صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 06
کد خبر: ۴۹۲۲۵
امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد

همراهی با نژادپرستان؛ عامل شکست احتمالی ترامپ در انتخابات 2020

امیرعلی ابوالفتح: اگر آقای ترامپ بخواهد در انتخابات پیروز باشد بدون دامن زدن به جو ملی گرایی افراطی و ترساندن مردم از کشوری بی ثبات و در حال هرج و مرج که همه چیز در حال از دست رفتن است موفق نخواهد شد. آقای ترامپ می داند که اگر بخواهد نقش سنتی یک رهبر و ریس جمهور را بازی کند و بخواهد با جریان ضد نژادپرست همراهی کند و به طرف آرامش بدهد شانس خود را برای پیروزی در انتخابات از دست می دهد و احتمالا یک رییس جمهور یک دوره ای خواهد بود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل آمریکا درباره نقش دونالد ترامپ در تظاهرات نژادپرستی گفت: آقای ترامپ آگاهانه و براساس برنامه روز به روز موج ترس را به جامعه پمپاژ می کند و عنوان می کند اگر مردم دیر بجنبند از ایالت متحده کشوری می ماند که آمریکا آن را به سرنوشت ونزوئلا تشبیه می کند. بنابراین این کارها در راستای افزایش شانس او در انتخابات است و به نظر می رسد تا حدودی موثر واقع شده است.

 

*با توجه به اینکه نزدیک به چهل روز از اعتراضات بر علیه نژادپرستی می گذرد وضعیت سیاسی آمریکا را چقدر به نفع ترامپ ارزیابی می کنید؟

به نظر من، او برای پیروزی در انتخابات سیاست درستی در پیش گرفته و بنزین روی آتش منازعات نژادی می ریزد. از این منظر که اگر آقای ترامپ قصد داشته باشد رییس جمهور آمریکا باشد باید بخش رهبری و آرامش بخش و موازنه کننده را عهده دار شود. اگر آقای ترامپ بخواهد در انتخابات پیروز باشد بدون دامن زدن به جو ملی گرایی افراطی و ترساندن مردم از کشوری بی ثبات و در حال هرج و مرج که همه چیز در حال از دست رفتن است موفق نخواهد شد. آقای ترامپ می داند که اگر بخواهد نقش سنتی یک رهبر و ریس جمهور را بازی کند و بخواهد با جریان ضد نژادپرست همراهی کند و به طرف آرامش بدهد شانس خود را برای پیروزی در انتخابات از دست می دهد و احتمالا یک رییس جمهور یک دوره ای خواهد بود ولی چون آقای ترامپ به قول جان بولتون هر کاری که می کند با هدف پیروزی در انتخابات است دائما در حال ترساندن جامعه از افرادی است که به قول او آشوبگر و اخلالگر و اراذل و اوباش و تروریست و کمونیست هستند که آمده اند تا دین و دنیای آمریکا را از بین ببرند و می خواهند تاریخ آمریکا را نابود کنند و با مجسمه ها سر جنگ دارند و قصد دارند مالکیت خصوصی و مالکیت اسلحه را از بین ببرند. او با تاکید بر این نکته که او تنها کسی است که با این بی ثباتی و هرج و مرج مقابله می کند پایگاه رای خود را افزایش خواهد داد. باید در نظر بگیریم وقتی جامعه وارد فازی از خشونت می شود که عده ای به هر دلیلی به حق و یا به ناحق اعتراضات مدنی خود را به غارت کردن مغازه ها و آتش زدن بانک ها و تخریب آثار باستانی و هنرها و آتش زدن پرچم ملی تبدیل می کنند حتی گروهی از دموکرات ها نیز با سیاست مشت آهنین دولت برای برقراری نظم همدلی خواهند کرد. از این جهت است که آقای ترامپ آگاهانه و براساس برنامه روز به روز موج ترس را به جامعه پمپاژ می کند و عنوان می کند اگر مردم دیر بجنبند از ایالت متحده کشوری می ماند که آمریکا آن را به سرنوشت ونزوئلا تشبیه می کند. بنابراین این کارها در راستای افزایش شانس او در انتخابات است و به نظر می رسد تا حدودی موثر واقع شده است.

 

* کرونا و بیکاری بر رای آوری ترامپ چه تأثیری خواهد داشت؟

ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که ترامپ در انتخابات 2020 رای می آورد یا نه . شانس ترامپ به نسبت پنج شش ماه پیش کاهش پیدا کرده است. ما در مورد جامعه ای صحبت می کنیم که نژاد پرستی به شکل بسیار گسترده و عمیقی در جریان بود. این جامعه پذیرای فرهنگ نژادپرستی است و حتی دولت تلاش می کند با این فرهنگ مقابله کند اما جامعه و بدنه اجتماعی و شهروندان با آن مقابله می کنند. بنابراین باید توجه کنیم نگاه منفی شهروندان ایران به نژادپرستی چیزی نیست که در آمریکا وجود داشته باشد در این کشور حتی برخی به نژادپرستی افتخار می کنند. بنابراین اگر فرض کنیم فضایی ضد نژادپرستی در آمریکا به راه می افتد و مردم به صف می شوند و بر علیه نژادپرستی قیام می کنند خیر این اتفاق نمی افتد. مساله دوم، این است که افزایش بیکاری در آمریکا لطمه سنگینی به ترامپ زده است ولی ما باید این را در نظر بگیریم که ترامپ در زور آزمایی بین نان و جان طرف نان را گرفته است و به تنهایی ایستاد و گفت اقتصاد باید حرکت کند. مردم آمریکا نیز مثل اکثر مردم دنیا بین نان و جان مساله نان را انتخاب می کنند. اگر چه آمار بیماری بالا رفته و میزان مرگ و میر بالا است ولی مردم آمریکا می دانند که با برقرار شدن قرنطینه مشاغل خود را از دست می دهند و خانه و زندگی و ماشین و تمام داشته های خود را از دست خواهند داد و با کوهی از بدهی روبرو می شوند و همه سر از زندان در می آورند. بنابراین اتفاقا طرف پیروز این منازعه کسی است که چرخ اقتصاد را به راه بیندازد. حتی اگر آمار بیماری بالا برود. چون مردم آمریکا ترجیح می دهند کسب و کار خود را تحت هر شرایطی داشته باشند. بنابراین آقای ترامپ خود را ناجی نظم و اقتصاد معرفی کرده است و از این جهت حتی امکان دارد برخی از دموکرات ها و رای دهندگان بلند مدت از سیاست دولت برای اینکه در برابر خواسته گروهی که اولویت آنها جان بود ایستادگی کرد و چرخ های اقتصاد را متوقف نکرد پشتیبانی کنند.

 

* رویارویی بایدن و ترامپ در این انتخابات چگونه ارزیابی می شود؟

آقای بایدن مشکلاتی دارد از جمله سن بالا و احتیاط بیش از اندازه در برگزاری کمپ انتخاباتی به دلیل کرونا و به نظر میرسد میتینگی ندارد و در جمعیت حاضر نمی شود و حتی کنفرانس ها نیمه آنلاین خواهد بود. در کمپین دموکرات ها یخ زدگی و نخوت دیده می شود و بر خلاف کمپین های ترامپ شور و هیجانی وجود ندارد این به بایدن ضربه می زند چون شرکت در انتخابات آمریکا به نمایش قدرت و رفتن روی صحنه و تجمع نیاز دارد . حزب دموکراتب رای سلامت شهروندان احتیاط می کند ولی آقای ترامپ برای پیروزی در انتخابات حرکت کرده است و حتی اگر آمار مبتلایان بالا برود ترامپ قصد ندارد میتینگ های خود را قطع کند. ضمن اینکه شخصیت بایدن تهاجمی و شوآفی نیست. فقط یک دست چپی می تواند ترامپ را شکست بدهد کسی با شخصیتی مشابه خود ترامپ با شعار های دست چپی و شاید سندرز در مقابل ترامپ موفق تر می بود. چون شخصیتی دست به عصا مثل بایدن برای مقابله با ترامپ جواب نمی دهد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: