمشق به آغوش اتحادیه عرب شده اند.

 

"جبران باسیل" وزیر امور خارجه لبنان در نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر با طرح این سؤال که آیا زمان بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب فرا نرسیده است، افزود: برای نجات ملت سوریه در این اجلاس گرد هم آمده ایم و باید با این کشور همصدا شویم.

 

جبران باسیل روز شنبه در این نشست افزود: آیا وقت آن نشده که حمام خون و تروریسم و موج مهاجرت و پناهندگی متوقف شود؟ آیا وقت آن نرسیده که آشتی عربی- عربی تحقق یابد؟ آیا باید منتظر چراغ سبز از هر سو باشیم به جز چراغ عربی که امروز باید به عنوان نخستین واکنش اتحادیه عرب در قبال تجاوز ترکیه به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی روشن شود تا شمال سوریه مانند جولان از دست نرود و کشورهای قدرتمند، ما را دسته بندی و تقسیم نکنند و یکی پس از دیگری از هم جدا نسازند تا جایی که متوجه نشویم چه بر سر همه ما آمده است؛ کشورها یکی پس از دیگری ابتدا از لبنان و اکنون سوریه در چنین مسیری قرار گرفته اند.

 

وی با اشاره به آوارگی ملت سوریه در نقاط مختلف جهان در جست وجوی امنیت، گفت: تمام کشورهای دنیا وارد درگیری سوریه شدند و در پرتو تبانی عرب ها و دخالت اروپا و توطئه کسانی که به دنبال زیاده خواهی های خود هستند، کشورهای عربی مانند لبنان، اردن و عراق از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بهای سنگینی پرداخت کردند و برخی نیز چشم های خود را بسته و برخی دیگر نیز با عقب نشینی، ملت سوریه را در برابر سرنوشت خود و آتش و کشتار رها کردند تا انسان های بی گناه به نام مناطق امن، کشته شده و پناهجویان به نام بازگشت داوطلبانه بازداشت شوند و شهرها تحت عنوان راهکار سیاسی مورد نظر برخی طرف ها ویران شود.

 

موضع اصولی و حاکمیتی و ملی و عربی لبنان مبتنی بر این است که امکان تجاوز به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی بدون اینکه ما در کنارش قرار بگیریم، وجود ندارد و منفعت حتمی لبنان در اجماع عربی برای حمایت از هر کشور عربی بزرگ مانند سوریه و کوچک مانند لبنان در برابر هرگونه تجاوز به خاک و ملت و عزت و شرافت آن است، فقط حق و اصل عدالت و قانون بین المللی است که حمایت همیشگی را تأمین می کند.

 

باسیل ضمن تشکر از جمهوری مصر به دلیل برپایی این نشست ویژه، گفت: از شما می خواهم از درخواستی که بیش از یک سال پیش از همین بلندگو مبنی بر بازگشت سوریه به کرسی ای که از هشت سال پیش خالی ماند است، مطرح کردم، حمایت کنید.

 

"محمد علی الحکیم" وزیر خارجه عراق نیز با تاکید بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: شمار زیادی از کشورهای عربی تمایل دارند سوریه بار دیگر به اتحادیه بازگردد.

 

وی از اتحادیه عرب خواست که نقش خود را در این زمینه ایفا کند و در کنار جمهوری عربی سوریه بایستد.

 

الحکیم از اتحادیه عرب خواست که عضویت سوریه را در این اتحادیه فعال کند.

 

وزیر خارجه عراق همچنین از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت خود درباره حمله ترکیه به خاک سوریه عمل کند و برای توقف عملیات نظامی و ایجاد راه حل سیاسی جهت پایان دادن به مشکلات مردم سوریه وارد عمل شود.

 

 

 

"صبر بوکادم" وزیر خارجه الجزایر نیز ضمن همبستگی با دولت سوریه، خواستار بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شد.

 

وی در نشست اتحادیه عرب، بر حمایت از سوریه تاکید و اعلام کرد که ما از تلاش های بین المللی "گیر پیترسون" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای دست یابی به راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کنیم.

 

بوکادم همچنین با هرگونه مداخله خارجی در سوریه را به شدت مخالفت کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: