وزیر بازرگانی آمریکا به چین می‌رود-راهبرد معاصر

وزیر بازرگانی آمریکا به چین می‌رود

وزیر بازرگانی آمریکا که در سفری چهار روزه به چین به سر می‌برد روز چهارشنبه همزمان با آخرین روز این سفر به دیدار جمعی از مدیران اجرایی زن چینی در شهر شانگهای می‌رود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 30
کد خبر: ۲۰۲۱۳۴

به گزارش راهبرد معاصر، «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه در آخرین روز از سفر چهار روزه خود به چین، با گروهی از مدیران ارشد زن چینی در کنفرانسی در شهر شانگهای دیدار و خطاب به آنها سخنرانی می کند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ریموندو بعد از «جنت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا که در ماه ژوئیه به چین سفر داشت، حالا تبدیل به دومین مقام ارشد زن در دولت «جو بایدن» که در سال جاری میلادی به این غول بزرگ آسیایی سفر می‌کند شده است.

 

وزیر بازرگانی آمریکا در ادامه تلاش های واشنگتن برای ترمیم روابطش با پکن، دومین اقتصاد بزرگ بزرگ جهان، بعد از تجربه سالها تنش در روابط دو کشور، روز یکشنبه هفته جاری وارد خاک چین شد.

 

او در سه روز گذشته با مقام‌های سیاسی و تجاری چین در این کشور دیدار کرده است.

 

ریموندو روز دوشنبه با «وانگ ونتائو»، وزیر بازرگانی چین دیدار داشت و در این دیدار به همتای چینی خود گفت، این برای دو کشور «عمیقا مهم» است که روابطی با ثبات را داشته باشند.

 

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت بازرگانی آمریکا منتشر کرد، ریموندو گفت: «ما یک تجارت به ارزش 700 میلیارد دلار با یکدیگر داریم و من با شما موافق هستم که وجود روابط اقتصادی باثبات بین دو کشور عمیقا مهم است.»

 

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «روابط ما پیچیده و چالش برانگیز است. البته ما بر سر برخی مسائل اختلاف نظرهایی داریم اما معتقدم می‌توانیم در صورت عملگرایی و داشتن رویکردی باز و مستقیم پیشرفت کنیم.»

 

سفر ریموندو به چین بعد از آن رخ می‌دهد که جو بایدن و شی جینپینگ، روسای جمهور آمریکا و چین، در نشستی در مجل اجلاس سران گروه 20 در سال گذشته میلادی در بالی اندونزی بر سر «تعمیق ارتباط» بین کشورهایشان بعد از تجربه سالها تنش بین دو کشور توافق کردند.

 

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جان کری، فرستاده مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کاخ سفید همگی در سال جاری میلادی در راستای پیشبرد تلاش واشنگتن برای بهبود روابط با پکن، به چین سفر داشته‌اند.

 

در سالهای اخیر مسائل مربوط به حوزه های تجارت و امنیت ملی و همچنین جنگ در اوکراین و مساله تایوان باعث تیرگی شدید روابط آمریکا و چین شده‌اند.

 

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بهانه نگرانی های مربوط به امنیت ملی تحریم‌هایی را علیه بخش صنعت و تجارت چین وضع و روند خصومت آمیزی که در دولت دونالد ترامپ در قبال چین در پیش گرفته شد را تشدید کرده است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده