فرصت طلایی دولت چهاردهم برای تثبیت رشد اقتصادی-راهبرد معاصر
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرصت طلایی دولت چهاردهم برای تثبیت رشد اقتصادی

جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور منتخب از فضا و امکانات فراهم شده در دولت سیزدهم به درستی استفاده کند، قادر به حل مشکلات کشور خواهد بود، گفت: دولت چهاردهم به راحتی می‌تواند رشد اقتصادی مثبت پنج درصدی که در سه سال گذشته ایجاد شد، تثبیت کند و حتی افزایش دهد.
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 10
کد خبر: ۲۴۸۹۹۹

فرصت طلایی دولت چهاردهم برای تثبیت رشد اقتصادی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ناظران اقتصادی معتقدند، دولت چهاردهم درحالی تداوم امورات اجرایی کشور را از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرد که از تیم اقتصادی شهید آیت الله رئیسی کاهش رشد نقدینگی، کاهش نسبی تورم و رشد اقتصادی مثبت بر جای مانده و وضعیت کلان اقتصاد کشور طبق آمارهای رسمی، به ثبات نسبی نزدیک شده است.

دولت شهید آیت الله رئیسی با اصلاحات اقتصادی توانست بسیاری از شاخص ها مانند تورم را دچار تغییرات چشمگیری کند


جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره بسترهایی که دولت سیزدهم برای تسهیل کار اجرایی دولت چهاردهم در حدود سه سال گذشته ایجاد کرده است، به «راهبرد معاصر» گفت: به همت شهید آیت الله رئیسی و دولتمردان دولت سیزدهم در حدود سه سال گذشته برای توان افزایی و قدرت زایی هرچه بیشتر کشورمان در عرصه های منطقه ای و بین المللی تلاش شد و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر شرایط باثباتی در حوزه های اقتصادی و سیاسی دارد.

 


وی افزود: صادرات نزدیک به ۲ میلیون بشکه نفت، عضویت در پیمان‌های بزرگ منطقه ای مانند شانگهای، اوراسیا و بریکس، همکاری با کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و بلوک شرق، تنش زدایی در ارتباطات با کشورهای همسایه و حل معضلات پیشین در روابط خارجی با کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس را می توان ازجمله دستاوردهای سیاست خارجی و راهبردی دولت سیزدهم عنوان کرد.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت شهید آیت الله رئیسی با اصلاحات اقتصادی توانست بسیاری از شاخص ها مانند تورم را دچار تغییرات چشمگیری کند؛ چه اینکه شاخص تورم تولید کننده از ۱۰۳ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است.


قادری گفت: با همت تیم اقتصادی دولت سیزدهم تورم سالیانه بیش از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است و متغیرهای عمده‌ای مانند پایه پولی و رشد نقدینگی در مسیر کاهشی قرار گرفته اند. حجم نرخ رشد سرمایه‌گذاری که در دولت دوازدهم منفی بود، مثبت و زیرساخت‌ها و راهبردهای صحیحی برای رشد اقتصادی اندیشیده شده است.


وی تصریح کرد: در بخش های ترانزیتی و لجستیکی سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام شده است، زیرا کاهش تنش ها و حساسیت‌ زدایی با کشورهای منطقه‌ به توسعه روابط منجر می شود و به تبع آن باید زیرساخت های حمل و نقل فراهم شود. در دولت سیزدهم ارتباط ایران با کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طرز چشمگیری بهبود یافت. نگرانی نسبت به ناامنی در مرزها به شکل چشمگیری برطرف شده است؛ لذا تلاش های شبانه روزی دولت شهید آیت الله رئیسی ارمغان و دستاوردهای قابل توجهی برای دولت چهاردهم به یادگار گذاشته است.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگر پزشکیان از فضا و امکانات فراهم شده شده در دولت سیزدهم به درستی استفاده کند، کار دشواری در پیش ندارد و با سهولت قادر به حل مشکلات کشور خواهد بود؛ به نحوی که می تواند رشد اقتصادی مثبت و بالای پنج درصدی را که سه سال گذشته ایجاد شده است، تثبیت کند و حتی به هشت درصد برساند.

تلاش های شبانه روزی دولت شهید آیت الله رئیسی ارمغان و دستاوردهای قابل توجهی برای دولت چهاردهم به یادگار گذاشته است


وی افزود: رئیس جمهور منتخب در صورت تداوم سیاست های کلی دولت سیزدهم می تواند به سهولت سیاست‌های ابلاغ شده و برنامه‌های بالادستی را اجرا کند. اگر رئیس جمهور منتخب در مسیر شهید آیت الله رئیسی گام بردارد و رویکردی در راستای رفع تنش ها و اختلافات داخلی و خارجی داشته باشد، درگیر اختلافات داخلی و موضوعات حاشیه‌ای و فرعی نشود، موفق خواهد بود.

 


قادری گفت: رئیس جمهور منتخب باید خط قرمزی دور چهره‌های افراطی و جناحی بکشد و دولت را از ورطه چالش های جناحی که می تواند باعث تکرار تنش ها شود، برهاند. در صورت تحقق نیافتن چنین شرایطی مردم از وجود دولتی درگیر حاشیه ها زیان می بینند و اعتماد خود را به دولتمردان از دست می دهند. دولت نیز مسیر پرتنشی پیش رو خواهد داشت و زیان می بیند، زیرا پشتوانه مردمی را از دست خواهد داد.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت چهاردهم با الگوبرداری از پشتکار و جدیت شهید آیت الله رئیسی و تلاشی که برای رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه مردم کرد، باید کار را ادامه دهد؛ در غیر این صورت علاوه بر از دست دادن اعتماد و همراهی مردم، چالش هایی به وجود می آید که به زیان همگان می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار