به گزارش راهبرد معاصر، هفتم مهر به نام روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده است و این در حالیست که بنا بر اظهارات بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل و شهری وضعیت حمل و نقل نه تنها تهران مناسب نیست بلکه در سایر شهرهای کشور از این مشکل رنج میبرند.
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به هفتم اردیبهشتماه روز ایمنی حمل و نقل گفت: متأسفانه ما در کشور و شهرهایمان حمل و نقل ایمن نداریم و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا به نقطه مطلوبی برسیم همچنین جادههای ما از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
همچنین بر اساس طرح جامع شهر تهران در چشم انداز 1404 باید 11 هزار دستگاه اتوبوس و سال 1401 حدود 9 هزار دستگاه داشته باشد که متاسفانه هم اکنون حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال است.
در همین ارتباط نیز مدیریت شهری اعتبارات خود را در حوزه حمل و نقل در سال جاری نسبت به سال گذشته 103 درصد افزایش داده است و بنا بر تاکید شورا و شهرداری تهران قرار است امسال کار جهادی در حوزه حمل و نقل در پایتخت انجام شود تا بخشی از مشکلات شهر کاهش پیدا کند.
محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با افزایش اعتبارات حوزه حمل و نقل در سال جاری با بیان اینکه 34 هزار میلیارد تومان از بودجه حدود 75 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به حمل و نقل اختصاص دارد، گفت: در تبصره بیستم نیز 10 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی پیشبینی شده است.
به گزارش تسنیم، وضعیت حمل و نقل در تهران در حالی این روزها شرایط نامناسبتری پیدا کرده است که نباید از عملکرد نامطلوب مدیریت دور گذشته شهری گذشت، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره با اشاره به کمکاری و از بین رفتن تعداد اتوبوسهای پایتخت در دوره قبل مدیریت شهری اصلاحطلبان گفت: تعداد اتوبوسها در پایان دوره چهارم، 5000 دستگاه بود که شورای شهر در دوره اصلاحطلبان این تعداد را به 1800 دستگاه رساند.
اگر چه مدیریت شهری فعلی تلاشهای را برای افزایش تعداد اتوبوسها و... در سطح شهر تهران انجام داده است و قراردادهای را با سازندگان اتوبوسهای داخلی به امضاء رسانده است اما همچنان مشکلات پابرجاست.
این در حالیست که برای شهر تهران، فعالیت 80 هزار تاکسی به ثبت رسیده است اما بنا بر اعلام مسئولان شهری از این تعداد فقط 40 هزار تاکسی در سطح شهر تردد دارند که از این تعداد نیز بخشی به دلیل فرسودگی از ناوگان عمومی کنار گذاشته شدهاند.
در مترو نیز همچنان نگرانیها وجود دارد و انتظار میرود که واگنهای جدید( تعهد وزارت کشور) وارد ناوگان حمل و نقل شود اما این مسئله نیز به اما و اگرهای بسیاری ارتباط دارد و نباید به ورود این واگنها دلخوش کرد!
به گزارش تسنیم، جلال بهرامی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص وضعیت کنونی مترو اظهار کرد: امسال تلاش میکنیم بخش شمالی خط 6 مانند بخش میانی آن به شهروندان تقدیم شود. به این صورت که 50 کیلومتر بخش شمالی خط 6 تا محدوده شهران افتتاح خواهد شد.
بهرامی درباره کمبود واگن در متروی پایتخت گفت: بالغ بر 2هزار و 700 میلیارد تومان در بودجه برای اورهال ناوگان مترو پیشبینی شده است و قصد داریم با این اعتبار تمام قسمت غیرفعال را با اورهال به بهرهوری برسانیم.امسال با اعتبار خوبی که برای این کار دیده شده است، حداقل 210 دستگاه واگن اورهال میشود.
وی تاکید کرد: در تهران یک هزار و 500 واگن مترو نیاز است که از این تعداد قرارداد هزارو 200 واگن بسته شده است. همچنین تعهد 630 دستگاه واگن مترو که پیشپرداختش انجام شده است، امسال فعال و ساخت بدنهها آغاز میشود. یک قرارداد هم قرارداد قطار ملی است که امسال فعال میشود، اما در سال پیشرو از این قراردادها به واگن جدیدی نخواهیم رسید بلکه در شش ماهه دوم سال 1403 قطارهای جدید به شبکه اضافه خواهد شد.فقط اورهال واگنها در سال پیش رو به نتیجه میرسد.
بهرامی در پایان پیرامون اقدامات جدید سال جاری در حوزه حملونقل گفت: چند کار تحولی جدید مانند ورود اتوبوسهای سه کابین به شهر تهران در شرف اقدام است که امیدوار هستیم در سال پیشرو اضافه شود و چهره جدیدی به برخی از خطوط منتخب اتوبوسرانی ببخشد. همچنین برقیسازی در شهر با جدیت هر چه تمام پیگیری خواهد شد. به این شکل که 600 میلیاردتومان اعتبار برای برقیسازی دیده شده است. در برنامه چهارم توسعه 300 هزار دستگاه موتور را برای برقیسازی هدفگذاری کردهایم و امیدواریم امسال تا طرح بیاید، جا بیفتد و مسائل و مشکلاتش حل شود، حداقل 30 تا 50 هزار دستگاه به بهرهوری برسد./ تسنیم