صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۳۵
  • چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 05
کد خبر: ۶۹۲۹۶

پیام انتصاب بلینکن به اسرائیل

به نظر می رسد اختلاف اساسی میان تیم سیاست خارجی بایدن به رهبری بلینکن و اسرائیل وجود نداشته باشد، به ویژه در مسئله فلسطین که احتمالا با یک سری تغییرات تاکتیکی سیاست ترامپ ادامه پیدا می کند. نقطه چالش برانگیز موضوعات مرتبط با ایران است احتمالا منجر به آن می شود که بایدن امتیازات بیشتری به نتانیاهو در بحث شهرک سازی و گسترش اراضی اشغالی بدهد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راست گرای اسرائیل، هیچ نگرانی نسبت به سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه ندارد، زیرا مردی که مستقیما این مسئولیت را اداره خواهد کرد دوست وفادار اسرائیل می باشد. آنتونی بلینکن کهنه سرباز وزارت امور خارجه است و ایشان ضمن اعتقاد جدی به اتحاد غربی به رهبری آمریکا، دوست واقعی اسرائیل است. پیام فوری بایدن از انتصاب وی و جک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی جدید، این است که ایالات متحده به راهبرد گذشته خود یعنی رهبری جهانی و رهایی سیاست خارجی «اول ترامپ» باز می گردد. در حالی که اروپایی ها از بازگشت دموکرات ها بسیار هیجان زده هستند، اما انتصاب بلینکن بیشتر برای دلجویی از اسرائیل می باشد.

 

شکست ترامپ در انتخابات نوامبر موجب نگرانی بسیاری در واشنگتن و تل اویو شد. اسرائیلی ها از توقف «معامله قرن» ترامپ که اساسا سازش آمریکایی ها نسبت به تمام خواسته های اسرائیل بود نگران هستند. از طرف دیگر دولت بایدن همچنین نسبت به رابطه مشاجره آمیز نتانیاهو و آخرین دولت دموکرات در زمان اوباما محتاط است. انتخاب بلینکن برای ایفای نقش دیپلمات ارشد آمریکا باید در چندین زمینه سیاسی مورد توجه قرار بگیرد: الف) اینکه اسرائیل به اطمینان خاطر فوری آمریکایی ها نیاز دارد که بایدن به میراث ترامپ ادامه خواهد داد. ب) وزیر خارجه جدید (آنتونی بلینکن) به مسیر مایک پمپئو در روابط بسیار خوب با اسرائیل ادامه خواهد داد. ج) پرونده هسته ای ایران باید با حداکثر حساسیت مورد توجه دولت آمریکا قرار بگیرد. اظهار نظر مقامات و رهبران اسرائیل نشانگر این است که آن ها به اتفاق آرا از تصمیم جو بایدن برای انتصاب بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه رضایت دارند.

 

سیاستمداران طرفدار نتانیاهو خوشحال و مشتاق هستند که با سیاست خارجی ایالات متحده به رهبری بلینکن تعامل کنند. دور گلد یكی از نزدیكان نتانیاهو كه به عنوان مدیركل وزارت خارجه اسرائیل نیز فعالیت می كرد به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت كه «آنتونی بلینکن» بسیار حرفه ای و شنونده خوبی است. این مسئله به نشستی برمی گردد که با حضور دور گلد در سال 2016 در وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد. زمانی که مقام ارشد اسرائیلی به این نتیجه رسید که بلینکن «واقعا پسر خوبی بود» و منجر به عقیده فعلی شد که بلیکن «می تواند تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد» بلینکن با همان مهربانی جلسه را ترک کرد. بلینکن در آن زمان در توئیت خود نوشت: «در برابر تهدیدهای بی سابقه منطقه ای، ما همچنان به حمایت جدی خود از امنیت اسرائیل ادامه می دهیم».

 

سایر مقامات اسرائیل هم همین احساس را دارند که نشانگر فهم جمعی است که بایدن هیچ یک از اقدامات دولت پیشین را تغییر نمی دهد. در این راستا «تزیپی لیونی» وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز خوش بینی خود را در مورد روابط آمریکا و اسرائیل ابراز داشت. مانند اکثر اسرائیلی ها، او هیچ مشکلی با سخاوت ترامپ و پمپئو نداشت و اکنون مطمئن است که بایدن-بلینکن به همان اندازه با اسرائیل خیرخواهانه خواهند بود. به گفته هاآرتص، لیونی معتقد است كه بایدن و بلینکن گام های ترامپ را که مطابق با منافع اسرائیل بود در آغوش خواهند گرفت و بر اساس آنها بنا خواهند كرد.

 

از آن جا که تمامی اقدامات دولت ترامپ در مسئله فلسطین تحت عنوان «معامله  قرن» شناسایی می شود این غیرمحتمل است که دولت جدید بایدن هیچ یک از این اقدامات را تغییر دهد. بنابراین بر اساس دیدگاه مقامات اسرائیل، برنامه های سیاسی ترامپ نیز مورد حمایت دولت آینده آمریکا قرار خواهد گرفت و این در حالی است که اسرائیلی ها به اطمینان دست یافته اند اما رهبران فلسطین همچنان در خواب غفلت هستند. مجله تایم پس از مصاحبه با مقامات فلسطینی، خلاصه ای از انتظارات تشکیلات خودگردان فلسطین را صرفا اقدامات دیپلماتیک و فنی مانند بازگشایی ماموریت فلسطین در واشنگتن، تاسیس کنسولگری آمریکا برای فلسطین در قدس شرقی و احیای مجدد بودجه می باشد. این مسئله نمایانگر عدم توانایی دولت فلسطین در فهم ماهیت رویکرد آمریکا در قبال مسئله اسرائیل – فلسطین خواهد بود.

 

ایمن عوده رهبر «جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری» بر این عقیده است که بایدن معامله قرن را از میز مذاکره برخواهد داشت. اگر چه بایدن رویکرد تفرقه افکنانه ترامپ را کنار خواهد گذاشت اما مطمئنا روح معامله قرن را زنده نگه می دارد. این معامله شامل اقدامات خاص آمریکا با هدف تایید ادعاهای غیرقانونی اسرائیل در مسئله اورشلیم شرقی اشغالی، کرانه باختری و بلندهای جولان می باشد. هیچ یک از این ها حتی اگر اصطلاح معامله قرن به طور کلی حذف شود، تغییر نخواهد کرد. البته با این نتیجه گیری نباید احتمال اختلاف میان تل آویو و واشنگتن را نادیده گرفت. در واقع اگر اختلاف نظری رخ دهد این مسئله به دلیل اقدامات غیرقانونی اسرائیل در فلسطین نیست بلکه به دلیل احتمال آغاز مذاکرات میان آمریکا و ایران در مورد برنامه هسته ای است. در مورد مسئله ایران، پیام های نتانیاهو به جوبایدن قاطع و غیردیپلماتیک هستند. در این راستا تضمین های آمریکا به اسرائیل به احتمال زیاد به ضرر فلسطینی ها رقم خواهد خورد: آزادی عمل بیشتر به اسرائیل در گسترش شهرک سازی های غیرقانونی و ارائه تسلیحات پیشرفته و حمایت بی قید و شرط از آن در سازمان ملل. بنابراین سیاست خارجی بایدن احتمالا تداوم معامله قرن ترامپ خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: