صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۰۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 10
کد خبر: ۲۷۵۰۲

عبدالله: دیگر به هیچ معامله ای تن نخواهم داد

رئیس اجرایی افغانستان خواستار توقف شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده و صراحتا اشرف غنی را به تقلب وسیع در انتخابات متهم نموده است. عبدالله گفت: برخلاف انتخابات پیشین، این بار خبری از معامله یا مصالحه در کار نیست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پروسه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به بحرانی سیاسی در این کشور بدل شده و با وجود گذشت یک ماه از زمان برگزاری انتخابات، همچنان نتایجی شمارش آرا به بیرون درز نکرده و از همین حالا، نامزدهای انتخابات یکدیگر را به تقلب وسیع در انتخابات متهم می نمایند.

 

در جدیدترین این اتهامات عبدالله عبدالله، رهبر ستاد انتخاباتی «ثبات و همگرایی» روز دوشنبه خواستار توقف بازشماری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد و گفت که نتیجه بازشماری را نمی‌پذیرد.

 

او که امروز یکشنبه ۱۹ عقرب/آبان در گردهمایی حامیانش در تالار لویه جرگه در کابل سخن می‌گفت تاکید کرد که خواهان روشن شدن سرنوشت ۳۰۰ هزار رای مبهم و باطل شدن نزدیک به ۲۵۰۰ صندوق رای فاقد اطلاعات بیومتریک است.

 

اما ستاد انتخاباتی "دولت ساز" به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و نامزد پیشتاز دیگر، از آغاز روند بازشماری آرا استقبال کرده و گفته این روند قانونی است و باید زودتر از اینها آغاز می‌شد.

 

تیم "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله پیش از این نیز اعلام کرده بود آنها خواهان تصفیه کامل آرا و معلوم شدن سقف آرای معتبر قبل از آغاز روند بازشماری هستند.

 

اما کمیسیون مستقل انتخابات پس از تاخیر چند روزه پیاپی این روند، دیروز اعلام کرد که روند بازشماری بیش از ۸ هزار محل رای دهی را آغاز کرده است.

 

تیم "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله، تیم انتخاباتی "صلح و عدالت اسلامی" به رهبری گلبدین حکمتیار و تیم انتخاباتی "عدالت و امنیت" به رهبری رحمت الله نبیل اعلام کردند که این روند را "تحریم" می‌کنند و ناظران شان در آن اشتراک نمی‌کنند.

 

رئیس اجرایی افغانستان در نشست امروز گفت اگر کمیسیون مستقل انتخابات به خواست آنها پاسخ مثبت ندهد آنها اقدام‌های بعدی را روی دست خواهند گرفت.

 

او گفت: "امیدواریم کمیسیون جدیت و قاطعیت مردم افغانستان را دست‌کم نگیرند... ما درصدد برهم زدن روند انتخابات نیستیم... ما طرفدار بحران نیستم... حرف ما مسالمت آمیز است اما قاطع، نرم می‌گوییم اما تا آخر سرش ایستاد می‌شویم."

 

عبدالله با اشاره به دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ گفت این بار مصلحت را مدنظر نمی‌گیرد که تاوان آن را مردم بپردازند. در انتخابات دور قبل که ادعای تقلب‌های فراوان در آن وجود داشت، با پادرمیانی آمریکا، میان دو نامزد پیشتاز انتخابات؛ محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله حکومت وحدت ملی به میان آمد.

 

عبدالله امروز تاکید کرد که آنها می‌پذیرند که مراجع تصمیم گیرنده در انتخابات، کمیسیون‌های انتخاباتی است اما تصامیم این نهادها باید مطابق قوانین و طرزالعمل‌ها باشد.

 

او افزود که خواست تیم او از کمیسیون توقف روند بازشماری آرا و بحث روی آرای مبهم در حضور ناظران داخلی، بین‌المللی و رسانه‌ها است.

 

کمیسیون مستقل انتخابات آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یک میلیون و هشتصد و چهل و سه هزار رای اعلام کرده است. این نهاد همچنین از بازشماری آرای بیش از هشت هزار محل رای دهی در سراسر این کشور خبر داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: