صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۱۹
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 18
کد خبر: ۴۶۶۳۷

چرا چین خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است؟

دونالد ترامپ در اظهارات خود بر این تاکید دارد که چین خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هست. اما در واقعیت مقامات پکن خواهان این هستند تا دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا باشد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پرزیدنت دونالد ترامپ در اظهارات خود بر این تاکید دارد که چین خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هست. اما در واقعیت مقامات پکن خواهان این هستند تا دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا باشد. در مصاحبه با 9 مقام فعلی و سابق چین، به این نتیجه رسیدیم که با وجود این که در طی چهار سال گذشته از عدم موازنه تجاری تا مسئله کووید19، دونالد ترامپ، پکن را مقصر همه چیز می دانست، اما باز هم مقامات چین خواهان این هستند تا بار دیگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود. دلیل و علت اصلی علاقه مقامات چین برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده به تاثیر رویکرد های ترامپ بر تضعیف شبکه اتحادسازی پسا جنگ آمریکا برمی گردد.

 

جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق به عنوان یک دموکرات سنتی شناخته می شود – کسی که به دنبال تقویت روابط چندجانبه آمریکا با متحدان بین المللی و کاهش تنش های تجاری می باشد. « ژو شیائو مینگ» مذاکره کننده تجاری سابق چین و معاون سابق نماینده چین در ژنو اظهار داشت: « اگر جو بایدن انتخاب شود؛ من فکر می کنم این برای چین خطرناک تر خواهد بود زیرا که او برای هدف قرار دادن چین راحت تر با متحدین همکاری خواهد کرد. در حالی که ائتلاف سازی آمریکا با متحدینش در دوران ترامپ تضعیف شده است.»

 

چهار مقام فعلی دولت چین با چنین عقیده ای موافق بودند و تصریح کردند: دولت چین عقیده دارد که پیروزی دونالد ترامپ می تواند به پکن کمک کند تا بزرگترین دارایی واشنگتن برای نظارت و مقابله با نفوذ گسترده چین را تضعیف ببخشد. مقامات سابق چین برای مقابله با تلاش های انزواگرایانه آمریکا بر ضرورت سرعت بخشیدن به تلاش ها برای « توسعه صنایع بومی با تکنولوژی پیشرفته» ، «توسعه و گسترش در بازارهای در حال توسعه» و «جستجوی فرصت برای همکاری با کشورهای اروپایی و آسیایی» تاکید می کنند.

 

« ژو شیائو مینگ» گفت: « من فکر نمی کنم که انتخابات روابط بین دو کشور را به شکل بنیادین تغییر دهد. برنامه اصلی آمریکا چه ترامپ پیروز شود چه جوبایدن، این است که ایالات متحده باید چین را مهار کند. واشنگتن در آینده در قبال چین سیاست های تهاجمی تر و سخت گیرانه تری اتخاذ خواهد کرد و این اوضاع را بدتر می کند».

 

اگر چه جمهوری خواهان به صورت سنتی بر روابط اقتصادی با چین تاکید می کنند، اما دردوران ریاست جمهوری ترامپ، حزب جمهوری خواه در یک مسیر تقابل جویانه و تهاجمی تر قدم گذاشته و تقریبا هر عرصه ای از روابط از ادعای سرزمینی چین در دریای جنوبی چین تا تجارت، بهداشت عمومی، حقوق بشر و تکنولوژی را به چالش کشیده است. دموکرات ها تا حد زیادی از این اقدامات حمایت و پشتیبانی کرده و به تصویب قانونی برای حمایت از معترضین هنگ کنگ و کمک های بیشتر به ارتش تایوان حمایت کرده اند.

 

حتی جوبایدن که همواره بر استراتژی « تعامل » با چین حمایت می کرد، یک لحن سخت گیرانه تر و تهاجمی در قبال چین اتخاذ کرده است. در طی ماه های گذشته جو بایدن ، « شی جی پنگ» رئیس جمهور چین را « اراذل و اوباش » توصیف کرد و « شجاعت فوق العاده» معترضین دموکراسی در هنگ کنگ را ستود و چین را به اقدامات تجاری « غارتگرانه» متهم کرده است. وی بازداشت گسترده مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ را « بی رحمانه » توصیف کرد.

 

اگر چه مقامات چینی همچنان از انتقاد مستقیم از ترامپ خودداری می کنند اما به سانسورچی های اینترنتی اجازه دادند تا انتقادات ناسیونالیستی بیشتری از ایالات متحده به صورت آنلاین پخش شود. یک دیپلمات خارجی گفت: « وزارت امور خارجه چین نسبت به مقامات آمریکا « ستیزه جو» و « خشمگین» هستند.

 

ترامپ علی رغم تحسین اولیه از « شی جی پیگ» رئیس جمهور چین در مقابله با کروناویروس؛ به دنبال این است تا با سرمایه گذاری بر مقابله با چین، اعتبار و پرستیژ خود را تقویت کند. در ماه آوریل، وی در مصاحبه با رویترز گفت: « چین هر کاری را انجام خواهد داد تا من در رقابت انتخاباتی شکست بخورم». وی بدون ادله و شواهد کافی بر این تاکید کرد که واکنش پکن به کروناویروس بیشتر تمایل این کشور برای شکست دادن من در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر می باشد.

 

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: « چین هرگز درصدد مداخله در امور داخلی کشور دیگر نیست.» علاوه بر این نشانه ی احتمالی مبنی بر این که طرفین به دنبال مدیریت اختلافات در سال انتخابات می باشد وجود دارد. بر اساس گفته دو نفر آشنا به برنامه های دولت که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در هفته جاری با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در هاوایی دیدار و گفتگو کرد.

 

یکی از مقامات چین اظهار داشت: « نتیجه انتخابات اهمیتی ندارد زیرا روابط به هیچ وجه بهبود نخواهد یافت. امید ما بیشتر این است که اوضاع از این هم بدتر نشود». برخی از مقامات در پکن علنا با اشاره به پرونده کروناویروس، اعتراض به تبعیض پلیس و گمانه زنی در مورد این که انتخابات ممکن است به هرج و مرج ختم شود از تاثیرات طولانی مدت ترامپ بر ثبات آمریکا تاکید می کنند.

 

سیاست « آمریکای اول» دولت ترامپ اختلافات مشابه ای را با متحدان سنتی آمریکا ایجاد کرده است زیرا در کنار تحمیل تعرفه های مالی بر شرکای تجاری اصلی، وی به فشار بر متحدان برای پرداخت هزینه های دفاع جمعی، خروج از توافق نامه های چندجانبه و حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اقدام کرده است. مقامات چینی بر این تاکید دارند که اگر یک دموکرات در آمریکا به قدرت برسد، به دلیل همکاری با متحدان در ایجاد یک جبهه واحد علیه چین بسیار قوی تر می باشد.

 

اگر چه امکان دارد که ریاست جمهوری بایدن برای پکن دشواتر باشد اما دو مقام فعلی چین تصریح کردند: « در صورت قدرت یابی جو بایدن او فرصت های جدیدتری را در عرصه های همکاری بیشتر مانند بازگشت آمریکا به توافق نامه آب و هوایی پاریس ارائه می کند. وانگ گفت: « جو بایدن از موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، اصلاح سازمان تجارت جهانی و همکاری ترانس پاسیفیک حمایت می کند و این ها عرصه هایی هستند ما می توانیم با آن ها همکاری کنیم. ژو نماینده سابق چین در ژنو گفت: « امروزه اهداف آمریکا برای مردم چین روشن شده است. اما ما هنوز به تاریکی ترین زمان روابط نرسیده ایم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: