صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 02
کد خبر: ۲۶۶۳۷

هند خطاب به آمریکا: استفاده از چابهار برای مان ضرورت دارد

وزیر اقتصاد هند در پیامی خطاب به استیو منوچین اظهار داشت که هند متعهد به توسعه افغانستان است و در این مسیر بهره گیری از بندر چابهار برای این اقدام یک ضرورت اساسی است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی رغم وضع تحریم های شکننده ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران، بندر چابهار همچنان از شمول تحریم ها معاف مانده است. علت این امر را نیز فشار هند بر آمریکا و نیاز مبرم واشنگتن جهت کاهش وابستگی کابل به اسلام آباد می توان جستجو نمود.

 

در همین راستا نشریه "اکونومیک تایمز" روز جمعه نوشت: "نیرمالا سیتارمان "پس از دیدار با استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفت که ما موضع هند در مقابل تحریم های ایران را به آمریکا توضیح دادیم. به خصوص بر نیاز هند به ادامه تجارت با افغانستان از طریق بندر چابهار تاکید کردیم.وی ادامه داد :همچنین به دلایل راهبردی و سایر دلایل ما نیاز داریم که به استفاده خود از بندر چابهار ادامه دهیم.

 

وزیر اقتصاد هند در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتظار هند از آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم های ایران گفت: ما نیاز هند به ادامه ارتباط با بندر چابهار برای تجارت با افغانستان را توضیح داده ایم.

 

وی گفت که هند متعهد به توسعه افغانستان است. در زمانی که پاکستان با استفاده از خاک خود برای تجارت میان هند و افغانستان مخالفت می کند، ادامه استفاده از بندر چابهار برای هند ضرورت دارد.

 

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا از ۲۵ اکتبر( سوم ابان ) در حال انجام سفر منطقه ای بوده است و تاکنون به کشورهایی چون عربستان سعودی، سرزمین های اشغالی، امارات، قطر و هند سفر کرده است.

 

استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در سخنانی که نشان دهنده عدم تمایل واشنگتن به اعطای معافیت به هند است اعلام کرد: ما در حال همکاری با متحدان خود برای اطمینان از عرضه کافی نفت در بازارهای جهانی و جبران تحریم های ایران هستیم. ما در مورد این مساله که هند بشدت به انرژی احتیاج دارد حساس هستیم. آمریکا در حال همکاری با هند در زمینه دریافت گاز مایع است.

 

بندر چابهار ایران برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است.

 

هند با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و چین تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود در افغانستان محصور در خشکی را گسترش دهد.

 

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ( آذر 1396 ) با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

 

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند.

 

دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

 

هند و آلمان بر حمایت کامل از برجام تاکید کردند

نارندرا مودی نخست وزیر هند و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز جمعه در بیانیه ای مشترک بر حمایت کامل از برجام تاکید کردند.

 

تارنمای "اردو پوینت" روز جمعه نوشت: در بیانیه مشترک هند و آلمان آمده است: مسائل مربوط به برجام باید به صورت صلح آمیز و از طریق مذاکره سیاسی حل شود.

 

هند و آلمان همچنین در بیانیه خود با بیان این که ایران به توافق هسته ای پایبند باشد، افزودند:مسائل مهم مربوط به برجام باید به صورت صلح آمیز و از طریق مذاکره و اقدامات اعتماد سازی و همچنین تلاش برای کاهش تنش های موجود حل و فصل شوند.

 

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیشب در سفری دو روزه وارد دهلی نو شد. وی امروز با نارندرا مودی نخست وزیر و رام نات کویند رییس جمهوری هند دیدار و گفت و گو کرد.

 

آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به رغم تلاش سه کشور اروپایی طرف برجام از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع شده به واسطه آن را علیه ملت ایران بازگرداند.

 

فرانسه که پیش از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام نیز از توافقی الحاقی سخن می‌گفت، در بیش از یک سال گذشته تلاش کرده تهران و واشنگتن را مجاب به مذاکرات درباره مسائل منطقه‌ای فراتر از برجام کند.

 

ایران که همواره برحفظ برجام و غیرقابل مذاکره‌بودن آن بوده تاکید کرده، یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق نیز پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد.

 

اما در نهایت پس از مشاهده بی‌عملی اروپایی‌ها به تعهدات خود برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، از اردیبهشت ماه تهران گام‌هایی را در جهت کاهش پایبندی خود به این توافق در راستای اجرای مفاد آن آغاز کرد.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

 

ظریف با تشریح پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و فرصت دادن به اروپا برای عمل به تعهدات خود برای جبران این خروج اظهار داشت: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این‌رو، صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند ۲۶ و ۳۶ آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف ها، سایر اقدامات لازم در گام‌های بعدی نیز محقق خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: