صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 22
کد خبر: ۷۸۴۷۸
ارزش دارایی سهام عدالت امروز

ارزش امروز سهام عدالت دوشنبه 4 اسفند 99 / ارزش سهام عدالت یک میلیونی به روز + ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی امروز چقدر است؟

ارزش امروز سهام عدالت در چهارمین روز معاملاتی اسفند ماه در سامانه استعلام سهام عدالت اعلام شد. ارزش سهام عدالت یک میلیونی و ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی امروز نسبت به روز گذشته 0.1 درصد افزایش پیدا کرد. ارزش دارایی سهام عدالت امروز را در بسته خبری بررسی ارزش سهام عدالت امروز راهبرد معاصر بخوانید.

به گزارش راهبرد معاصر آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال 99 انجام شد و مردم به دو روش مستقیم و غیرمستقیم توانستند مدیریت سهام عدالت خود را معین کنند. ارزش دارایی سهام عدالت به صورت روزانه تعیین می شود و ارزش سهام عدالت با وضعیت بورس رابطه مستقیم دارد. ارزش امروز سهام عدالت دوشنبه 4 اسفند 99 در چهارمین روز معاملاتی اسفند ماه در سامانه استعلام سهام عدالت اعلام شد. ارزش سهام عدالت یک میلیونی و ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی امروز نسبت به روز گذشته 0.1 درصد افزایش پیدا کرد.

 

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۱ هزار و ۹۷۴ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۱ درصد معادل ۱۴ هزار و ۴۳۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۱۸۴ تومان رسیده است.

 

سبد سهام عدالت در جریان معاملات امروز بازار سهام افت کرد اما به دلیل دامنه نوسان نامتقارن و ریزش جزئی شاخص کل و نمادهای شاخص‌ساز روند نزولی سهام عدالت کند شده است. ارزش سهام عدالت با احتساب افزایش سرمایه نمادهایی چون فملی، شتران و شپنا و غیره محاسبه می‌شود و اگر این افزایش سرمایه در ارزش سبد سهام عدالت لحاظ نشود ارزش این سبد حدود ۹ میلیون تومان است.

 

این موضوع درحالیست که فروش سبد سهام عدالت در بازار سهام حدود ۴ ماه است که متوقف شده و سهامداران عدالت هیچ کاری جز مشاهده صورتحساب سهامشان نمی‌توانند انجام دهند. ارزش سبد سهام عدالت قبل از اصلاح بازار سهام حدود ۲۱ میلیون تومان بوده و حالا بعد از ۶ ماه ارزش سهام عدالت نصف شده و کارشناسان عقیده دارند در کوتاه ‌مدت به سقف قبلی خود باز نمی‌گردد.

 

در سومین روز معاملاتی هفته مورخ ۴ اسفند، ارزش این سبد سهام ۰.۱ درصد معادل ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد.بازار سرمایه امروز هم مانند روز‌های گذشته قرمزپوش بود و شاخص کل بورس و فرابورس به حرکت نزولی خود ادامه دادند. شاخص کل بورس امروز با ۸۱۱۳ واحد کاهش، در رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۰۷۵ واحد نزول، تا رقم ۴۳۶ هزار و ۹۶ واحد کاهش یافت.

«فولاد»، «شستا» و «فارس» نماد‌هایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند و «فملی»، «امید» و «پارسان» نماد‌هایی با اثر مثبت بر شاخص بورس بودند. «فملی»، «فولاد»، «سیتا» سه نماد پرتراکنش بورس امروز بودند. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۱ هزار و ۹۷۴ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۱ درصد معادل ۱۴ هزار و ۴۳۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۱۸۴ تومان رسیده است.

 

تغییر میزان سود سالیانه سهام عدالت

سعید توتونچی با اشاره به فرآیند آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: مطابق با ابلاغیه مقام معظم رهبری در نهم اردیبهشت ماه سال جاری و متعاقب درخواست رئیس‌جمهور، آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت و دولت این فرآیند را به وزارت اقتصاد واگذار کرد.

 

وی با بیان اینکه تعداد مشمولان سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر است، گفت: در زمان آزادسازی انتخاب نحوه مدیریت سهام به مردم واگذار شد و مردم می‌توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

 

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد ادامه داد: بر این اساس ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس این ۳۰ میلیون نفر سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند. تعداد این شرکت‌ها با توجه به تفکیک تهران و البرز از یکدیگر، ۳۱ شرکت است.

 

توتونچی با تاکید بر اینکه نخستین گام شرکت‌های مذکور ثبت افزایش سرمایه و طی کردن فرآیند پنج‌گانه برای ورود به بازار سرمایه بود، اظهار کرد: تا کنون بورسی شدن ۲۸ شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت‌های باقی‌مانده نیز در حال نهایی شدن است.

 

لزوم سجامی شدن سهام عدالتی ها

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در سامانه سجام گفت: تاکنون از ۳۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند، ۵۶ درصد در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.

 

مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد در مورد چرایی اهمیت سجامی شدن سهام عدالتی‌ها توضیح داد: مشمولان با ثبت‌نام در سامانه سجام، شناسنامه دار می‌شوند و می‌توانند با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارتباطی دو طرفه برقرار کنند. همچنین از طریق سامانه سجام می‌توانند اعمال رای کنند و سود خود را دریافت کنند.

 

وضعیت سود سالانه سهام عدالت

توتونچی در ادامه در مورد وضعیت سود سالانه سهام عدالت نیز توضیح داد: از آنجایی که مدیریت سهام عدالت در روش غیرمستقیم در اختیار شرکت‌های استانی قرار می‌گیرد، میزان سود سالانه مشمولان متناسب با عملکرد اعضای هیات مدیره خواهد بود. به همین دلیل انتخاب اعضای هیات مدیره بسیار مهم است.

 

چرا مبلغ سهام عدالت روی کاغذ با سامانه متفاوت است؟

برخی از سهامداران معترض هستند که چرا مبلغ روی برگه‌های سهام عدالت با مبلغ درج شده در سامانه متفاوت است.
طبق گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف سهام یک میلیون تومانی داده شد و مابقی سهامداران باید ۵۰ درصد دیگر سهام را طی سال‌های اخیر خریداری می‌کردند.
بنابراین کسانی که هیچ گونه پولی برای خرید سهام عدالت نداده‌اند سهام کمتری دارند.

 

چرا برخی سهام عدالت ندارند؟

سهام عدالت با الویت قرار دادن افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی آغاز شد اما در نهایت گروه‌های زیادی از اقشار جامعه مشمول دریافت آن شدند.

براساس آمارها در سال ۱۳۸۵ که طرح سهام عدالت کلید خورد جمعیت کشور حدود ۷۰ میلیون نفر بود که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شناخته شدند.بنابراین در حال حاضر با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور، بیش از ۳۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

 

آیا امکان ثبت نام مجدد وجود دارد؟

طبق اظهارنظر رئیس و معاون سازمان خصوصی‌سازی پرونده سهام عدالت بسته شده و امکان ثبت نام مجدد وجود ندارد. همچنین دولت دیگر سهمی در سهام عدالت ندارد که آن را بین مردم تقسیم کند. حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص گفت: برای دادن فرصت ثبت نام مجدد، ابتدا باید قانونی برای آن تصویب شود.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: