صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۶۱۲

زمزمه‌های خیانت رئیس جمهور

گفته‌های قیس خزعلی در رابطه با دست داشتن یکی از روسای سه‌گانه عراق در پروژه اعتراضات این کشور و بیانیه کاخ سفید خطاب به حکومت عراق در رابطه با عملی کردن وعده‌های رئیس‌جمهور برهم صالح، حدس و گمان‌هایی در رابطه با دست داشتن او در نا آرامی های اخیر برانگیخته است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیس خزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق، در قسمتی از مصاحبه اش ضمن تاکید بر این که اغتشاشات عراق، برنامه ای از پیش تعیین شده بوده که برخی مسئولین داخلی در جریانش بودند و گاه با آن همراهی می کردند، به صراحت گفت: «یکی از روسای سه گانه در پروژه اعتراضات اخیر دست داشته است». در آن وقت ذهن اکثر تحلیلگران به سوی محمد الحلبوسی رفت. حلبوسی گرچه عضو فراکسیون بنا بود اما بر خلاف عادل عبدالمهدی و برهم صالح که چندین بار سفرشان به واشنگتن لغو شده بود، پایش به کاخ سفید رسیده بود. او از بیت سنی بود و احتمال ضدیتش با نخست وزیر بیش از برهم صالحی بود که کرد است. بیت کردی کم و بیش از عادل عبدالمهدی رضایت داشت.

 

اما مصطفی کامل، تحلیلگر رسانه ای عراقی که روابط نزدیکی با صالح دارد و طی سال گذشته چندین بار به امارات سفر کرده، در یکی از گروه های واتساپ که من هم عضوش هستم، نوشت: «قیس خزعلی برهم صالح را متهم به توطئه آفرینی و برنامه ریزی برای اعتراضات کرد». در آن وقت من از او پرسیدم از کجا به این نتیجه رسیده منظور خزعلی از "یکی از روسای سه گانه"، برهم صالح بوده. حتی تاکید کردم بیشتر می خورد که منظورش حلبوسی باشد. اما مصطفی کامل جوابی نداد.

 

این ماجرا چند روز مسکوت ماند تا این که روزنامه الاخبار لبنان، همان روزنامه ای که پیش از هر منبع خبری دیگری از جلسه قاسم سلیمانی با مقتدی صدر و رضایت مقتدی به ابقای عادل عبدالمهدی خبر داده بود، طی مقاله ای در رابطه با نا آرامی های عراق نوشت: «برهم صالح از ابتدای اکتبر سال جاری طرحی در سر داشت که با اعتراضات و انتخابات زودهنگام و کشاندن صدر به سوی خود، به اهداف مدنظرش برسد». البته این بخش از گزارش طولانی الاخبار در بمباران خبری پیرامون عراق گم شد ولی اهمیت آن کم نبود.

 

دو روز بعد در جلسه امنیتی با حضور بلندپایه ترین مقامات کشوری عراق، خبری از رئیس جمهور نبود. این در حالیست که در این جلسه نخست وزیر، رئیس پارلمان، ابومهدی المهندس، فرمانده ستاد کل ارتش، وزیر دفاع و وزیر کشور حاضر بودند. چند روز پس از این هم علی الصجری نماینده پارلمان عراق در اظهاراتی مشابه دبیر کل عصائب گفت: «یکی از روسا در عراق برای اسرائیل کار می کند و قصد دارد کشوری پلیسی تشکیل دهد و یک رژیم بعثی جدید در عراق برسر کار آورد».

 

اکنون کاخ سفید، در اولین واکنش رسمی به اغتشاشات عراق، ضمن تاکید بر لزوم توقف خشونت علیه معترضان از سوی حکومت، صراحتا از برهم صالح اسم آورده و خواستار عمل به وعده های او شد. در واقع ترامپ از عادل عبدالمهدی خواسته برنامه برهم صالح را اجرا کند.

 

البته این ها همگی شواهد و قرائنی است که هنوز نمی تواند ما را به نتیجه گیری قطعی برساند اما در هر حال گمانه زنی در رابطه با خیانت برهم صالح را شدت می بخشد. برهم صالح رئیس جمهوری است که نقش فعالی در جایگاه سمبلیک خود ایفا نموده و در اعتراضات اخیر هم به شکلی اقدام کرده که گویی خود طرف حساب نیست بلکه یک میانجی صلح طلب است. نباید فراموش کرد برهم صالح در رفراندوم جدایی اقلیم شرکت کرده و رای آری انداخته بود و مدعی شد «برای خون شهدا» این رای را داده است. اکنون در این اوضاع صالح به اقلیم هم سفر کرده و ضمن جلسه مشترک با مسرور و نچیروان بارزانی و رئیس پارلمان اقلیم، گمانه زنی برای امتیازگیری بیشتر از بغداد را جدی کرده. به هر حال هنوز مشخص نیست که حتی اگر رئیس جمهور عراق مصداق "یکی از روسای سه گانه" خزعلی هست، انگیزه اش چیست اما قطعا این نه یک اقدام خودسرانه بلکه یک همراهی فرصت طلبانه است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: