ارتباط میان مصرف میوه و سبزیجات با مدت زمان خواب-راهبرد معاصر

ارتباط میان مصرف میوه و سبزیجات با مدت زمان خواب

یافته‌های پژوهش جدید پژوهشگران دانشگاه هلسینکی در فنلاند، ارتباط میان مصرف میوه و سبزیجات با مدت زمان خواب را تایید می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۲۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ سلامتی به رژیم غذایی سالم و ورزش و خواب کافی بستگی دارد و پژوهش‌ها ارتباطی واضح بین آنها نشان می‌دهد. تغذیه خوب، انرژی لازم برای ورزش را فراهم می‌کند و بسیاری مردم معتقدند که ورزش کافی باعث می‌شود آنها بتوانند به اندازه کافی بخوابند.

خواب به بدن ما این فرصت را می‌دهد که توان خود را بازیابی کند. قلب، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها، سلول‌ها، سیستم ایمنی، توانایی‌های شناختی و توانایی‌های حافظه‌سازی، برای عملکرد مطلوب به خواب منظم و سالم بستگی دارد؛ ضمن اینکه خواب برای ترمیم آسیب دی‌اِن‌اِی که در هنگام بیداری رخ می‌دهد، مهم است.

پژوهش‌های اخیر حاکی از این است که بی‌خوابی و کم‌خوابی در میان بزرگسالان به دلیل عواملی مانند استرس، مصرف فست‌فود‌ها و سبک زندگی کم‌تحرک، رایج‌تر شده است. همچنین کم‌خوابی به موضوعی نگران‌کننده برای سلامت عمومی تبدیل شده که با افزایش بیماری‌های قلبی‌عروقی و کاهش توانایی شناختی، مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مردم روزانه حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات مصرف کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بزرگسالان در بسیاری کشورها، حداقل میزان مصرف را رعایت نمی‌کنند. براساس پژوهش‌های جدید، فقط ۱۴ درصد از مردان و ۲۲ درصد از زنان فنلاندی کمترین میزان توصیه‌شده روزانه انواع توت‌ها، میوه‌ها و سبزیجات را مصرف می‌کنند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده