صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۳۵
  • سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
  • Tuesday 04 April 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 04
کد خبر: ۲۹۷۸۶

نشست چهار جانبه اعضای ناتو درباره سوریه

رهبران ترکیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان که در لندن و جهت شرکت در اجلاس ناتو گردهم آمده اند، نشستی چهارجانبه پیرامون سوریه برگزار نمودند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رهبران ناتو در حالی این روزها و به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس بزرگترین سازمان نظامی جهان در لندن گردهم آمده اند، که سازمان یاد شده بیش از هر زمانی در لبه پرتگاه نابودی و از هم گسیختگی قرار گرفته است.

 

مواضع متعدد ترکیه و فرانسه علیه یکدیگر و یکجانبه گرایی در پیش گرفته شده از سوی ترامپ، عملا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را به سوی محاق پیش برده است. با این حال و در خلال نشست لندن، رهبران ترکیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان به کوشش رجب طیب اردوغان، نشستی چهارجانبه پیرامون سوریه برگزار نمودند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جموری ترکیه شامگاه سه شنبه و در سخنانی اعلام کرد: امروز و در نشست چهارجانبه سوریه مذاکرات مثبتی انجام دادیم.

 

به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از پایان نشست مذکور در این خصوص گفت: در این نشست درباره موضوعات مهمی به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز دیدار چهارجانبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان با محوریت سوریه را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرده و گفت: این دیدار می تواند سرآغازی برای یک روند طولانی رایزنی باشد، امروز برای این امر زمان کوتاه بود.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره این نشست که در لندن صورت گرفت، افزود: بررسی وضعیت سوریه محور اصلی این نشست بوده و بر سر تداوم مبارزه با داعش برای پایان دادن به موجودیت آن توافق حاصل شد. تماس‌هایمان برای چگونگی این امر ادامه خواهد داشت.

 

صدراعظم آلمان همچنین از تلاش‌های گیر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در روند سیاسی اعلام حمایت کرد.

 

وی بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری به مناطق امن تحت ضمانت ترکیه و روسیه را منوط به مشارکت سازمان ملل دانسته و تاکید کرد که روند مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

 

مرکل ضمن اشاره به بررسی موضوع لیبی در این دیدار، افزود: روند برلین در این خصوص شایان تقدیر است، باید این موضوع به همین منوال ادامه یابد لیبی نیازمند آتش‌بس فوری است. اکنون در مرحله فنی بوده و فوریه آتی باید برای همکاری در این مورد دیدار داشته باشیم.

 

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدار چهار جانبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در لندن در مورد سوریه طی یک نشست مطبوعاتی گفت: همه ابهامات در مورد سوریه از بین نرفته است و اراده ای وجود دارد که اولویت داعش و مبارزه با تروریسم است.

 

وی گفت: این برای من مهم است که اراده‌ای وجود دارد که اولویت داعش و مبارزه با تروریسم است. همکاری در خصوص مسئله پناهجویان باید ادامه یابد. در مورد لزوم تلاش بیشتر برای پایان دادن به بحران سوریه، بین رهبران اتفاق نظر وجود دارد.

 

ماکرون با تاکید بر اینکه در این نشست چهار جانبه در مورد موضوع لیبی نیز بحث و گفتگو شد٬ گفت: در این زمینه به منافع بخش روم نشین قبرس اهمیت می دهم.

 

وی با اشاره به دیدارش با اردوغان گفت: هر کس مسئولیت خود را به عهده می گیرد. من فکر می کنم که ترکیه یک کشور بزرگ است. من احترام عمیقی به مردم ترکیه دارم. در برخی موارد اختلاف نظرهایی با آنکارا داریم. در خصوص ی.پ.گ با ترکیه اختلاف نظر داریم ولی در خصوص پ.ک.ک هیچ ابهامی وجود ندارد، فرانسه این گروه را تروریستی می داند و محکوم می کند.

 

ماکرون در خصوص گروه ی.پ.گ گفت: ما نمی توانیم آنها را کاملا به عنوان یک تروریست قبول کنیم اما اردوغان با ما موافق نیست. ما نگران امنیت قلمرو ترکیه هستیم. با این حال، ما نمی خواهیم فراموش کنیم که چه کسی با داعش جنگید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: