تهدیدسازی از ایران با انگاره ارسال پهپاد-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تهدیدسازی از ایران با انگاره ارسال پهپاد

آمریکایی‌ها در راستای رویکرد فشار حداکثری به دنبال اهرم‌هایی علیه ایران هستند که در مقاطعی موضوع هسته‌ای و حتی موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به برخی کشورها را به‌عنوان چالش مطرح می‌کنند. اهرم سازی‌ها کاتالیزورهایی هستند که باعث همراهی برخی کشورها همچون اروپایی‌ها با این روند خواهد شد، زیرا منافع آنها در اتهام زنی به ایران در زمینه‌های مختلف حفظ می‌شود.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 16
کد خبر: ۱۹۹۵۸۷

تهدید غرب با انگاره صدور فناوری‌های پیشرفته نظامی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در هفته های گذشته مقام ها و رسانه های آمریکایی مطالب و مواضع مختلفی در رابطه با پهپادهای پیشرفته ایران منتشر کردند؛ به گونه ای که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد، واشنگتن نگران هرگونه صادرات فناوری از سوی ایران است که امکان دارد باعث بی ثباتی شود.


همچنین شبکه سی.ان.بی.سی گزارش کرد، ایران پیش تر پهپادهایش را به کشورهای آفریقایی ازجمله سودان و اتیوپی عرضه کرده است و برخی کشورها همچون ونزوئلا از سال 2007 میلادی درحال دریافت فناوری های پهپادی ایران هستند.


این مباحث در کنار سایر موضوعات با اهداف خاص تبلیغات سیاسی-رسانه ای منتشر شده که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. آمریکایی ها با مطرح کردن این موضوعات در شرایط فعلی به دنبال آن هستند به نوعی جمهوری اسلامی ایران را در جهان تهدید جلوه دهند و این گونه القا کنند خطرات ایران در جهان صرفاً به یک منطقه یا عرصه ختم نخواهد شد و چنانچه مانعی در برابر تهدیدهای ایران ایجاد نشود، این کشور به اقدامات خود ادامه خواهد داد. بزرگ نمایی از تهدیدهای ایران و نشان دادن ایران به عنوان عامل بی ثبات کننده هدف نخست آمریکایی هاست.
    از زمان جنگ اوکراین، آمریکایی ها تلاش زیادی کردند ایران را به عنوان کشوری که حامی جنگ است، جلوه دهند
  2. با نزدیک شدن به پایان یکی از بندهای غروب برجام در رابطه با لغو محدودیت های سازمان ملل متحد در زمینه تحقیق و توسعه و تولید موشک های بالستیک ایران و لغو ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با بُرد 300 کیلومتر، از هم اکنون فضاسازی های رسانه ای زیادی بر سر این موضوع شکل گرفته است و در آینده نیز تبلیغات و هجمه رسانه ای- سیاسی ادامه خواهد یافت، زیرا در گام نخست با برجسته کردن تهدید ایران و در گام دوم با بازنمایی آن به دنبال این هستند تحریم های مرتبط با موضوعات پهپادی ایران را زیر سؤال ببرند. این درحالی است که در برخی خبرگزاری ها خبری منتشر شده مبنی بر اینکه اروپا تحریم موشکی ایران را لغو نمی کند. همزمان با این موضوع کنگره آمریکا نیز طرحی را درباره لغو نشدن تحریم های ایران و تشدید محدودیت های پهپادی و موشکی علیه ایران تصویب کرد. این نشان می دهد آمریکا و اروپا طرح های جدیدی در این حوزه برای مقابله با ایران در نظر گرفته اند.
  3. حوزه هایی که مقام ها و رسانه های آمریکایی بر روی آن تمرکز کرده اند، بیشتر مربوط به کشورهایی است که یا منافع آمریکا در آنها به خطر افتاده یا در آن کشور اتفاقاتی درحال وقوع است که منافع آمریکا را تهدید می کند. این روند باعث این شده آمریکایی ها این گونه القا کنند، ایران تهدیدی جهانی است و به حوزه یا منطقه خاصی نیز محدود نمی شود.
  4. از زمان جنگ اوکراین، آمریکایی ها تلاش زیادی کردند ایران را به عنوان کشوری که حامی جنگ است، جلوه دهند و هربار نیز سعی در هم راستا جلوه دادن فعالیت های نظامی ایران با روسیه در  زمینه جنگ داشتند. آنها این گونه القا می کردند، عامل اصلی جنگ و تهدیدکننده اصلی در جهان ایران است و باید اقدامات متقابل با روسیه، علیه ایران نیز انجام داد.
  5. آمریکایی ها به دنبال اهرم هایی برای فشار بر ایران هستند. اهرمی همچون موضوع هسته ای در مقاطع مختلف عامل فشار بر ایران بوده است. اکنون به دلیل انشقاق کشورهای دخیل در موضوع هسته ای، آمریکایی ها به دنبال اهرم های دیگری رفته اند که مهم ترین آنها اتهام زنی به ایران در زمینه مداخله در جنگ اوکراین و طرح ادعاهای واهی است. بنابراین می توان این گونه عنوان کرد، تهدید جلوه دادن ایران در زمینه پهپادی در راستای رویکرد فشار حداکثری آمریکاست که با ترفندهای مختلفی آن را دنبال می کند.
  6. برتری ایران در حوزه پهپادی به برتری نامتقارن ایران در جهان منجر شده و این موضوع آمریکایی ها را بسیار نگران کرده، زیرا به تغییر معادلات قدرت هوایی و تقویت قدرت هوایی ایران منجر شده است. آمریکایی ها از سویی از اعتبار یافتن ایران در حوزه پهپادی نیز به شدت نگران هستند، زیرا ایران به واسطه توانایی ها و پیشرفت نظامی در عرصه جهانی جایگاه بالایی به دست آورده و همین موضوع موجبات نگرانی آمریکا را فراهم کرده است.
    برتری ایران در حوزه پهپادی به برتری نامتقارن ایران در جهان منجر شده و این موضوع آمریکایی ها را بسیار نگران کرده است

    از سوی دیگر قدرت ایران در حوزه پهپادی به افزایش قدرت کشورمان در حوزه آفندی منجر خواهد شد و همین موضوع آمریکایی ها را نگران کرده که در صورت هرگونه اقدامی، ایران نیز اقدام متقابل به ویژه در حوزه آفندی انجام خواهد داد. پهپادهای ایران توانایی هایی دارند که کمتر کشوری توانسته است به این فناوری ها دست یابد و همین به عنوان عاملی بازدارنده عمل خواهد کرد.

ارزیابی نهایی

آمریکایی ها در راستای رویکرد فشار حداکثری خود به دنبال اهرم هایی علیه ایران هستند که در مقاطعی موضوع هسته ای به عنوان اهرم فشار و در مقاطعی دیگر موضوعاتی همچون ادعای مداخله ایران در جنگ اوکراین استفاده شد و حتی موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به برخی کشورهای آمریکای لاتین را عنوانی چالشی مطرح می کنند.


اهرم سازی ها کاتالیزورهایی هستند که واشنگتن را در تحقق هدفش کمک می کنند و به همراهی برخی کشورهای دیگر همچون اروپایی ها با این روند منجر خواهد شد. آمریکایی ها همراه با اروپایی ها در این زمینه در یک راستا حرکت می کنند و منافع آنها در اتهام زنی به ایران در زمینه های مختلف حفظ می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده