«سند همکاری ایران و چین» پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

«سند همکاری ایران و چین» پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است

مدیر اندیشکده مطالعات جنگ واشنگتن در مصاحبه‌ای گفت که سند همکاری 25 ساله میان ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور به شمار می‌آید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 28
کد خبر: ۸۲۰۴۶

به گزارش راهبرد معاصر، «جک کیان» مدیر اندیشکده مطالعات جنگ در واشنگتن یکشنبه گفت که سند همکاری 25 ساله ایران و چین پیروزی بزرگی برای هر دو کشور به شمار می‌آید.

 

وی که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد،‌گفت: «چین منافع راهبردی زیادی در خاورمیانه دارد و پکن کاملا به نفت این منطقه وابسته بوده و بیش از 60 درصد از نیاز نفت چین از این منطقه می‌آید و همین موضوع دلیل علاقه آنها به این رابطه است و این توافق جریان نفت از ایران را برای آنها تضمین می‌کند».

 

مدیر این اندیشکده آمریکایی اضافه کرد: «پیامد این توافق برای آمریکا قطعا این خواهد بود که تاثیر تحریم‌ها بر ایران کاهش می‌یابد و انگیزه آنها برای آمدن به میز مذاکره و کار کردن بر روی توافق هسته‌ای بهتر و بهبود یافته کاهش می‌یابد».

 

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

 

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

 

پیش از بلومبرگ، نشریه «وال‌استریت ژورنال» نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال‌های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است./ فارس

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده