صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
کد خبر: ۲۷۷۰۶
گزارش رویترز پیرامون شخصیت رئیس جدید کمیسیون اروپا

رئیس جدید کمیسیون اروپایی و تاکیدش بر لزوم یادگیری زبان قدرت از سوی این سازمان

رئیس کمیسیون اروپایی، اورسولا وون درلین، در یک سخنرانی گفت: «اتحادیه اروپا نمی تواند بیش از این بر قدرت نرم برای پیشبرد منافعش تکیه کند و باید بازوهای امنیتی و سیاست های تجاری خود متمرکز شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ون درلین در یک سخنرانی تاکید کرد دموکراسی و فضای باز موجود در اتحادیه اروپا نقاطی قوتی هستند که در این جهان پر از مشکل، برجسته اند. او همچنین با اشاره به برکزیت تحلیل کرد این موضوع باعث باقی ماندن یک گروه منسجم تر و نزدیک تر در میان اعضای حاضر در سازمان خواهد شد.

 

ون درلین در شهر برلین، پایتخت آلمان اظهار داشته: «ما حتما باید مسیر اروپایی خودمان را برویم و اعتماد به نفس داشته باشیم. اگر اروپایی ها می خواهند مستقلا خود را در جهان نمایش دهند، امروزه قدرت نرم به تنهایی کفاف نمی دهد. اروپا حتما باید زبان قدرت را هم بیاموزد... این یعنی از یک سو توسعه ابزارهای خودمان مدنظر قرار می گیرد و سیاست طولانی مدت تکیه بر دیگران کنار می رود. از سوی دیگر بیشتر روی قدرت موجود خود تمرکز می نماییم». او هنگامی این سخنان را می گفت که به مناسبات تجاری با چین تاکید داشت و به ویژه در مسائل امنیتی، از استقلال بیشتر حرف می زد.

 

ون درلین، متحد نزدیک صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل بوده که از 1 دسامبر کرسی ریاست کمیسیون اروپایی را بر عهده می گیرد. او که پیشتر وزیر دفاع آلمان بوده اولین زنی است که به ریاست کمیسیون اروپا می رسد. رسیدن او به این منصب در جریان توافق اتحادی میان اعضا برای بیرون آمدن از بن بست های فعلی میسر شده است.

 

ون درلین زاده بروکسل است و به لحاظ هویتی کاملا اروپایی است. فرانسه و انگلیسی را روان صحبت می کند و در پاریس، پروژه های دفاعی و امنیتی اروپا را هدایت کرده.

 

او گفته: «ما باید در نگاه به منافع خارجی اروپا، استراتژیک تر باشیم. این مسئله مستلزم گسترش و بزرگتر کردن سیاست ها در اتحادیه اروپاست... این به نفع اتحادیه بود تا کشورهای غرب بالکان به آن بپیوندند... ما مطالبات زیادی از آلبانی و مقدونیه برای پذیرش عضویت در اتحادیه داشتیم و آن ها همه مطالبات را انجام دادند. حالا باید به وعده خود عمل کنیم و مذاکرات عضویت را کلید بزنیم».

 

این موضوعی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم با آن همراهی کرده است. مکرون هم خواستار پذیرش اعضای بیشتر در اتحادیه شده و در کنفرانس سران بروکسل به این موضوع رای مثبت داده است. مکرون خواستار اصلاح فرایند عضویت در اتحادیه به نحوی شده که سهولت آن بالا برود.

 

ون درلین پیرامون سیاست زیر محیطی می گوید: «اروپا می توانست نقش پیشرو و راهبر در جهان داشته باشد و اثبات کند سرمایه گذاری های سبز می توانند مستمر و سودمند واقع شوند. ما می توانیم و باید اطمینان حاصل کنیم که اروپا اولین قاره دوستدار محیط زیست و بدون خطر برای آن تا 2050 می شود... به این منظور اولین لایحه حفاظت از محیط زیست اروپایی را تقدیم خواهم کرد که این هدف سیاسی را به یک قانون الزام آور مبدل می کنید.. ما تنها همین یک سیاره را داریم و باید همین حالا کاری کنیم».

 

نظریه: با توجه به سوابق رئیس جدید کمیسیون اروپا، این انتظار می رود حداقل در مواردی که به نقل از وی در گزارش رویترز تاکید شده، گام های هرچند متزلزلی برداشته شود. باید منتظر بود که ون درلین در زمینه محیط زیست، پذیرفتن اعضای جدید برای اتحادیه اروپا و پرونده هایی نظیر برجام، راه های نسبتا مستقلی از امریکا بسازد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: