صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۸۲۶

امیدواری اردوغان برای تسهیل خرید «اف-16» از آمریکا

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت، اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنای آمریکا را در دست بگیرند، تلاش ترکیه برای تکمیل خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» بسیار آسان‌تر خواهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «رویترز» ترکیه عضو ناتو ماه اکتبر درخواست خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای جنگده‌های موجود خود را درخواست کرد و مذاکرات فنی بین دو طرف ادامه دارد.

کنگره ایالات متحده باید هرگونه فروش نهایی را تایید کند و با توجه به روابط دیپلماتیک گاها تیره کو تردید در میان برخی قانونگذاران آمریکایی، مانعی برای آنکارا ایجاد می‌کند.

اردوغان در پروازی از ازبکستان به ترکیه به خبرنگاران گفت: «امید من این است که ماه آینده مملو از خبرهای خوب باشد و ما در مسیر بسیار مثبتی در مورد موضوع اف-۱۶ پیشرفت کنیم.»

وی افزود: «اگر جمهوری‌خواهان شمار کرسی‌های مورد نیاز خود را در سنا به دست آورند، اوضاع برای ما بسیار آسان‌تر خواهد شد.»

در حالی که خرید جنگنده اف-۱۶ در هر دو حزب آمریکا منتقدان و حامیان دارد، «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که منتقد سوابق حقوق بشری ترکیه است، می‌تواند مانعی برای خرید این جنگنده‌ها باشد.

سی و پنج قانونگذار آمریکایی اخیرا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار متوقف شدن فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک » و کیت‌های به‌روزرسان آن‌ها به ترکیه شدند.

امضاکنندگان این نامه در نامه به بایدن، نگرانی عمیق از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را ابراز داشتند. در بخشی از این نامه قانونگذاران دو حزب عمده کنگره به بایدن آمده است: «نیروهای تحت حمایت ترکیه و آنکارا از تسلیحات و قطعات ساخت آمریکا برای ارتکاب جنایات جنگی از جمله بمباران هدفمند اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان ها و مدارس در عراق، سوریه و قره باغ کوهستانی استفاده کرده اند. آنها همچنین بارها برای نقض قلمرو حاکمیت متحدان و شرکای ناتو مانند یونان و قبرس استفاده شده اند.»

ترکیه در تقابل با یونان به شدت در پی تجهیز نیروی هوایی خود است. یونان نیز در پی خرید «اف-۳۵ » از آمریکاست./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: