صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 04
کد خبر: ۱۰۰۸۲۴

دیدار تاریخی روسای سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه در بغداد

برخی رسانه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند که بغداد به زودی میزبان روسای سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه خواهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر، نشریه"ترکیه" با اشاره به تحولاتی که در روابط ترکیه و سوریه در جریان است، نوشت: بین هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) و رئیس علی مملوک سرویس امنیتی سوریه در بغداد دیداری تاریخی شکل خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است: منابع امنیتی عراقی نیز چنین خبری را تایید کرده است. این دیدار در آینده نزدیک انجام می‌گیرد و موضوعات مهمی در دستور کار است. اسماعیل حقی پکین رئیس اسبق اطلاعات ستاد کل ارتش ترکیه نیز در این خصوص گفته است که این دیدار می‌تواند آغاز روندی جدید (در روابط ترکیه و سوریه) باشد. اگر روند با هاکان فیدان و در سطح امنیتی پیش برود، در مراحل بعدی کانال‌های سیاسی و دیپلماتیک نیز مجدداً فعال خواهند شد و دوره جدیدی شروع می‌شود.

پکین در خصوص مهمترین محور‌های دیدار احتمالی مملوک و فیدان نیز گفت: پ ک ک و مهاجران از جمله مهمترین محور‌ها خواهند بود. مسائل ادلب و درعا نیز از دیگر محورهاست که مورد گفتگو قرار گیرد و نقشه راهی برای آن تنظیم شود.

وی یادآور شد: این روند برای عربستان سعودی، امارات و مصر نیز باید دنبال شود. تماس‌ها در قالب بغداد

علی مملوک و هاکان فیدان آخرین دیدار خود را در سال ۲۰۲۰ در مسکو داشتند و از آن پس دیداری انجام نگرفته است.

آغاز این دیدار‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر روند تحولات در سوریه داشته باشد.

ترکیه طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای بهبود روابط با کشور‌هایی نظیر مصر، عربستان، امارات و یونان داشته تا روابط سرد و بعضاً خصمانه با آن‌ها را بهبود دهد. دیدار‌های انجام گرفته بین مقامات مصر و امارات طی هفته‌های گذشته نیز در همین چارچوب است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: