خوراکی‌هایی که در فصل سرما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود-راهبرد معاصر

خوراکی‌هایی که در فصل سرما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

سیستم ایمنی، بدن را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند، اندام‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند شامل مغز، استخوان، طحال، تیموس و گره‌های لنفاوی می‌باشند، که گلبول‌های سفید خون را می‌سازند. گلبول‌های سفید مهره کلیدی دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند، آن‌ها عوامل بیماری‌زا را در بدن می‌یابند و نابود می‌سازند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 12
کد خبر: ۲۱۳۱۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ آجیل به عنوان یک غذای کلیدی در الگو‌های تغذیه‌ای سالم جای دارد. در واقع این غذا غنی از مواد مغذی ضروری برای یک رژیم غذایی سالم است و مهم‌تر از همه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. آجیل‌ها پروتئین‌های گیاهی و فیبر دوست‌دار روده را تامین می‌کنند.

بادام از سالم‌ترین آجیل‌ها است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و در تمام فصل‌ها توصیه شده است.

پسته حاوی مواد مغذی زیادی مانند: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، پروتئین و اسید‌های چرب است که هر کدام نیاز‌های بسیار زیادی از بدن انسان را رفع می‌کنند.

گردو عموما برای تقویت سلامت و عملکرد مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد به همان اندازه هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

بادام هندی: این آجیل به عنوان یکی از بهترین انواع آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سرشار از مس و آهن است.

تخم کدو خواص و فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. خواص تخم کدو برای سلامتی ناشی از وجود مواد مغذی در آن از جمله چربی‌های سالم، منیزیم و روی است که این مواد مغذی به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. 

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منیزیم، ویتامین E و B۶ است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این تخمه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند در درمان بیماری‌ها و عفونت‌های ویروسی نیز بسیار مؤثر هستند. تنها حدود ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان می‌تواند کل نیاز روزانه بدن یک بزرگسال به سلنیوم را تأمین کند و از همین رو گنجاندن این تخمه در رژیم غذایی نقش مؤثری بر سلامت بدن خواهد داشت.

شکلات تلخ یکی دیگر از خوراکی‌های مفیدی است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

با افزایش سوخت و ساز بدن به تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کند و باعث کاهش جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود بنابراین بدن شما سریع‌تر کالری می‌سوزاند. چربی‌های سالم موجود در شکلات‌های تلخ باعث کاهش جذب قند در جریان خون و مانع از افزایش انسولین در بدن می‌شوند.

هر چقدر رنگ شکلات تیره‌تر باشد فواید مصرف آن بیشتر است. زیرا این نوع شکلات حاوی مقادیر بیشتری فلاونوئید است. فلاونوئید یک آنتی‌اکسیدان است که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و میزان التهاب را کاهش می‌دهد. نتایج ۲ مطالعه کوچک که توسط Lee Berk انجام شده و نتایج آن در سال ۲۰۱۸ منتشر گردیده نشان می‌دهد که مصرف کم شکلات تلخ که حاوی ۷۰ درصد کاکائو است به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرما آمار ابتلاء به سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزای فصلی با افزایش چشمگیری رو به رو می‌شود. بیماری‌هایی که با استفاده از برخی خوراکی‌ها برای درمان و بهبود توصیه می‌شود، بعضی از خوراکی‌ها به دلیل ویتامین کافی باعث کاهش علائم سرماخوردگی می‌شوند و برخی دیگر نیز عفونت ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

این خوراکی‌ها عبارتند از:

انبه اولین میوه مفیدبرای تقویت سیستم ایمنی بدن، انبه است.

موز: میوه‌ای که می‌تواند در بیماری سرماخوردگی حائز اهمیت باشد و انواع ناراحتی‌های معده و روده را بهبود دهد.

پرتقال و لیمو شیرین: از میوه‌های تأثیر گذار و دشمن اصلی سرماخوردگی است که نباید از آن در فصل زمستان غافل شد.. پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش از جمله مرکبات سرشار از ویتامین سی هستند که می‌توانند توان سیستم دفاعی بدن را در مقابل عوال بیماری‌زا افزایش دهند.

کیوی: کیوی نیز مانند پاپایا سرشار از مواد مغذی ضرروی برای بدن است. در این میوه می‌توانید فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C را به وفور بیابید. ویتامین ث موجود در کیوی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با انواع عفونت‌ها تقویت می‌کند و به همین دلیل در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

سیب: حتما ضرب المثل “خوردن یک سیب در روز، شما را از مراجعه به دکتر بی‌نیاز می‌کند” را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید. سیب منبعی غنی از فیبر و قند‌های طبیعی بوده و از جمله میوه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید. پوست سیب نیز حاوی ماده‌ای به نام کوئرستین است که در کاهش التهاب موثرعمل نموده و سیستم ایمنی را ارتقا می‌بخشد.

هنگامی که معجون توت فرنگی، نعناع و کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنید دمای بدن کاهش پیدا می‌کند. این معجون یک انتخاب بسیار عالی است، زیرا حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین A و C است که انرژی بدن را در طول روز زیاد می‌کند.

زنجبیل یکی دیگر از بهترین غذا‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که به کاهش التهاب و بیماری‌های التهابی کمک زیادی می‌کند. اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی روزانه یک روش ساده برای افزایش سیستم ایمنی بدن است که به کاهش گلودرد، کاهش کلسترول و درد‌های مزمن نیز کمک می‌کند.

عسل طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

عسل طبیعی سرشار از فلانوئید و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و همین امر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در زمان ابتلا به بیماری‌های مثل سرماخوردگی و آنفولانزا عسل بخورید.

درمان آنفولانزا و ضعف بدن و سرفه‌های ناشی از آن با عسل طبیعی از دیرباز مورد توجه پزشکان بوده است.

عسل که ارزش غذایی بالا و قابل ملاحظه‌ای برای بدن داره، سرشار از ویتامین‌های طبیعیه که برای بدن لازم و ضروری هستند.

عسل خواص بی‌نظیری دارد که بهبود سرماخوردگی تنها یک مورد از آن است. یکی از مهم‌ترین خواص این محصول که در تقویت سیستم بدن افراد تاثیر دارد، افزایش انرژی محسوب می‌شود. عسل به دلیل بالا بردن سوخت و ساز و ویتامین‌هایی که داره انرژی مضاعفی رو به بدن القا می‌کند. خوردن عسل به درمان بیماری‌هایی که باعث تحلیل رفتن انرژی بدن می‌شود و همچنین بهبود سریع افراد در دوران نقاهت پس از بیماری کمک می‌کند. / شفقنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده