شرط تایوان برای تعامل با چین-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

شرط تایوان برای تعامل با چین

به دنبال افزایش تنش میان چین و آمریکا بر سر تایوان، نخست وزیر تایوان به تازگی در اظهاراتی خواستار افزایش تعامل با پکن درصورت برگزاری مذاکراتی بر مبنای «برابر و بدون پیش شرط‌های سیاسی» شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 13
کد خبر: ۱۳۸۱۹۸

به گزارش راهبرد معاصر، در گرماگرم تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده تایوان با سرزمین اصلی یعنی چین، «سو تسنگ چانگ»، نخست‌وزیر این شبه جزیره، خواستار مذاکره با پکن شده است.

گفتنی است روابط پکن و تایپه که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند به کمترین سطح ممکن در طول دهه‌های گذشته رسیده است، چرا که چین با افزایش فشار‌های سیاسی و نظامی می‌خواهد تایوان حق مالکیتش نسبت به این جزیره را بپذیرد.

اکنون سوال اینجاست که چرا تایوان خواستار افزایش تعامل با چین است در حالیکه عملا به توسعه همکاری خود با آمریکا افزوده و واشنگتن را یکی از همپیمانان اصلی خود به شمار می‌آورد؟

تهدید تایوان به شکایت از چین

در آخرین اختلاف میان چین و تایوان که در بخش کشاورزی منجر به تعلیق واردات ماهی به دلیل شناسایی مواد شیمیایی ممنوع در آن بود، تایوان تهدید کرد که از پکن به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند.

سال گذشته چین واردات آناناس، سیب قندی و سیب جاوا را از تایوان به دلیل نگرانی‌هایی درباره آفت‌ها تعلیق کرد. در آن زمان نیز تایوان به طور کلی تمامی ادعا‌های مطرح شده از سوی چین درباره آفت‌ها را رد کرده بود.

در همین راستا اداره گمرک چین اواخر روز گذشته اعلام کرد بار دیگر به دلیل یافتن مواد شیمیایی در ماهی‌هایی که از تایوان وارد می‌شوند، واردات این محصول را از روز دوشنبه به حالت تعلیق در می‌آورد تا خطری متوجه سلامتی و زندگی مصرف کنندگان این محصول نشود.

«چن چی چونگ» وزیر شورای کشاورزی تایوان در گفتگو با خبرنگاران با رد این اتهامات گفت: «هیچ مشکلی در ماهی‌ها وجود ندارد. ما اطلاعات را آماده می‌کنیم و در اختیار چین می‌گذاریم و از آن‌ها جواب مناسب می‌خواهیم. اگر چین جواب مناسبی ندهد، ما این موضوع را به سازمان تجارت جهانی ارجاع می‌دهیم.»

به باور مقام‌های تایوان، اقدام پکن در توقف واردات ماهی هامور از تایوان؛ انگیزه سیاسی دارد و فاقد پایه و اساس صحیح می‌باشد/ایرنا

کلمات کلیدی: چین تایوان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار